خطر عاشق شدن!  نسخه جدید هوش مصنوعی شما را دلباخته می‌کند

چت جی پی تی برای مشترکانی که حق عضویت پرداخت می‌کنند «حالت صوتی پیشرفته» را به تازگی فعال کرده است و این ویژگی به حدی شبیه به حالت‌های انسانی است که با نشانه‌های کلامی و احساسی متعدد می‌تواند کاربران را به مرز صمیمیت و درگیری عاطفی بکشاند.

خبرگزاری آنا؛ اگر شما مشترک پولی چت جی پی تی باشید، شاید متوجه شده باشید که بخش تعامل صوتی در مدل بزرگ زبانی هوش مصنوعی به تازگی حالتی انسانی‌تر به خود گرفته است.
دلیل آن این است که شرکت سازنده این مدل زبانی، اُپن‌ای آی، در حال حاضر نسخه آزمایشی از یک ویژگی جدید به نام «حالت صوتی پیشرفته» را اجرا می‌کند.

اُپن‌ای آی می‌گوید این حالت جدید «مکالمات طبیعی‌تر و بی‌درنگ را ارائه می‌کند که با احساسات و نشانه‌های غیرکلامی پاسخ می‌دهند». این برنامه در ماه‌های آینده برای همه مشترکین چت جی پی تی پولی دسترسی ویژه به حالت صوتی پیشرفته را باز می‌کند.

درک لحن صدا و حالت‌های عاطفی

حالت صدای پیشرفته به طرز شگفت‌انگیزی انسانی به نظر می‌رسد و از کمبود‌های ناخوشایندی که در دستیار‌های صوتی وجود داشت و به آن عادت کردهایم دیگر خبری نیست. در عوض به نظر می‌رسد که با یک انسان طرف هستیم. هیچ وقفه‌ای در کار نیست، نشانه‌های هیجانی درست و مناسب منتقل می‌شوند و به نظر می‌رسد این مدل، وضعیت عاطفی کاربر را از نشانه‌های صوتی درک می‌کند.

اما همزمان با اینکه چت جی پی تی انسانی‌تر به نظر می‌رسد، اپن‌ای آی ابراز نگرانی کرده که کاربران ممکن است با چت بات به گونه‌ای ارتباط برقرار کنند که گویی انسان است: یعنی ایجاد رابطه صمیمی با آن.

دقیقاً چرا برخی از افراد با یک چت بات روابط صمیمانه برقرار می‌کنند؟

سیر تکاملی صمیمیت

انسان‌ها ظرفیت چشمگیری برای دوستی و صمیمیت دارند. این روش در امتداد تکامل انسان‌های اولیه است، آنها با یکدیگر متحد میشدند تا هنگام نزاع پشت هم باشند.

اما اجداد ما همچنین توانایی زیادی برای «آرایش کلامی» داشتند. این باعث چرخه تکاملی شد که در آن مراکز زبان در مغز ما بزرگتر شدند و کاری که ما با زبان انجام می‌دهیم پیچیدهتر شد.

زبان پیچیده‌تر به نوبه خود امکان معاشرت پیچیده‌تر با شبکه‌های بزرگ‌تری از اقوام، دوستان و متحدان را فراهم می‌کند. همچنین بخش‌های اجتماعی مغز ما را بزرگ می‌کند. زبان در کنار رفتار اجتماعی انسان تکامل یافته است. راهی که ما یک آشنایی را به دوستی یا یک دوستی را به صمیمیت می‌کشیم تا حد زیادی از مسیر گفتگو می‌گذرد.

آزمایش‌ها در دهه ۱۹۹۰ نشان داد که مکالمه پی در پی، به‌ویژه زمانی که شامل افشای جزئیات شخصی باشد، این حس صمیمی را ایجاد می‌کند که طرف گفتگوی ما به نوعی بخشی از ماست؛ بنابراین تعجبی ندارد که تلاش‌ها برای «افزایش خودافشاگری» بین انسان‌ها و چت‌بات‌ها منجر به احساس صمیمیت انسان‌ها با چت‌بات‌ها شود و این فقط با ورودی متن اتفاق می‌افتد. هنگامی که تجربه حسی اصلی در مکالمه، یعنی صدا، درگیر می‌شود، اثر صمیمیت را تقویت می‌کند. حتی دستیار‌های صوتی، مانند سیری و الکسا، هنوز انبوهی از پیشنهادات ازدواج دریافت می‌کنند!

ماجرا قدیمی است 

نویسنده مقاله حاضر می‌گوید: اگر اپن‌ای آی از من بپرسد چگونه می‌توان مطمئن شد که کاربران با چت جی پی تی رابطه اجتماعی برقرار نمی‌کنند، چند توصیه ساده دارم:

اول اینکه ارتباط صوتی را قطع کنید. دوم، مدل را طوری طراحی نکنید که انگار طرف مقابل یک مکالمه است و می‌تواند آن را ادامه دهد و در آخر، بهتر بود چنین چیزی نمی‌ساختید!

این مدل از هوش مصنوعی دقیقاً به این دلیل بسیار قدرتمند است که در تقلید ویژگی‌هایی که ما برای برقرای روابط اجتماعی از آن استفاده می‌کنیم، بسیار عالی عمل می‌کند. این موضوع از زمانی مطرح بود که اولین چت‌بات‌ها حدود ۶۰ سال پیش نشانه‌های ظهورشان پدیدار شد. حداقل ۳۰ سال است که رایانه‌ها به بازیگران عرصه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند. حالت صدای پیشرفته در چت جی پی تی، صرفاً یک ارزش جدید و مهم است و نه چیزی که صنعت فناوری آن را ویژگی تحول آفرین می‌نامد.

تعجبی ندارد که تلاش‌ها برای «افزایش خودافشاگری» بین انسان‌ها و چت‌بات‌ها منجر به احساس صمیمیت انسان‌ها با چت‌بات‌ها شود و این فقط با ورودی متن اتفاق می‌افتد. هنگامی که تجربه حسی اصلی در مکالمه، یعنی صدا، درگیر می‌شود، اثر صمیمیت را تقویت می‌کند. حتی دستیار‌های صوتی، مانند سیری و الکسا، هنوز انبوهی از پیشنهادات ازدواج دریافت می‌کنند!

ارتباط نزدیک کاربران با چت‌بات‌ها و حتی درگیری احساسی با آنها زمانی روشن شد که کاربران یکی از پلتفرم‌های دوستیِ مجازی به نام «رپلیکا‌ای آی» (Replika AI) به‌طور غیرمنتظره‌ای عملکرد‌های ویژه خود را غیرفعال کرد و با ابراز نگرانی شدید کاربران مشخص شد که آنها پیوند‌های عاطفی عجیبی با این چت‌بات برقرار کرده بودند.

خطرات واقعیِ دنیای مجازی 

بسیاری از مردم که تشنۀ معاشرت و شنیده شدن بدون قضاوت هستند، از این نسل جدید ربات‌ها سود زیادی خواهند بود و شاید کمتر احساس تنهایی و انزوا کنند. این نوع از مزایای فناوری را هرگز نمی‌توان نادیده گرفت.

اما خطرات بالقوه حالت صوتی پیشرفته در چت نیز بسیار مهم و واقعی است. زمان صرف شده برای چت کردن با هر ربات گاهی به اندازه‌ای زیاد است که دیگر وقتی برای تعامل با دوستان و خانواده باقی نمیگذارد و افرادی که زمان زیادی را با فناوری‌های نوین می‌گذرانند، در معرض بیشترین خطر تغییر روابط با سایر انسان‌ها هستند.

اپن‌ای آی پیش‌بینی میکند که چت با چت‌بات‌ها همچنین میتواند روابط افراد با یکدیگر را آلوده کند، به این معنا که افراد علاقمند به چت‌بات‌ها شاید به این توقع برسند که شریک زندگی یا دوستانشان هم مانند چت‌بات‌ها مؤدب، مطیع و فروتنانه رفتار کنند. اینها تأثیرات بزرگ ماشین‌ها بر فرهنگ و زندگی اجتماعی انسان‌ها هستند.

این گزارش از پایگاه اینترنتی کانورسیشن به فارسی برگردان شده است.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *