در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

جزئیاتی از اهداف و برنامه‌‌های سرای نوآوری «سنگ‌‌، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط»

رئیس سرای نوآوری «سنگ‌‌ها، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط» دانشگاه آزاد اسلامی مشهد جزئیاتی از اهداف و برنامه‌‌های این سرا را تشریح کرد.

علی‌اکبر سروری رئیس سرای نوآوری «سنگ‌ها، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دلیل اصلی انتخاب سرای نوآوری برای یک واحد دانشگاهی را وجود زنجیره تولید یا ارزش محصول در هر شهر یا استان دانست.

وی در مورد انتخاب و ایجاد سرای نوآوری «سنگ‌ها، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد افزود: با توجه به وجود معادن فراوان، پهنه‌های اکتشاف نشده و صنایع مرتبط با این موضوع، مشهد به عنوان محل راه‌اندازی این سرای نوآوری انتخاب شد. از طرفی بخش اعظم سنگ آهن کشور در استان خراسان استخراج می‌شود؛ اما علاوه بر وجود چالش‌های فراوان برای استخراج، صنایع مرتبط در این زمینه هنوز احداث و ایجاد نشده است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با بیان اینکه مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌هاست و بزرگ‌ترین معادن و بازار گوهرسنگ‌ها را دارد؛ اما این زنجیره کامل نیست، دلیل دوم انتخاب مشهد برای ایجاد سرای نوآوری را وجود صنایع مرتبط با این موضوع دانست و گفت: کارخانه‌های سرامیک و کارخانه‌های ذوب به صورت محدود در مشهد از این دست صنایع هستند.

سروری دلیل سوم ایجاد سرای نوآوری «سنگ‌ها، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط» در مشهد را وجود گروه زمین‌شناسی قوی در دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و بیان کرد: این اعضای هیئت علمی علاوه بر حضور در بازار مرتبط با سرای نوآوری نقش مهمی در نظام مهندسی معدن، ایمیدرو و بسیاری از تشکل‌های منطقه‌ای و ملی مرتبط دارند.

اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد علاوه بر حضور در بازار مرتبط با سرای نوآوری نقش مهمی در نظام مهندسی معدن، ایمیدرو و بسیاری از تشکل‌های منطقه‌ای و ملی مرتبط دارند

رئیس سرای نوآوری «سنگ‌ها، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط» دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مأموریت اصلی این سرا را ارتباط با واحد‌های اقتصادی و صاحبان صنایع مرتبط با موضوع سرا عنوان و بیان کرد: آنچه که در این ارتباط اهمیت دارد، داشتن توجیه اقتصادی برای همه طرح‌های پیاده‌شده در سرای نوآوری است.

به گفته وی، هدف دیگر سرا، شناسایی ایده‌ها و طرح‌هایی است که قابلیت دانش‌بنیان شدن و دستیابی به بازار را دارند. در این حالت این طرح‌ها توسط دانشجویان، استادان و یا سایر ایده‌پردازان در مرکز رشد پذیرش و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، برگزاری دوره‌های مرتبط با موضوع برای دانشجویان و یا شرکت‌های مستقر در سرای نوآوری را از دیگر اهداف سرا دانست و یادآور شد: این دوره‌ها علاوه بر برآورد نیاز‌های فنی، مرتبط با نیاز‌های قانونی و بازارسنجی شرکت‌ها نیز هست.

این مسئول اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف سرا‌ها تهیه زیرساخت‌های معرفی محصولات به ویژه محصولات جدید تولیدشده در هسته/واحد‌های فناور مستقر در سرای نوآوری است. به همین منظور با هماهنگی با اداره استاندارد کارگروه‌هایی برای تدوین استاندارد محصولات جدید و تجدید استاندار‌های منقضی شده تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه موارد ذکرشده با تکمیل ساختار سرا اجرایی خواهد شد، یکی از چالش‌های تشکیل سرا‌ها را نبود ساختاردر کارگزینی دانشگاه آزاد برشمرد و گفت: برای این موضوع مکاتبات زیادی انجام شده و یا در حال انجام است.

سروری در پاسخ به این پرسش که نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط با سرای نوآوری شما به چه صورت بوده و آیا تفاهمنامه و یا قراردادی در مدت زمان فعالیت سرا تبادل شده است؟ به آنا گفت: عنوان سرا در فرهنگ فناوری کشور عنوانی تازه است؛ بنابراین بسیاری از سازمان‌‏ها در جلسات ابتدایی نیاز به معرفی دارند. پس از معرفی سرا، تاکنون همه نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط تمایل به همکاری داشته‌اند.

رئیس سرای نوآوری «سنگ‌ها، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط» دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اضافه کرد: در مدت کمتر از یک سال، این سرا با شرکت سپاد تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده که تاکنون دو قرارداد به همراه داشته است. پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای برای خانه صنعت و معدن و اتاق بازرگانی مشهد نیز ارسال شده و در جلسه با مدیرعامل فولاد سنگان خواف تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با این شرکت هم در حال پیگیری است.

این مسئول افزود: مهم‌ترین هدف سرا‌ها درآمدزایی است، اما این کار زمانی محقق خواهد شد که بتوان ارتباط مستمر و هدفمندی با سازمان‌ها برقرار کرد. اکنون بزرگ‌ترین قرارداد منعقده با بخش خصوصی در دانشگاه در سرای سنگ انجام شده است که در حال پیگیری اجرای آن هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد عنوان کرد: اکنون یک واحد و ۳ هسته فناور در سرای نوآوری «سنگ‌ها، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط» جذب و در حال فعالیت هستند و در حال مصاحبه و جذب هسته‌های مرتبط نیز هستیم. با توجه به اولویت سرا در جذب شرکت‌ها و هسته‌هایی که توانایی اجرای طرح‌های اقتصادی را دارند، این فرآیند جذب بیشتر از جذب در مراکز رشد و پارک‌های فناوری زمانبر خواهد بود.

سروری درباره برنامه پیش روی سرای نوآوری متبوع خود بیان کرد: برگزاری کارگروه‌های استانداردسازی و دوره‌های مدنظر اداره استاندارد بر اساس تفاهم‌نامه امضاشده با این سازمان است. با توجه به جلسه انجام شده در حال تهیه RFP برای شرکت فولاد سنگان خواف نیز هستیم. با توجه به قرارداد منعقده سپاد با سرای نوآوری و شروع فرآیند و واگذاری طرح به هسته مستقر در سرا در حال پیگیری اجرای طرح با سپاد هستیم.

رئیس سرای نوآوری «سنگ‌ها، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط» دانشگاه آزاد اسلامی مشهد درباره استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری به آنا گفت: در بسیاری از هسته‌های فناور جذب‌شده در سرای نوآوری، استادان گروه زمین‌شناسی نیز حضور فعال دارند. در واحد‌های فناور مستقر در سرا هم دانشجویان این رشته حضور دارند که این مطلب نشان‌دهنده علاقه آنان به حضور و یادگیری در کنار استادان خود در این هسته‌ها هستند.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *