شرق: پیگیری خانواده‌ کارگرهایی که هنوز داخل معدن هستند، به جایی نرسیده است. بسیاری از آنها برای پیگیری به بیمارستان و سردخانه هم سر زدند، حتی چندین بار از شرکت معدن پیگیری کردند ولی بی‌نتیجه مانده است.

انفجار گاز در بلوک c اتفاق افتاده و گاز آن به بلوک b رسیده است. کارگران بلوک c همه کشته شدند و بعد از نیم ساعت الی یک ساعت که این گاز به بلوک b رسیده، باعث گازگرفتگی دیگر کارگران شده است. این در حالی است که بین این دو بلوک فاصله بسیاری بوده است.

تاکنون ۳۵ کشته پیدا شده و خانواده‌ها چشم‌انتظار دیگر عزیزان خود هستند. بسیاری جلوی غسالخانه هستند و عده‌ای به درِ اصلی معدن سر می‌زنند اما بسیاری از آنها هیچ اطلاعاتی درباره اعضای خانواده خود ندارند؛ هرچند که بیشترشان از خبر زنده‌ماندن آنها ناامید شده‌اند. خبری که عصرگاه دیروز هم به صورت رسمی از سوی برخی مسئولان اعلام شد و تعداد کشته‌های این حادثه را به بالای 50 نفر رساند. در این چند روز نیروهای هلال‌احمر و کارگران امداد معدن به صورت شیفتی در حال کار هستند و خودروی حمل جنازه در بلوک c مستقر است.

مردم جلوی غسالخانه منتظرند و آخرین فوتی امروز از کارگران معدن را هم پس از غسل راهی زادگاهش کردند. کمبود امکانات در شهری مانند طبس برای حادثه‌ای به این بزرگی کاملا مشهود است. از روز گذشته خبرهایی درباره کمبود سردخانه برای نگهداری پیکر جان‌باختگان در رسانه‌ها منتشر می‌شد و روز قبل هم پیکر چند معدنچی جان‌باخته را با خودروهای بدون امکانات و در پوشش چند قالب یخ راهی شهر و زادگاه‌شان کردند.

تا چشم کار می‌کند، بیابان است و بعد از یک ساعت رانندگی وسط بیابان تابلوی شرکت معدنجوی به چشم می‌آید. ۳۵ نفر بر اثر انفجار شنبه شب در معدن، جان خود را از دست داده‌اند و هنوز بیش از ۱۳ نفر از کارگران در معدن محبوس هستند. کارگران و کارمندان و نیرو‌های امدادی در محوطه منتظر هستند. برای فرار از آفتاب داغ طبس زیر سایه‌بان‌های اسکلت‌های فلزی روی زمین نشسته‌اند و انتظار تلخی در فضا احساس می‌شود.

جان عزیز کارگران بلوک C

نشت گاز متان حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌شب (۳۱ شهریور) در بلوک c معدن، موجب انفجار شده است. گاز متان از بلوک c به بلوک a و b منتقل شده و کارگران بخش بلوک a و b بیشتر آسیب دیدند و خوشبختانه تلفات جانی کمتری داشته است. اما در بلوک c همه جان خود را از دست

 داده‌اند.

فقط صدای سکوت

همه در انتظار سرنوشت ۱۳ کارگر محبوس هستند، ‌امیدی نیست. کارگران سه، چهار نفری در محوطه ورودی بلوک‌ها کنار هم نشسته‌اند و با هم حرف می‌زنند. سؤال این است که چه شد این اتفاق افتاد؟ همکاران و رفقای‌شان را از دست داده‌اند و نگران آینده هستند. آنها پیش‌از‌این هم درباره بوی شدید گاز شکایت کرده بودند. تا چشم کار می‌کند، بیابان است و با وجود صدای کر‌کننده هواکش‌ها، تنها چیزی که شنیده می‌شود، سکوت است.

انتظار تلخ

تعدادی از خانواده‌ها صبح روز دوشنبه ۲ مهر جلوی در اصلی مجموعه با بی‌قراری تجمع کرده‌اند. به دنبال عزیزان‌شان آمده بودند و منتظر خبری از آنها هستند. عزیزان‌شان، پدرشان، همسرشان، برادرشان و پسرشان، از روز شنبه تلفن‌های‌شان را جواب ندادند. برای پیگیری خبر به بیمارستان و سردخانه هم رفتند، میان پیکرهای بی‌جان به دنبال عزیزان‌شان گشته‌اند، اما او را نیافته‌اند. برای همین خودشان به اینجا آمدند.

خانواده‌های بی‌خبر

یکی از اعضای خانواده می‌گوید: هرچه از خود شرکت زغال سنگ درباره‌شان سؤال کردیم، پاسخ ما را ندادند.

اول صبح به آنها اجازه ورود به محوطه معدن داده نشد، اما پس از بحث و جدل با حراست دو نفر از خانواده‌ها اجازه پیدا کردند وارد مجموعه شوند. خانواده‌ها به‌شدت بی‌تاب بودند، کسی نبود آرام‌شان کند. وقتی از کنارشان رد می‌شدی و با آنها صحبت می‌کردی، غم بزرگ و کمرشکن‌شان را حس می‌کردی.

امیدی به زنده‌بودن محبوسان نیست

اگرچه تلاش‌ها برای پیداکردن محبوسان معدن همچنان ادامه دارد اما گویا با رسیدن به حوالی غروب امیدها برای زنده‌ماندن آنها کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده است. عصر روز گذشته بود که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بازدید از محل حادثه به ایرنا گفت: تصاعد گاز متان و انفجار در محل بلوک c معدن زغال‌ سنگ طبس و سرایت آن به تونل بلوک b موجب شد در مجموع ۵۲ نفر از کارگران این معدن جان‌شان را از دست بدهند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: پیکر حدود ۱۴ نفر از کارگران معدن هنوز خارج نشده و تیم عملیات و امداد و نجات در حال تخلیه گاز متان و خارج‌کردن پیکر کارگران عزیز هستند. با توجه به بررسی اولیه تیم اعزامی مجلس و نظر کارشناسان، نحوه استحصال سنتی زغال سنگ در این معدن، احتمال وقوع خطرات بعدی را برای کارگران افزایش می‌دهد، بنابراین حتما این معدن و دیگر معادن مشابه باید به سمت مکانیزه‌شدن، مانیتورینگ و زه‌کشی گاز متان و تغییر در نحوه استحصال حرکت کنند و تداوم فعالیت معدن با چنین شرایطی وقوع حادثه مشابه را محتمل می‌کند. خضریان با اشاره به آخرین وضعیت امداد و نجات گفت: پیکر ۱۴ نفر از کارگران هنوز از بلوک c معدن خارج نشده و با توجه به انفجار و انتشار گاز در محل فعالیت کارگران و وضعیت پیکرهای خارج‌شده، تیم‌های کارشناسی و امدادی امیدی برای زنده‌بودن کارگران داخل معدن نداشته و تیم امداد و نجات صرفا به دنبال خارج‌کردن پیکر آنها هستند.

از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی از تعیین بازپرس ویژه و تیم کارشناسی برای بررسی حادثه معدن طبس خبر داد. او ادامه داد: همچنین در ساعات اولیه حادثه به همراه رئیس کل دادگستری استان در محل حادثه حضور پیدا کردیم و دستورات قضائی لازم صادر شد. دادستان بیرجند گفت: ابتدا همه دستگاه‌های اجرائی را پای کار آوردیم و کار تخلیه آوار انجام شد و مصدومان و تعدادی از فوتی‌ها خارج شدند. حجت‌الاسلام نسایی‌زهان افزود: با توجه به وجود گاز در معدن، نیاز است که کارشناسان گاز موجود در محل را تخلیه کنند تا اجساد از زیر آوار خارج شود. او گفت: فوتی‌های این حادثه مربوط به چهار استان خراسان جنوبی، کرمان، گلستان و خراسان رضوی هستند که بعد از انتقال اجساد به پزشکی قانونی، به خانواده‌ها تحویل داده می‌شوند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی با بیان اینکه پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و بازپرس تعیین شده است، ادامه داد: مقرر شده تیمی از کارشناسان دستگاه‌های مختلف با بازپرس برای بررسی ابعاد حادثه همکاری کنند، همچنین بازپرس تاکنون از تعدادی از مصدومان حادثه که در بیمارستان بستری بوده‌اند، تحقیق کرده است.

 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *