به گزارش سلامت نیوز، دکتر امیرعباس مشاری، اندودنتیست درباره درمان ریشه دندان توضیح می دهد: درمان اندودنتیکس اصطلاحی است که کمتر کسی می‌خواهد آن را بشنود. طرح ایده سوراخ کردن دندان یا لثه کافی است تا کمی دلهره در شما ایجاد شود. با این حال، سلامت دندان شما بسیار حائز اهمیت است و یک دندانپزشک با تجربه قادر خواهد بود به شما در هر حل هر مشکلی که ممکن است در رابطه با ایمنی، مرتب بودن و سلامت کلی دندان ها و لثه های خود داشته باشید، کمک کند.

مشکلاتی که در در این مقاله مطرح می‌شوند را جدی بگیرید. ممکن است درمان کانال های ریشه برای جلوگیری از عوارض و آسیب های بیشتر مورد نیاز باشد.

اگر دندان شما آبسه یا ورم داشته باشد

اگر دندان شما ورم کرده باشد، ممکن است دلیل آن آبسه باشد. آبسه ها زمانی به وجود می آیند که باکتری ها به پالپ دندان یا لثه نفوذ و آن را آلوده کرده باشند، در نتیجه ملتهب شده و در قسمت کوچکی از آن مایعی جمع می شود. اگر درمان اندودانتیکس صورت نگیرد، درد و تورم می تواند به خارج از دندان نیز سرایت کند و درمان کانال‌ ریشه می تواند مستقیماً با منبع عفونت مقابله و آن را رفع کند.

اگر یکی از دندان هایتان را بی حس کرده یا کشیده باشید

هنگامی که دندان شما پوسیده می‌شود، آن دندان به سرعت از پالپش جدا می شود و به درمان فوری نیاز پیدا می کند. اگر دندان شما به دقت مورد بررسی و درمان قرار گیرد، احتمالاً شانس این را دارد مجددا در سر جایش قرار گیرد و با یک کانال ریشه بعدی ترمیم روی آن صورت گیرد. دندان پوسیده شده نیاز به رسیدگی فوری دارد. اگر بیش از نیم ساعت قبل از عمل زمان بگذرد، احتمال بهبود دندان به شدت کاهش می یابد.

یک ترک ساده در دندان شما می تواند منجر به عفونت جدی شود

بستن و اتصال دندان ها می تواند باعث شکستگی شود، که از بدترین مواردی است که در حال حاضر درمان می شود. اگر فقط سطح دندان ترک خورده باشد، با یک پرکردن یا اتصال مجدد دندان را ترمیم می کند. با این حال، با بزرگ تر شدن شکاف، باکتری ها می توانند به دندان شما نفوذ کرده و باعث عفونت شوند. اگر پالپ در معرض دید باشد، متخصص آندودنتیست با تجربه می تواند اندودنتیکس را برای درمان دندان انجام دهد.

اگر پالپ دندان در داخل دندان شما آسیب دیده باشد

پالپ دندان که خون مورد نیاز دندان را فراهم می کند، می تواند به روش های مختلفی خصوصاً در اثر ضربه های صاف آسیب دیده باشد. حفره ای می تواند تشکیل شود، به باکتری ها اجازه می دهند وارد دندان شما شوند و باعث التهاب شوند. اگر دندان شما شروع به حساسیت یا لرزش در کرد، حتما با دندانپزشک یا متخصص اندودنتیست ملاقات کنید.

اگر با اصابت ضربه، یک دندان شما آسیب دیده یا بشکند

اگر دندان شما در حین ورزش با اصابت اشیا بشکند، وضعیت دندان شما اورژانسی خواهد بود و نیاز به رسیدگی فوری دارد. بسیار مهم است که دندان در اسرع وقت به داخل محل قبلی اش برگردد. اگر دندان کثیف شده است، آن را بشویید و به آرامی آن را داخل جایش قرار دهید. اگر از تلاش برای برگرداندن دندان نا امید شدید، آن را در یک لیوان شیر قرار داده و در اسرع وقت با دندانپزشک یا آندودنتیست خود تماس بگیرید. در حالت ایده آل ، دندانی که به آن ضربه وارد شده باید ظرف یک ساعت پس از خارج شدنش درمان شود.

اگر دندان شما از جایش خارج شود

اگر دندان از جایش خارج شود، بیماران بالای 12 سال معمولاً برای اصلاح آن به اندودنتیکس احتیاج دارند. گاهی اوقات هیدروکسید کلسیم یا سایر داروهای تجویزی نیز استفاده می شود. بیماران جوانتر ممکن است با صرفا تثبیت کردن دندان بتوانند بهبود پیدا کنند.

اگر ریشه دندان شما به صورت افقی شکسته شود

اصابت یک ضربه به دندان شما ممکن است منجر به شکستگی افقی ریشه شود. طول مدت سلامتی دندان با توجه به محل شکستگی آن مشخص می شود. شکستگی نزدیک به نوک ریشه شانس بیشتری برای موفقیت دارد. گاهی اوقات در صورت لزوم از اسپلینت ( آتل ) برای تثبیت دندان استفاده می شود.

اگر در دندان درد دارید یا به دهان یا فک‌تان صدمه وارد شده است، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید. ترک ساده در دندان یا تورم جزئی لثه ممکن است مشکل جزئی به نظر بیاید که تصور شود به خودی خود برطرف می شود، اما این مسایل می توانند نشانه ی یک عفونت جدی باشند. یک متخصص اندودنتیست با تجربه می تواند تشخیص دهد که آیا شما برای حفظ و بهبود سلامتی خود به درمان دندانپزشکی اندودنتیکس احتیاج دارید یا خیر.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *