به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف بهمنی سرپرست برنامهریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: بیش از ۸ میلیارد دلار تاکنون برای ایجاد زیرساخت خودروهای گازسوز در کشور سرمایه گذاری شده است و حدود ۲ هزار ۵۰۰ جایگاه CNG در کشور داریم، اما خودروسازان تولید خودروهای دوگانه سوز را متوقف کردند.
وی افزود: مصرف CNG در کشور ۲۳ میلیون متر مکعب در روز است، این ظرفیت را داریم که روزانه تا ۴۵ میلیون مترمکعب عرضه کنیم. اگر خودروسازان ما همت کنند و تولید خودروهای گاز سوز را افزایش دهند میتوان روازنه ۲۰ میلیون لیتر از ناترازی بنزین را از طریق جایگزینی خودروهای بنزنی با گازسوز برطرف کنیم.
سند نقشه راه انرژی کشور تدوین میشود
بهمنی گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا با همکاری وزارتخانههای صمت و نفت، سند نقشه راه انرژی کشور را تدوین و ابلاغ کند که در این سند سهم خودروهای گازسوز و برقی را افزایش خواهیم داد، ما در تلاش هستیم تا سهم بنزین را در سبد انرژی حمل و نقل کشور کاهش دهیم و از تولید خودروهای پر مصرف ممانعت کنیم.
وی افزود: اگر ما با همین روند، بنزین را مصرف کنیم باید طی ۵ سال آینده حدود یک هزار و ۵۰۰ همت صرف واردات بنزین کنیم که این موضوع باعث کسری بودجه دولت میشود و تبعات مختلفی خواهد داشت. برای رفع ناترازی بنزین یکی از مهمترین اقدامات بحث متنوع سازی سبد سوخت است یعنی توسعه خودروهای گاز سوز و برقی که میتواند ناترازی بنزین را کاهش دهد.
سرپرست برنامهریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امروز اختلاف قیمت یک خودروی دوگانه سوز در بازار و کارخانه به ۴۰۰ میلیون تومان میرسد، چون خودروی دوگانه سوز تقاضای زیادی دارد، اما خودروسازان تولید دوگانه سوز را کنار گذاشتند.
وی گفت: سرانه مصرف بنزین در کشور ما به یک و نیم لیتر در روز رسیده و در دنیا متوسط سرانه مصرف ۶ دهم لیتر است، این نشان میدهد که صنعت خودروسازی ما ضعیف عمل کرده است، در سال ۱۴۰۰ اگر استانداردهای تعیین شده برای خودرو به طور کامل اجرا میشد باید تولید ۱۹ مدل خودروی داخلی متوقف میشد.
source