احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت امور خارجه ایران

در پی اقدام غیرقابل قبول نماینده اعزامی افغانستان به کنفرانس وحدت اسلامی در عدم احترام به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز سرپرست سفارت افغانستان به وزارت امور خارجه کشورمان احضار شد.

به گزارش خبرگزاری آنا، اقدام غیرمتعارف و غیرقابل قبول نماینده اعزامی افغانستان به کنفرانس وحدت اسلامی در عدم احترام به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، سرپرست سفارت این کشور را به وزارت امور خارجه ایران کشاند.

در همین خصوص رئیس اداره دوم آسیای جنوبی وزارت امور خارجه صبح امروز (جمعه) ۳۰ شهریورماه سرپرست سفارت این کشور را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

بی‌احترامی این مقام طالبان در جریان افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی و برنخاستن همزمان با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، واکنش‌های تندی را در فضای مجازی به همراه داشت.

رئیس اداره دوم آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در احضار سرپرست سفارت افغانستان، ضمن تقبیح این اقدام خلاف عرف دیپلماتیک، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه اعلام کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی خطاب به سرپرست سفارت افغانستان تصریح کرد: فارغ از بدیهی بودن ضرورت احترام مهمان به نماد‌های کشور میزبان، ادای احترام به سرود ملی کشورها، یک رفتار شناخته شده بین‌المللی است، مضافاً اینکه اقدام نماینده اعزامی افغانستان تناسبی با اهداف عالی مشارکت در کنفرانس وحدت اسلامی ندارد.

سرپرست سفارت افغانستان هم در این دیدار ضمن تأکید بر احترام ویژه کشورش برای جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که اقدام یاد شده، عملی شخصی بوده و به هیچ وجه منعکس کننده نظر کشور متبوعش نیست. 

وی عنوان کرد که مراتب را سریعا به کابل منعکس خواهد کرد.

مقام دینی افغانستانی شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی نیز امروز با انتشار پیامی تصویری، بر احترام کامل به جمهوری اسلامی ایران و اهمیت روابط دوجانبه تأکید و و ضمن عذرخواهی بابت سوءتفاهم ایجاد شده گفت که به هیچ وجه قصد بی احترامی نداشته است.

حسن کاظمی قمی نماینده رئیس جمهور در امور افغانستان نیز به این اقدام اهانت آمیز نماینده طالبان واکنش نشان داد و آن را عدم احترام به اصول دیپلماتیک خواند و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با بهانه ممنوعیت نواختن موسیقی از مبادی شریعت معنا و مصداقی ندارد، چه اگر این بود استماع را نیز شامل می‌شد.

۲۸ شهریورماه نیز سرکنسول طالبان در پیشاور در مراسمی در اسلا‌م‌آباد هنگام پخش سرود ملی پاکستان از جای خود برنخاست که این اقدام به احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت خارجه پاکستان انجامید.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *