شفقنا رسانه- یک پژوهشگر حوزه رسانه ای می گوید: در ساختار درون سیستمی تیم اطلاع رسانی دولت، وجود یک فرمانده واحد بسیار اهمیت دارد. یک فرماندهی که بتواند جزایر گوناگون و بخش های مختلف تیم اطلاعرسانی را مدیریت، سیاستگذاری و نظارت کند. این فرمانده واحد باید در قامت یک وزیر اطلاع رسانی فعالیت کند. معتقدم دولت پزشکیان باید وزیر اطلاع رسانی داشته باشد.
جواد دلیری روزنامه نگار و پژوهشگر رسانه ای با اشاره به چالش های تیم اطلاع رسانی دولت به شفقنا رسانه میگوید: تیم اطلاعرسانی ریاست جمهوری مجموعه ای بسیار مهم و اثر گذار است. طبیعتا این تیم فقط برای اینکه کارکرد اطلاع رسانی و اداری داشته باشد نیست، بلکه این تیم وظیفه صیانت از تصویر عمومی رئیس جمهور، برندسازی، اطلاعرسانی کنش ها و آرا و اندیشه های رییس جمهور را نیز عهده دار است.
دولت پزشکیان تیم های اطلاع رسانی دولت های گذشته را آسیب شناسی کند
دلیری تاکید میکند : تبیین گفتمان دولت، اطلاع رسانی دستاوردهای دولت ، پاسخگویی به ابهامات و پرسش ها و انتقادات ؛ جلوگیری از نشر اخبار جعلی و نادرست و… ، بر عهده تیم اطلاع رسانی دولت است که البته در این بخش متولی های جداگانه ای دارد.
سردبیر سابق روزنامه های ایران و همشهری و اعتماد با اشاره وظایف تیم رسانه ای رییس جمهور ادامه میدهد: این وظایف گاهی از هم تفکیک می شود و گاهی هم کنار یکدیگر باعث موفقیت تیم اطلاع رسانی ریاست جمهوری خواهد بود. می توان چالش های درون سیستمی تیم اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری را به دو بخش تقسیم کنیم. یکی ساختار و دیگری ترکیب و اعضای این تیم است. درباره ساختار باید گفت که ابتدا باید وضعیت عملکرد تیم اطلاع رسانی در دولت های گذشته را بررسی و آسیب شناسی کنیم تا مشخص شود در تیم های اطلاع رسانی دولت های گذشته و در مقاطع مختلف، وضعیت اطلاع رسانی چگونه بوده است، در کجاها نقاط قوت و نقاط ضعف داشتند. این آسیب شناسی برای تیم اطلاعرسانی دولت پزشکیان مثمر ثمر و اهمیت دارد و می تواند برای رسیدن به اهداف دولت کمک کننده باشد.
دلیری در ادامه با اشاره به دیگر چالش های دولت جدید می گوید: در ساختار درون سیستمی تیم اطلاع رسانی، وجود یک فرمانده واحد بسیار اهمیت دارد. یک فرماندهی که بتواند جزایر گوناگون و بخش های مختلف تیم اطلاعرسانی که شامل، مجموعه ارکان نهاد ریاستجمهوری از جمله معاونت اطلاعرسانی نهاد ریاست جمهوری، شورای اطلاع رسانی، سخنگوی دولت، روابط عمومی های وزارتخانهها مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی آن. همچنین مجموعه رسانه های دولت ایرنا یا برنا یا رسانه های مکتوب مثل روزنامه های ایران و شهروند و یا رسانه هایی که از وابستگی دیگری برخوردارند مثل ایسنا … که همگی یک فرماندهی واحد می خواهند تا این مجموعه تیم رسانه ای را مدیریت کند و برایش تصمیم گیری، سیاست گذاری و تنظیم گری کند و نظارت کافی بر آنها داشته باشد و این فرمانده واحد باید در قامت یک وزیر اطلاع رسانی فعالیت کند. معتقدم دولت پزشکیان باید وزیر اطلاع رسانی داشته باشد و به جای تیم اطلاع رسانی از وزیر اطلاع رسانی استفاده کند. همانطور که رهبری در چندین دیدار تاکید داشتند، دولت ها باید وضعیت اطلاع رسانی را بهبود ببخشند و بتوانند عملکرد خود را تببین کنند. وزیر اطلاع رسانی می تواند این ساختار را شکل دهد و به این تبیین کمک کند.البته این عنوان به معنای ایجاد یک سازمان جدید و ساختار ادرای جدید نیست و یکی از انتصاب ها می تواند این مسئولیت را بر عهده بگیرد مثل رئیس شورای اطلاع رسانی
تصویر سازی و حفظ تصویر رئیس جمهور از مهم ترین وظایف تیم اطلاع رسانی
نویسنده کتاب اتاق خبر پلتفرمی ادامه میدهد: چالش دوم اینکه گفتمان واحد باید برای تیم اطلاع رسانی ایجاد شود و بر اساس گفتمان واحد؛ باید اطلاع رسانی و تبیین فضاسازی رسانه ای را انجام دهند. قطعا وظایف متنوعی برای تیم اطلاع رسانی دولت وجود دارد و خواهد داشت و بر اساس آن گفتمان واحد؛ باید کار را انجام دهند. تصویر سازی و حفظ تصویر رئیس جمهور از مهم ترین وظایف تیم اطلاع رسانی است.
مترجم کتاب مدیریت رسانه ای توضیح می دهد: سخنی که از زبان رئیس جمهور خارج میشود بار ارزشی بیش از یک فرد را دارد و فقط سخن یک فرد نیست و سخن یک رئیس جمهور و نماینده یک ملت است و همین شناخت از موضوع کمک می کند که چه تصویر و گفتمانی از دولت، هدایت و اطلاع رسانی و توزیع شود و از سوی دیگر همین سخن، اهمیت سخت بودن کار را نشان می دهد. در کنار آن تبیین و ترویج گفتمان دولت نیز برعهده تیم ریاست جمهوری است. همچنین جلوگیری از تحریف و نادیده انگاشتن دستاوردها و انتشار اخبار و اطلاعات نادرست و گمراه کننده، نیز کار این تیم خواهد بود.
تیم اطلاع رسانی باید زبان و گفتار خود را تعیین کند
دلیری با تاکید بر اهمیت سخنان و زبان رییس جمهور بیان می کند: اینکه سمت و سوی سخن رئیس جمهور مردمگرایانه است و آلوده به جعل و خلاف واقع نیست و لحن و صدایش نشان می دهد با زبان کوچه و بازار آشنا است، کار تیم اطلاع رسانی را سخت تر می کند.انتقال این زبان و گفتار باید در تیم اطلاع رسانی به درستی و صراحت و بدون تغییر صورت گیرد . تیم اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری باید تصمیم بگیرد که ادبیات رسمی را منتقل خواهد یا گفتمان و زبان عمومی ریاست جمهوری را در پیش می گیرد اگر استراتژی خود را انتخاب کنند و تعیین کنند که آیا ادبیات رسمی خواهند داشت و یا زبان مردمگرایانه رئیس جمهوری از تناقضات جلوگیری می کنند و از طرفی دیگر صداقت و صراحت ریاست جمهوری را به خوبی منعکس می کنند.
او روایت می کند: ما رؤسای جمهوری داشتیم که صدای مردم بودند اما زبان آنها نبودند، زبان رسمی و امنیتی بود و یا روسایی داشتیم که گاه از گفتن خلاف واقع ابایی نداشتند، روسایی هم داشتیم که زبانشان دانشگاهی و فرهنگی بود. به هر حال ریاست جمهوری آقای پزشکیان مختصات و ویژگی های خاص خود را دارد به نظرم ادبیات تیم اطلاع رسانی باید لحن و زبان خود را مشخص کند و بر اساس آن در فعالیت اطلاع رسانی عمل کنند.
مرجعیت رسانه ای در خطر است
او بار دیگر یادآور می شود: پس بار دیگر تاکید می کنم دو چالش مهم دولت چهاردهم، فرمانده واحد برای اطلاع رسانی و تعیین زبان رسانه ای و گفتمان واحد در درون تیم اطلاع رسانی است.
دلیری با توضیح درباره دیگر چالش تیم اطلاع رسانه دولت جدید می گوید: چالش برون سیستمی که تیم اطلاع رسانی با آن مواجه است، مرجعیت رسانه ای در کشور است که متأسفانه دچار نقصان است. امروزه مرجعیت رسانه ای در خطر است . همچنین افکار عمومی از رسانههای رسمی درون کشور دور شده و از اعتبارش کاسته شده است و این مشکل بزرگ، حتما تیم اطلاع رسانی را تحت شعاع قرار می دهد و باید به این مساله فکر کند و کمک کنیم مرجعیت رسانه ای حداقل در بخش ریاست جمهوری باز گردد و بتواند مردم به آنها اعتماد کنند.
دلیری می گوید : باید توجه داشته باشیم که مدل رجوع مخاطب به رسانه ها تغییر کرده و دیگر ارتباط با مخاطب تنها از صدا و سیما و رسانه های مکتوب نیست بلکه تمایلش بیشتر به کانال های توزیع محتوا در فضاهای نوین شده است و اولویت آنها مهم تر از شبکه توزیع سنتی است بنابراین تیم اطلاع رسانی باید به این مدل اطلاع رسانی و توزیع توجه کند. در واقع توزیع محتوا در فضاهای مختلف حتی از محتواهای تولید شده مهم تر است. بنابراین تحول اطلاع رسانی و توزیع اش و گفتمان ریاست جمهوری بسیار مهم است . البته در کنار اینها پاسخگویی هم اثر زیادی دارد.
تیم رسانه ای دولت باید اطلاع رسانی سریع، صحیح و دقیق داشته باشد
دلیری با اشاره به چگونگی عملکرد تیم رسانه ای دولت میگوید: نکته بعدی برای تیم رسانه ای دولت، اطلاع رسانی سریع، صحیح و دقیق است که باید بر پایه یک استقلال و بیطرفی انجام شود. توجه داشته باشیم که تیم اطلاع رسانی دولت نمی تواند جای رسانه ها را بگیرد و اینچالش مهمی است و این تیم نباید خودش رسانه بشود و کارکرد متفاوتی برای خودش پیش بگیرد، بلکه باید تغذیه کننده رسانه ها باشد. این تیم می تواند از شکل و ساختار و شمایل یکرسانه بهره ببرد، اما کارکرد متفاوت تری و فراتر از کار رسانه ای دارد.
source