به گزارش گروه رسانه‌ای شرق،

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به امکان تقلب و تخلف در مراکز معاینه فنی پاسخ داد.

سیدجعفر تشکری هاشمی  درباره مراکز معاینه فنی تهران، اظهار کرد: به لحاظ ساختار فیزیکی و همچنین بر اساس مدل نظارتی که وجود دارد، می‌توانم بگویم احتمال تخلف و تقلب در مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران بسیار بسیار کم است و شاید واقعاً صورت نگیرد. نمی‌خواهم بگویم صفر مطلق چراکه به هر شکل ممکن است فرد متقلبی در هر جایی پیدا شود، ولی رویه‌ها به گونه‌ای است که شانس تقلب را به حداقل ممکن می‌رساند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، در همه مراکز معاینه فنی تهران دوربین‌هایی وجود دارد که باید در تمام مراحل انجام معاینه فنی، عکس خودروی مورد معاینه را در خط معاینه ثبت کنند؛ یعنی باید مشخص شود این خودرو دقیقاً روی خط معاینه فنی قرار گرفته است. بعد از آن داده‌ها به صورت مکانیزه و بدون دخالت فرد به شکل گزارشات سیستمی صادر می‌شود و وضعیت خودرو مشخص خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: اینکه ممکن است فردی بتواند قبل از اینکه خودرو را برای معاینه فنی بیاورد، تنظیماتی انجام دهد که نتیجه مطلوب بدهد، احتمال دور از ذهنی نیست، اما این موضوع ربطی به مراکز معاینه فنی ندارد؛ ممکن است یک خودروی کاربراتوری به‌گونه‌ای تنظیم شود که علیرغم نداشتن شتاب لازم یا کیفیت مناسب برای حرکت، نسبت سوخت به هوا را طوری تنظیم کند که هنگام ورود به مرکز معاینه فنی بتواند تست‌های آلایندگی را پاس کند و پس از خروج دوباره به وضعیت قبلی بازگردد.

وی افزود: اما آنچه در داخل مراکز معاینه فنی رخ می‌دهد، رویه‌های قابل قبولی است؛ با این حال، اینکه در سایت دیوار معاینه فنی « غیرحضوری» و قابل خریداری تبلیغ میشود، اتفاق بسیار نامبارک و نامیمونی است  که البته ارتباطی با مراکز معاینه فنی تهران ندارد اما به همین دلایل است که رئیس شورای شهر نیز تأکید دارد که برای تهرانِ غرق در دود و آلودگی، فقط تست‌های معاینه فنی تهران معتبر شناخته شود تا اطمینان حاصل شود که دقت لازم صورت گرفته است.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: علت اینکه برخی افراد به مراکز معاینه فنی اطراف تهران می‌روند (که البته نمی‌خواهم بگویم همه آن مراکز دارای ایراد هستند زیرا حتماً افراد صالح و شایسته نیز بین آن‌ها حضور دارد)، این است که در برخی از این مراکز یا بدون حضور خودرو، معاینه انجام می‌شود یا به دلیل غیرمکانیزه بودن، امکان تنظیم دستی داده‌ها وجود دارد و همین احتمال خطا یا تخلف را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به شهروندان، گفت: معاینه فنی اقدامی نیست که رقابتی بین شهروند و مدیران اجرایی باشد که اگر کسی ندهد، انگار هزینه‌ای را به نفع خود صرفه‌جویی کرده است. از قضا، این کار لطمه‌اش به میلیون‌ها نفر از ساکنان شهر می‌رسد و واقعاً «حق‌الناس» است که اجازه دهیم خودرویی که آلاینده است و نیاز به تنظیمات و رفع اشکال دارد، با روش‌های متقلبانه در تهران تردد کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: شهرداری و مراکز معاینه فنی تهران سخت‌گیرانه برخورد می‌کنند و مر قانون را دنبال می‌کنند به همین خاطر می‌بینیم حتی برخی از تاکسی‌های تهران که اعلام کردیم معاینه فنی آن‌ها رایگان است، به مراکز تهران مراجعه نمی‌کنند و با مبالغ عجیب و غریب از مراکز خارج از تهران معاینه فنی می‌گیرند. این چه پیامی غیر از این دارد که آن مراکز احتمالاً سخت‌گیری لازم را ندارند و مشکلاتی که ما در تهران بر آن‌ها تأکید داریم در آنجا مورد توجه نیست.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *