بسیاری از افراد ممکن است پس از آپدیت یا استفاده طولانی مدت مشکل کند شدن گوشی‌های سامسونگ 🐢 را تجربه کنند.

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای پیشگیری و حل این مشکل وجود دارد که میتوانید با انجام آنها روند عملکردی گوشی را بهبود ببخشید. در این مطلب از انزل وب به راهکارهای رفع مشکل کند شدن گوشی سامسونگ میپردازیم.

کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت

How to Keep Your Samsung Phone from Slowing Down

به طور کلی شما میتوانید برای رفع کند شدن گوشی سامسونگ از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • از قابلیت بهینه سازی سریع (Quick optimisation) استفاده کنید.
  • فعال کردن Power Saving Modes را فعال کنید.
  • حالت Adaptive power saving را فعال کنید.
  • فضای ذخیره سازی را کمی خالی کنید.
  • پاک کردن حافظه را امتحان کنید.
  • از ویجت مراقبت از دستگاه استفاده کنید.
  • گوشی را از طریق عیب یابی کنید.
  • تلفن همراهتان را ریستارت کنید.
  • از نسخه سبک (Lite) برنامه‌ها استفاده کنید.
  • سیستم عامل و نرم افزارها را به آخرین نسخه بروزرسانی کنید.
  • کش برنامه‌ها را پاک کنید.
  • تنظیمات مجدد کارخانه را انجام دهید.

توجه داشته باشید که پیش از انجام مراحل گفته شده در ادامه بهتر است از بروز بودن سیستم عامل دستگاه خودتان به آخرین ورژن مطمئن شوید. برای اینکار به مسیر Settings > Software update بروید و گزینه Download and install را انتخاب کنید تا فرایند دانلود و نصب آخرین ورژن اندروید روی سیستم شما انجام شود.

۱- استفاده از قابلیت بهینه سازی سریع (Quick optimisation)

بر اساس مطلب وبسایت سامسونگ، قابلیت Quick optimisation یکی از ویژگی‌های کاربردی برای بهبود و مدیریت تلفن همراه است. این ابزار میتواند در زمان بسیار کوتاه و با روشی ساده، عملکرد دستگاه را با بهینه سازی مصرف انرژی مدیریت برنامه‌های پس‌زمینه و همچنین پاک کردن اطلاعات غیر ضروری از روی سیستم بهبود بدهد. برای انجام اینکار وارد تنظیمات (Settings) شوید و به Battery and device care بروید. حالا روی دکمه Optimize now بزنید و پس از تکمیل مراحل Done را انتخاب کنید.

رفع کند شدن گوشی سامسونگ

۲- فعال کردن حالت Power Saving

برخی اوقات ممکن است ایراد ایجاد شده در زمینه کند شدن گوشی مربوط به باتری گوشی باشد. به همین خاطر شما میتوانید حتی با افزایش بهره‌وری باتری باعث بهبود عملکرد آن شوید. سامسونگ این امکان را ایجاد کرده است تا کاربران با ایجاد تنظیماتی در بخش باتری بتوانند طول عمر آن را افزایش دهند.

برای انجام اینکار به بخش تنظیمات (Settings) بروید و وارد قسمت Battery and device care شوید. حالا به بخش Battery بروید و روی Power saving mode بزنید تا آن را روشن کنید.

روشن کردن Power saving mode برای رفع مشکل کند شدن گوشی سامسونگ

۳- فعال کردن حالت Adaptive power saving برای رفع مشکل کند شدن گوشی سامسونگ

در ادامه راهکار قبلی یکی از کارهایی که میتوانید در زمینه بهبود عملکرد باتری و جلوگیری از خراب و ضعیف شدن آن انجام دهید، روشن کردن حالت Adaptive power saving است. در این حالت مصرف باتری با میزان عملکرد سیستم تطابق پیدا میکند. بنابراین به نوعی میتوان گفت الگوی مصرف با روشن کردن این حالت، بر اساس مصرف تنظیم میشود و در مواقع ضروری میتوان صرفه جویی بیشتری کرد. برای اینکار به مسیر Battery and device care> Battery> Background Usage limits بروید.

رفع مشکل کند شدن گوشی سامسونگ

حالا در صفحه جدید روی علامت سه نقطه بالای صفحه از سمت راست بزنید و Adaptive battery را انتخاب کنید. پس از آن حالت تنظیمات این بخش را روی On قرار دهید.

فعال کردن Adaptive battery

توجه داشته باشید در صورتی که از اینترنت شبکه ۵G  استفاده کنید، امکان فعال سازی حالت Adaptive battery وجود نخواهد داشت و باید آن را خاموش کنید.

۴-  فضای ذخیره سازی را کمی خالی کنید

پر شدن بیش از حد گوشی نیز گاها میتواند باعث تاخیر یا ایجاد مشکل در عملکرد برنامه‌ها باشد. به همین دلیل یکی از راهکارهای موثر برای رفع مشکل کند شدن گوشی سامسونگ، پاک کردن فایل‌های غیر ضروری و سبک کردن گوشی است. برای اینکار ابتدا به بخش تنظیمات بروید و وارد قسمت Battery and device care و سپس Storage شوید. حالا با بررسی میزان حجم هر یک از دسته‌ها میتوانید آن را انتخاب کرده و بازبینی کنید تا آنچه را نیاز ندارید پاک کنید.

تنظیمات فضای ذخیره سازی گوشی سامسونگ

علاوه بر آن در پایین همین بخش فایل‌هایی که دو تا از آنها موجود است(Duplicate files) و  فایل‌های پر حجم(Large files) نمایش داده شده است که میتوانید آنها را نیز در صورت نیاز حذف کنید.

خالی کردن فضای گوشی سامسونگ برای رفع مشکل کند شدن گوشی سامسونگ

۵- پاک کردن حافظه

طبق گزارش وبسایت سامسونگ اشباع حافظه با اطلاعات غیر ضروری و برنامه های سنگین، یکی دیگر از دلایل کند شدن تلفن همراه است. یکی دیگر از روش‌های موثر برای رفع مشکل کند شدن گوشی سامسونگ، پاک کردن حافظه یا Memory است. حافظه بخش از سیستم گوشی شما است که برنامه‌ها در آن اجرا میشوند. برای انجام این عملیات مجددا به قسمت Battery and device care در تنظیمات گوشی بروید و وارد Memory شوید. حالا Clear now را بزنید تا بخش از حافظه کمتر درگیر عملیات‌های غیر ضروری شود. بر اساس تجربه، خالی کردن حافظه میتواند از کند شدن تاچ گوشی سامسونگ نیز جلوگیری کند.

پاک کردن حافظه گوشی

۶- از ویجت مراقبت از دستگاه استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌هایی که میتوانید مشکل کند بودن گوشی سامسونگ را تا حدودی برطرف و وضعیت دستگاه را مدیریت کنید، استفاده از ویجت‌های Optimisation است. برای اینکار با دو انگشت صفحه اصلی(Home) گوشی را با دو انگشت به سمت داخل بکشید و Widgets را انتخاب کنید. حالا از بین موارد موجود Device care را انتخاب و آن را به یکی از صفحات اضافه کنید. با اینکار میتوانید دسترسی سریع و ساده‌تری به آیتم‌های گفته شده در بخش‌های قبلی داشته باشید وضعیت دستگاه را نیز تحت کنترل داشته باشید.

اضافه کردن ویجت به گوشی سامسونگ

۷- گوشی را از طریق عیب یابی کنید

یکی از راهکارهای موثر برای پیدا کردن علت کند شدن گوشی سامسونگ، استفاده از سیستم Phone diagnostics است. در این بخش عملکرد تلفن همراه از بسیاری از موارد مورد بررسی قرار میگیرد تا ایرادات موجود در آن به درستی مشخص شود. برای دسترسی به این بخش میتوانید به سادگی Phone diagnostics را در تنظیمات جستجو کنید و یا به مسیر Settings > battery and device care > Diagnostics > phone diagnostics شوید. حالا میتوانید آیتم‌های مختلفی را از این بخش ببینید و برای بررسی و عیب یابی کلی آنها از دکمه Test all استفاده کنید. اینکار میتواند باعث حل مشکل آنتن دهی گوشی سامسونگ نیز شود.

عیب یابی تلفن همراه سامسونگ

۸- تلفن همراهتان را ریستارت کنید

در صورتی که همچنان دلیل کند شدن گوشی سامسونگ را پیدا نکرده‌اید، میتوانید ریستارت کردن گوشی را امتحان کنید. این راهکار ساده میتواند ایرادات مربوط به هنگ کردن برنامه را برطرف کند و با راه اندازی دوباره سیستم و پاکسازی برنامه‌های پس‌زمینه خطای بخش‌های مختلف را برطرف کند. شما میتوانید علاوه بر ریستارت کردن گوشی به صورت دستی از قابلیت راه اندازی خودکار (Auto restart) سامسونگ نیز استفاده کنید.

برای دسترسی به این قسمت و فعالسازی آن، وارد Battery and Device Care در تنظیمات شوید و Auto optimisation را انتخاب کنید. حالا در بخش Auto restart دو گزینه مختلف را خواهید دید که در صورت نیاز میتوانید آنها را فعال کنید.

  • Restart when needed: با فعالسازی این گزینه زمانی که مشکلی در اجرای برنامه ها و سیستم شناسایی شود، به صورت خودکار راه اندازی مجدد گوشی انجام میشود.
  • Restart on schedule: در این بخش میتوان با تنظیم زمانبندی برای تعیین زمان ریستارت شدن گوشی به عملکرد بهتر آن کمک کرد.

رفع مشکل کند شدن گوشی سامسونگ با راه اندازی دوباره آن

۹- از نسخه سبک (Lite) برنامه‌ها استفاده کنید

بسیاری از برنامه ها مثل فیسبوک یا اینستاگرام یک نسخه Lite را سبک دارند که برای بالا بردن سرعت گوشی سامسونگ قدیمی بسیار موثر هستند. بنابراین اگر فکر میکنید تلفن همراه شما با برنامه‌های سنگین زیادی مجبور به انجام پردازش‌های بسیاری است، میتوانید از این ورژن برنامه‌ها استفاده کنید تا این مسئله را برطرف نمایید.

۱۰- سیستم عامل و نرم افزارها را به آخرین نسخه بروزرسانی کنید

یکی دیگر از راهکارهای موثر برای رفع مشکل کند شدن گوشی سامسونگ بروزرسانی سیستم عامل به آخرین نسخه است. اگر تلفنتان را برای مدت زمان زیادی آپدیت نکرده باشید، به احتمال زیاد قابلیت‌های مختلفی را از دست داده‌اید. علاوه بر آن گوگل در زمان ارائه هر نسخه سعی میکند تا عملکرد آن را روان‌تر از پیش کند به همین خاطر ارتقا سیستم میتواند راهکار موثر باشد تا  برنامه ها را به شکل روان‌تری اجرا کنید. برای بروز رسانی میتوانید به مسیر  Settings > Software update> Download and install بروید و روی گزینه Download بزنید تا فرایند دانلود و نصب نسخه جدید انجام شود.

بروز رسانی سیستم عامل برای رفع مشکل کند شدن گوشی سامسونگ

علاوه بر آن شما میتوانید حتی بروزرسانی برنامه‌هایی که با اجرای آنها دچار مشکل میشوید را نیز امتحان کنید تا شاید به این صورت بتوانید مشکل کند بودن یا هنگ کردن آنها را برطرف کنید.

۱۱- کش برنامه‌ها را پاک کنید

یکی دیگر از راهکارهای کاربردی برای رفع مشکل کند شدن گوشی سامسونگ و سبک کردن حافظه آن از طریق پاک کردن کش و اطلاعات غیر ضروری برنامهها است. شما با رفتن به بخش Apps در تنظیمات سامسونگ میتوانید لیست برنامه‌های مختلفی را ببینید و کش آنها را پاک کنید. به طور معمول اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام یا مرورگرها، اطلاعات کش بیشتری را ذخیره میکنند. بنابراین در این لیست روی برنامه مورد نظرتان بزنید و وارد بخش Storage شوید. حالا از پایین صفحه روی ابزار Clear cache بزنید.

پاک کردن اطلاعات کش برنامه‌ها

۱۲- تنظیمات مجدد کارخانه را انجام دهید

در نهایت اگر احساس میکنید مشکل بوجود آمده بسیار عمیق و جدی است، برگرداندن تمامی تنظیمات و سیستم گوشی به حالت کارخانه میتواند ایده خوبی برای از بین بردن مشکلات آن باشد. البته باید این نکته را به خاطر داشته باشید که چنین کاری میتواند کل حافظه و تنظیمات انجام شده بر روی گوشی را پاک کند و از بین ببرد. به همین خاطر این روش را به عنوان آخرین راهکار بالا بردن سرعت گوشی از تنظیمات در نظر بگیرید. پیش از انجام این تنظیمات بهتر است ابتدا یک نسخه پشتیبان از تمامی برنامه و اطلاعات مهم روی تلفن همراهتان ذخیره کنید.

برای انجام اینکار وارد بخش تنظیمات تلفن همراه و سپس بخش management شوید. حالا قسمت Reset را انتخاب کنید و صفحه را اسکرول کنید تا گزینه Factory data reset را پیدا کنید. با انتخاب این بخش و تایید عملیات تمامی داده‌های روی گوشی به حالت کارخانه برخواهد گشت.

باز گردانی تنظیمات به حالت کارخانه در گوشی سامسونگ

سوالات متداول

آیا کد افزایش سرعت گوشی سامسونگ وجود دارد؟

بله کد *#9900# میتواند به افزایش سرعت گوشی‌های سامسونگ کمک کند و با پاک‌سازی فایل‌های موقت بخشی از اطلاعات ذخیره سازی گوشی را سبک کند.

چگونه سرعت گوشی سامسونگ را بالا ببریم؟

با استفاده از روش‌هایی مثل بروزرسانی سیستم عامل گوشی، غیر فعال کردن برنامه‌های غیر ضروری و پاک کردن داده‌های اضافی میتوان سرعت گوشی‌های سامسونگ را تا حد زیادی افزایش داد.

چگونه کند شدن گوشی را برطرف کنیم؟

برای برطرف کردن کند شدن گوشی به مرور زمان، میتوانید کش برنامه‌ها را پاک کنید، از نصب فایل یا برنامه‌های سنگین جلوگیری کنید، برنامه‌های پس‌زمینه را ببندید یا حالت‌های بهینه سازی گوشی را فعال نمایید.

بهترین برنامه افزایش سرعت گوشی سامسونگ کدام است؟

در صورتی که قصد استفاده از برنامه‌های جانبی برای افزایش عملکرد گوشی را دارید، برنامه‌هایی مثل CCleaner، Files by Google و Nox Cleaner برای پاکسازی فایل‌های اضافی و بهینه‌سازی عملکرد گوشی بسیار کاربردی هستند.

جمع بندی

برای افزایش سرعت گوشی سامسونگ و بهبود عملکرد آن، ابتدا از قابلیت بهینه‌سازی سریع (Quick optimisation) استفاده کنید و فضای ذخیره‌سازی را با حذف فایل‌های اضافی کمی خالی کنید. فعال کردن حالت‌های صرفه‌جویی در انرژی (Power saving modes) و Adaptive power saving نیز می‌تواند به بهبود عمر باتری و کارایی کمک کند. پاک کردن حافظه کش برنامه‌ها، استفاده از نسخه‌های سبک (Lite) اپلیکیشن‌ها و ویجت Device care از دیگر روش‌های بهینه‌سازی است. همچنین، گوشی را در صورت نیاز ریستارت کنید و در صورت نیاز از حالت عیب‌یابی و تنظیمات مجدد کارخانه برای حل مشکلات بزرگتر استفاده کنید. در نهایت، به‌روزرسانی سیستم‌عامل و نرم‌افزارها به آخرین نسخه ضروری است.

به عنوان نکته آخر نیز سعی کنید از راه اندازی و پردازش برنامه و پروسه‌های سنگین بخصوص روی مدل‌های قدیمی خودداری کنید. کنترل برنامه های پس زمینه و جلوگیری از اجرای انیمیشن‌هایی غیرضروری مثل پس‌زمینه های متحرک نیز میتواند برای افزایش راندمان گوشی موثر باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما هم تا به حال با مشکل کند شدن یا هنگ کردن گوشی سامسونگ مواجه شده‌اید؟ به نظر شما برای رفع این مشکل از چه راهکارهایی میتوان استفاده کرد؟ در صورتی که در این زمینه راهکار دیگری دارید یا از موارد گفته شده در این مطلب استفاده کرده‌اید، لطفاً نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *