امروز، فوت و فن یکی از رکوردهای جام جهانی را برجسته می‌کند. این بار تمرکز بر روی دروازه‌بان اسپانیایی است که توانایی فوق‌العاده‌ای در مهار پنالتی‌ها داشت و به افسانه تبدیل شد.
دوران فوق‌العاده ایکر کاسیاس در جام جهانی فیفا بیشتر به دلیل توانایی‌های ورزشی استثنایی، واکنش‌های تیز و ذهنیت قوی او در بازی‌های بزرگ است.

با این حال، این مسیر به شکلی خارق‌العاده آغاز شد؛ کاسیاس بعد از یک مصدومیت غیرمنتظره برای هم‌تیمی‌اش به کانون توجهات رانده شد. دروازه‌بان رئال مادرید قرار بود در جام جهانی 2002 کره/ژاپن به عنوان پشتیبان عمل کند، زیرا سانتیاگو کانیزارس خود را به عنوان شماره یک اسپانیا تثبیت کرده بود.

اما یک اتفاق ناگوار، رویاهای کانیزارس برای جام جهانی را از بین برد. اسطوره والنسیا در حمام هتل خود یک بطری افترشیو را رها کرد و یک تکه شیشه پایش را برید و تاندون‌هایش را پاره کرد که او را از حضور در این مسابقات محروم کرد.

در سن 21 سالگی، کاسیاس به مرد اول اسپانیا در بزرگ‌ترین صحنه جهان تبدیل شد و پتانسیل کلاس جهانی خود را به نمایش گذاشت.

Iker Casillas

Iker Casillas

او تیمش را با صد در صد امتیاز از مرحله گروهی عبور داد، اما در بازی مرحله یک هشتم نهایی مقابل جمهوری ایرلند بود که واقعاً اثر خود را بر جای گذاشت. کاسیاس به طور درخشان پنالتی ایان هارت را در زمان عادی مهار کرد و سپس دو ضربه دیگر را در ضربات پنالتی نجات داد تا اسپانیا در ضربات پنالتی پیروز شود.

در حالی که اسپانیا در مرحله یک‌چهارم نهایی توسط کره جنوبی حذف شد، ماجراجویی کاسیاس در جام جهانی تازه شروع شده بود.

جام جهانی 2006 آلمان در نهایت ناامیدکننده بود – فرانسه با زین‌الدین زیدان برای اسپانیا بیش از حد قدرتمند بود و آن‌ها در اولین مرحله حذفی شکست خوردند – اما چهار سال بعد، کاسیاس به اوج شکوه خود رسید.

زمانی که جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی از راه رسید، جایگاه کاسیاس در تاریخ فوتبال اسپانیا از قبل تثبیت شده بود. مردی که به “ایکر مقدس” معروف بود، چهار بار قهرمانی لالیگا، دو بار لیگ قهرمانان و بخشی از تیم اسپانیا بود که اولین عنوان مهم خود را پس از 44 سال در یورو 2008 یوفا به دست آورد.

او همچنین به عنوان دروازه‌بانی با توانایی مهار پنالتی شهرت یافته بود – شهرتی که در جریان قهرمانی اسپانیا در جام جهانی 2010 بیشتر شد، زمانی که کاسیاس یک رکورد در این تورنمنت به ثبت رساند.

در بازی یک‌چهارم نهایی اسپانیا مقابل پاراگوئه، بازی بدون گل و در حالت تعادل بود که پاراگوئه‌ای‌ها درست قبل از دقیقه شصت صاحب پنالتی شدند. اسکار کاردوسو برای زدن ضربه ایستاد اما کاسیاس، که همیشه مرد لحظات بزرگ بود، ضربه قدرتمند او را دفع کرد تا بازی در شرایط مساوی باقی بماند.

با این مهار، کاسیاس اولین دروازه‌بانی شد که در دو دوره از جام جهانی (بدون احتساب ضربات پنالتی) پنالتی را نجات می‌دهد.
ضربه دیرهنگام داوید ویا باعث شد اسپانیا پاراگوئه را با نتیجه 1-0 شکست دهد، یکی از چهار پیروزی متوالی 1-0 که در مرحله حذفی کسب کردند. کاسیاس در طول این تورنمنت تنها دو گل دریافت کرد و عملکرد بی‌نقص او با دریافت جایزه دستکش طلایی آدیداس به رسمیت شناخته شد.

کاسیاس لحظه جادویی دیگری را در فینال دراماتیک اسپانیا مقابل هلند رقم زد، زمانی که با کشیدن پای خود به‌طور معجزه‌آسا ضربه آرین روبن را که می‌توانست به هلند برتری در نیمه دوم بدهد، مهار کرد.

Iker Casillas

در نهایت آندرس اینیستا قهرمان شد و با گل دیرهنگام خود در وقت اضافه، کاپیتان کاسیاس اولین عنوان قهرمانی جام جهانی اسپانیا را به دست آورد.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *