هفته‌ی گذشته چهل‌وهفتمین دوره‌ی  مسابقات جهانی مهارت پایان یافت. و ایران با یک مدال و پنج مدالیون در رشته‌های آی‌تی به کشور بازگشت. به‌علاوه در رشته‌های غیرآی‌تی هم سه مدالیون دیگر سهم کاروان ایران از این مسابقات بود. فارغ از افتخارآفرینی‌ جوانان زیر ۲۳سال ایرانی که از شهرهای مختلف کشور به این مسابقات راه یافته‌ بودند، حضور و اهتزاز پرچم ایران در این مسابقات بود که این مسابقه را به چیزی فراتر از یک آوردگاه علمی ِ صرف تبدیل کرد.

حضور در مسابقات علمی دنیا یک رخداد ملی است

حضور جوانان و استعداد کشورها در آوردگاه‌های بین‌المللی مانند المپیادهای جهانی، مسابقات جهانی مهارت و… جزو مهم‌ترین شاخص‌های قدرت دانشِ بین‌المللی کشورها به‌شمار می‌آید. به این معنا دیگر این حضور  و مدال‌آوری، از سطح فردی و یک افتخارآفرینی ساده‌ی ملی خارج شده و به‌عنوان یک مساله و رخدادی بین‌المللی، شاخصی برای افزایش جایگاه بین‌المللی کشورها خواهد بود. به بیان دیگر؛ اهمیت نام ایران کنار تعداد مدالیون و مدال کسب‌شده در آخرین مسابقه‌ی جهانی مهارت زمانی مهم‌تر می‌شود که بدانیم در رده‌بندی‌های اقتصاد دیجیتال کشورها یک شاخص وجود دارد که  توان دانشی کشورها را می‌سنجد و میزان نمره‌های ریاضی و ICT جوانان‌شان را هم ارزیابی می‌کند؛ مراکز داده‌ی بین‌المللی مسابقات جهانی را معیار نمره‌ی کشورها در این ارزیابی‌ها قرار می‌دهند. برای مثال در آخرین گزارشی که دانشگاه MIT از وضعیت اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران ارایه کرد، توان دانشی جوانان ایرانی در آزمون‌های مرتبط با IT و ICT بررسی شد و نشان داد که در شاخص‌های کیفیت نیروی انسانی نزدیک به میانگین جهانی و حتا بالاتر از کشورهای توسعه‌یافته هستیم.

به همین دلیل هرچه از حضور جوانان ایرانی در آوردگاه‌های این‌چنینی حمایت شود، در زمین افتخارآفرینی‌های ملی و بالارفتن جایگاه بین‌المللی کشورمان گام برداشته می‌شود. آروان‌کلاد با توجه به چنین ایده‌ای از سال ۱۳۹۶ در نقش حامی و منتور در کنار نمایندگان ایران در رشته‌های آی‌تی این مسابقات بوده است تا کمک کند این رقابت‌کنندگان با توانایی بالاتر و توانمندتر وارد عرصه‌ی رقابت جهانی شوند.

در بخشی از یک خبر از روابط‌عمومی آروان‌کلاد درباره‌ی نتایج مسابقات اخیر جهانی مهارت آمده است که: « حمیدرضا حمیدی و حسن محمدی در رشته‌ی «امنیت سایبری» بعد از شرکت‌کننده‌ای از کشور سوییس در جایگاه دوم ایستادند و به مدال نقره دست یافتند. پنج نماینده‌ی دیگر رشته‌های آی‌تی هم به مدالیون افتخار دست یافتند؛ علیرضا پورچالی در رشته‌ «پردازش ابری»، امیررضا غلامی در رشته‌ «توسعه‌ی برنامه‌های موبایل»، سید آرمین طاهری در رشته‌ «مدیریت سیستم‌های تحت شبکه»، امیرعباس قاسمی در رشته «فناوری‌های وب»، مهرداد شیروانی در رشته‌ «راهکارهای نرم‌افزاری برای تجارت» با حمایت و منتوری آروان‌کلاد به این دوره از مسابقات آمده بودند. از این میان، رقابت در رشته‌ی کلاد و موبایل برای رقابت‌کنندگان ایرانی، تازگی دارد و جزو رشته‌هایی‌ست که با منتورینگ آروان فرصت حضور پیدا کرده‌اند».

 درباره‌ی مسابقات جهانی مهارت

مسابقات جهانی WorldSkills از سال ۱۹۴۵ تاسیس شد. این مسابقات هر دو سال یک‌بار با حضور هزاران شرکت‌کننده برگزار می‌شود. امسال چهل و هفتمین دوره مسابقات جهانی مهارت در شهر لیون فرانسه برگزار شد. حدود ۱۵۰۰ شرکت‌کننده‌ی جوان از حدود ۷۰ کشور برای نمایش توانایی خود به این مسابقات رفتند. شرکت‌کنندگان در بیش از ۶۰ رشته حرفه‌ای به رقابت پرداختند و میلیون‌ها نفر نتایج این مسابقات را دنبال کردند. پرافتخارترین حضور ایران در این مسابقات به سال ۲۰۱۳برمی‌گردد که تمام اعضای کاروان ایران مدال یا مدالیون گرفتند.

33333333

کریس هامفریز، رییس مسابقات جهانی مهارت هم در بخشی یک گفت‌وگو درباره‌ی اهمیت این مسابقات برای کاهش نابرابری‌های جهانی گفت که «توانایی‌ها و اقدام‌های این جوانان بیش از هر زمان دیگری برای مقابله با چالش‌های پیش‌روی جهان مانند بحران آب‌و‌هوا، دسترسی نابرابر به آموزش، نابرابری‌های جنسیتی و پیشرفت‌های سریع در فناوری، مورد نیاز است».

ایران  در worldskills-lyon 2024 با ۱۸ نماینده در ۱۵ رشته‌ی تخصصی به لیون رفت. نمایندگان ایران پس از مسابقات متفاوت داخلی، مانند شعار این دوره از مسابقات «Where there is a skill there is a way» از شهرهای مختلف کشور انتخاب شده بودند. گفتی است که در این دوره از مسابقات، کوچکترین نماینده‌ی ایران ۱۶ سال داشت و در رشته‌ی وب و توسعه‌ی شبکه‌های موبایل به این مسابقات راه یافته بود.





امیررضا غلامی، شرکت‌کننده‌ی رشته‌ی توسعه‌ی نرم‌افزارهای موبایل


۱۵ ساله از سیستان و بلوچستانامیررضا

آرمین طاهری، شرکت‌کننده‌ی رشته‌ی مدیریت سیستم‌های تحت شبکه


۲۲ ساله از استان کرمانآرمین

امیر عباس


امیرعباس قاسمی، شرکت‌کننده‌ی رشته‌ی فناوری‌های وب


 ۱۶ ساله از قم

علیرضا


علیرضا پورچالی، شرکت‌کننده‌ی رشته‌ی پردازش ابری


22 ساله از تهران

مهرداد شیروانی، شرکت‌کننده‌ی رشته‌‌ی راهکارهای نرم‌افزاری برای تجارت


۱۹ساله از بجنورد


معهرداد

 

 

 

عددها معنا دارند؛ از این‌جا به بعد کار ما شروع می‌شود!

نکته‌ مهم درباره‌ی‌ شرکت‌کنندگان ایرانی این دوره از مسابقات جهانی مهارت، تعداد نوجوانان زیر ۲۰ سال و پراکندگی جغرافیایی محل تولدشان است؛ برگزیده‌ها از استان‌های قم، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی در این مسابقات راه پیدا کردند و دو نفرشان ۱۵ و ۱۶ ساله بودند. این عددها معنا دارند؛ در ساده‌ترین تفسیر یعنی جوانان مستعدی در شهرهای مختلف کشور ما زندگی می‌کنند که با یک حمایت دقیق و منسجم می‌توان بزنگاه‌های روشنی برای زندگی جمعی و فردی‌شان ساخته شود.

همه‌ی این موارد زمانی مهم‌تر می‌شود که بدانیم شرکت‌کنندگان در مسابقات جهانی مهارت، تنها یک‌بار می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند. به همین دلیل بعد از برگشت‌شان به کشور یکی از مهم‌ترین وظیفه‌ها‌ی فعالین اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور، حفظ و افزایش توانمندی این فرزندان ایران است.

 

 

 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *