ابوترابی‌‌فرد: جامعه بشریت نباید حرکتی بدون علم و دانش داشته باشد

امام جمعه موقت تهران از قلم به عنوان سلاح پیامبر اکرم یاد کرد و گفت: قلم و کتابت در مدرسه قرآن، محور و اساس اقتدار است و جامعه بشریت نباید حرکتی بدون علم و دانش داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به سوره قلم اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم سوگند‌های فراوانی دارد؛ گاهی به قرآن سوگند یاد می‌کند و گاهی شخصیت‌های برجسته را مورد سوگند قرار می‌دهد.

وی افزود: به نظر می‌رسد اگر خداوند متعال می‌خواستند اهمیت قلم، دانش و نوشتن را در ادبیات قرآن کریم تبیین کنند زیباتر، گویاتر و رساتر از این سوگند راهی نداشت. در جامعه بشری مدرسه پیامبر، مدرسه قلم، کتاب و تولید علم و دانش است و سلاح پیامبر قلم است. برخلاف آنچه که دشمنان اسلام و مسلمین به غلط نگاشته‌اند تمام جنگ‌های پیامبر (ص) دفاعی بوده است و ایشان در مقابل تهاجم دشمن ایستادند، اما دل‌های بشریت و اندیشه انسان را، قلم و علم و معرفت فتح کرده است.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: به تعبیر علامه طباطبایی سوره قلم از اهمیت نگارش و علم حکایت دارد. به همین دلیل دانشگاه تهران احترام دارد و این است که مدرسه فیضیه به عنوان نماد اسلامی تعریف می‌شود، زیرا قلم و کتابت در مدرسه قرآن، محور و اساس اقتدار است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد عنوان کرد:‌ ای پیامبر اسلام! به قلم و دانش سوگند که تو نماد دانش هستی و در قله‌های بلند معرفت ایستاده‌ای. آنها که این شخصیت استثنایی تاریخ را متهم به واژه‌های پوچ و تهی می‌کنند به خوبی می‌دانند که او مظهر و نماد علم و دانش است.

وی گفت: کلیدی‌ترین و محوری‌ترین آیه قرآن این کلام نورانی است. جامعه بشریت نباید یک حرکت بدون علم و معرفت داشته باشد اگر انسان به این قله عقلانیت رسید خداشناس و پیامبرشناس شده و در محضر قرآن کریم حاضر می‌شود.

خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: در قرآن کریم آمده است که در سایه نعمت ویژه‌ای که خدا به تو عنایت کرده تو برگزیده‌ترین انسان و عقل اول هستی. در نگاه علمای اسلامی پیامبر عقل اول و علی (ع) به اعتراف اهل سنت عقل ثانی است و پیامبر در قله دانش است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: این قرآن است که جهان را فتح و جامعه بشریت را به نور علم و عمل صالح نورانی خواهد کرد. امروز جامعه جهانی می‌بیند که این قرآن کریم است که در غزه مقابل همه دنیای استکبار ایستاده است.

وی تصریح کرد: امروز دنیا مشاهده می‌کند که این قرآن است که در برابر قدرت شیطانی آمریکا و متحدین اروپایی او و مزدوران او در منطقه و یمن با اقتدار ایستاده است ملت مقتدر لبنان که وحدت عالم اسلام و عالم مسیحیت و وحدت پیروان حضرت موسی را به نمایش گذاشته‌اند، امروز نماد وحدت پیروان ادیان الهی و آسمانی هستند و یک سخن و یک کلمه واحده در برابر همه دنیا دارند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه ببیند چگونه صفوف آنها مستحکم و استوار است، اضافه کرد: اسلامی ماندگار است و مشعل پرفروغ قرآن برای همیشه در جهان خواهد درخشید.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه امروز پیش بینی می‌کنند در سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت مسلمانان جهان از نظر کمیت، دانش و قدرت بر جمعیت سایر ادیان الهی سبقت بگیرد، اظهار داشت: لذا فرمود: به قلم و کتاب سوگند که اگر قلم و کتاب نبود دانش انباشته بشری شکل نمی‌گرفت و امروز ما و شما در محضر قرآن کریم و سنت رسول الله نبودیم و نهج‌البلاغه در دست ما نبود و همانا قلم و کتاب قرآن، مسیر تعالی انسان را معرفی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر خُلق انسان خُلق نیکو و آراسته به فضیلت، صبر، شجاعت، تواضع و فروتنی و آراسته به فضایل اخلاقی شد، عمل او عمل صالح می‌شود.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *