به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی نیوز،،مطالعات جدید نشان می‌دهند که قرار گرفتن کودکان در معرض دود آتش‌سوزی‌های جنگلی و سایر آلودگی‌های هوا می‌تواند به سلامت روان آن‌ها آسیب برساند. محققان هشدار داده‌اند که مواجهه مکرر با سطوح بالای ذرات معلق در هوا، احتمال ابتلا به افسردگی، اضطراب و علائم مرتبط با سلامت روان را در کودکان افزایش می‌دهد.

آلودگی هوا و سلامت روان کودکان

محققان دریافته‌اند که هر روزی که کودکان در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند، احتمال بروز مشکلات روانی در آن‌ها به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. هری اسمولکر، محقق ارشد مؤسسه علوم شناختی دانشگاه کلرادو-بولدر، در این باره می‌گوید: «ما باید بفهمیم که این رویدادهای شدید آلودگی هوا چگونه می‌تواند بر مغز و رفتار کودکان تأثیر بگذارد.»

نتایج مطالعه

برای انجام این تحقیق، داده‌های مربوط به ۱۰,۰۰۰ کودک ۹ تا ۱۱ ساله که در یک مطالعه منظم در زمینه رشد مغز شرکت داشتند، تجزیه و تحلیل شد. محققان با استفاده از آدرس این کودکان، میزان مواجهه آن‌ها با آلودگی ذرات معلق در سال ۲۰۱۶ را بررسی کردند. این آلودگی‌ها شامل ذراتی بودند که طبق استانداردهای آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) خطرناک تلقی می‌شوند.

نتایج نشان داد که این ذرات می‌توانند به اندازه‌ای کوچک باشند که از سد خونی مغز عبور کرده و تأثیرات منفی بر مغز کودکان داشته باشند. برای مقایسه، قطر این ذرات کمتر از ۲.۵ میکرومتر است، در حالی که قطر موی انسان حدود ۵۰ میکرومتر می‌باشد.

تأثیرات آلودگی بر سلامت روان

محققان خاطرنشان کردند که در روزهای با سطوح بالای آلودگی، پذیرش بزرگسالان در بیمارستان‌ها برای مشکلات روانی مانند افسردگی، روان‌پریشی و حتی خودکشی افزایش می‌یابد. همچنین، قرار گرفتن زنان باردار در معرض آلودگی‌های سنگین می‌تواند منجر به آسیب‌های شناختی در فرزندانشان در سنین بالاتر شود.

تحقیقات نشان داد که با هر روزی که کودکان در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند، خطر بروز علائم افسردگی و اضطراب افزایش می‌یابد. اسمولکر در این باره گفت: «ما متوجه شدیم که تعداد روزهای با سطوح بالای آلودگی هوای ذرات ریز که از استانداردهای EPA فراتر می‌رود، با افزایش علائم روانی کودکان، هم در همان سال و هم در سال بعد، مرتبط است.»

تأثیر آلودگی بر سلامت روان پسران و دختران

این مطالعه نشان داد که پسران و دختران به طور یکسان در معرض خطر ابتلا به مشکلات روانی در اثر آلودگی هوا هستند. به گفته محققان، برای هر روز قرار گرفتن در معرض هوای ناایمن، میزان خطر برای سلامت روان کودکان به طور متوسط ۰.۱ امتیاز در مقیاس ۱ تا ۶۴ افزایش می‌یابد.

عوامل ژنتیکی و آلودگی هوا

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از کودکان به دلیل عوامل ژنتیکی ممکن است نسبت به اثرات آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر باشند. اسمولکر افزود: «باید به این نکته توجه کنیم که ژنتیک کودکان می‌تواند در شدت تأثیرات آلودگی هوا بر سلامت روان آن‌ها نقش داشته باشد.»

جمع‌بندی

این مطالعه بر اهمیت توجه به آلودگی هوا و تأثیرات آن بر سلامت روان کودکان تأکید می‌کند. محققان توصیه می‌کنند که سیاست‌های قوی‌تری برای کنترل آلودگی هوا به‌ویژه در مناطق نزدیک به جنگل‌ها و مناطقی که بیشتر در معرض آتش‌سوزی هستند، اتخاذ شود تا از آسیب‌های روانی بلندمدت به کودکان جلوگیری شود.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *