شرکت نیسان موتور، یکی از غول‌های صنعت خودروسازی جهان، در سال ۱۹۳۳ در ژاپن تأسیس شد. این برند، که اکنون در میان ۱۰ خودروساز برتر جهان از نظر تولید سالانه و فروش قرار دارد، مسیری پرفراز و نشیب از ادغام‌ها، نوآوری‌ها، بحران‌ها و احیای دوباره را پیموده است. گزارش پیش‌رو نگاهی دارد به تاریخچه این شرکت.

آغاز راه: تأسیس نیسان در دهه ۱۹۳۰

به گزارش رویداد24، شرکت نیسان ریشه در شرکت خودروسازی “Datsun” دارد که در دهه ۱۹۱۰ فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۳۳، شرکت Nihon Sangyo که در بورس توکیو فعال بود، وارد بازار خودروسازی شد و نام تجاری Nissan را از ترکیب دو واژه Nihon و Sangyo ساخت.

در سال ۱۹۳۵، نیسان نخستین خط تولید انبوه خودرو را در ژاپن راه‌اندازی کرد و نخستین خودروی تولید انبوه آن، مدل Datsun Type ۱۴، توانست در همان سال بیش از ۲۰۰۰ دستگاه فروش داشته باشد؛ رقمی چشم‌گیر برای صنعت نوپای خودروی ژاپن.

دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰: ورود به بازار‌های جهانی

با پایان جنگ جهانی دوم و آغاز بازسازی اقتصاد ژاپن، نیسان در دهه ۱۹۵۰ تمرکز خود را بر صادرات گذاشت. در سال ۱۹۵۸، اولین خودروی Datsun به آمریکا صادر شد و تنها در مدت ۴ سال، فروش خودرو‌های نیسان در آمریکا به بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه رسید.

تاریخچه شرکت نیسان | از یک برند ملی به خودروسازی جهانی

در دهه ۶۰ میلادی، نیسان با بهره‌گیری از مدل‌های اقتصادی و کم‌مصرف، توانست بازار‌هایی نظیر استرالیا، اروپا و آمریکای جنوبی را نیز تصاحب کند.

بر اساس داده‌های انجمن خودروسازان ژاپن (JAMA):

تا پایان دهه ۶۰، نیسان سالانه بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو صادر می‌کرد و در کنار تویوتا، تبدیل به یکی از دو خودروساز بزرگ ژاپن شد.

دهه ۱۹۸۰: اوج‌گیری فناوری و تولید جهانی

دهه ۱۹۸۰ دوران طلایی نیسان در توسعه فناوری و تولید جهانی بود. این شرکت در سال ۱۹۸۳ کارخانه‌ای در ایالات متحده (تنسی) تأسیس کرد و در سال ۱۹۸۶ تولید در بریتانیا را آغاز نمود. تمرکز روی کیفیت ساخت و بهبود طراحی باعث شد فروش جهانی نیسان از مرز ۲ میلیون دستگاه در سال عبور کند.

از جمله مدل‌های موفق دهه ۸۰ می‌توان به نیسان ماکسیما، پاترول و سری ۳۰۰ ZX اشاره کرد. در همین دوران، نیسان مدل‌های لوکس خود را نیز توسعه داد که بعداً با برند اینفینیتی در بازار آمریکا معرفی شدند.

دهه ۱۹۹۰: چالش‌های مالی و رقابت شدید

با ورود به دهه ۹۰، نیسان با افزایش هزینه‌های تولید، کاهش سودآوری، و رقابت شدید از سوی دیگر خودروسازان ژاپنی و کره‌ای مواجه شد. تا سال ۱۹۹۹، بدهی نیسان به بیش از ۲۱ میلیارد دلار رسید و سهم بازار جهانی‌اش رو به کاهش گذاشت.

نکته آماری مهم:

در سال ۱۹۹۸، سهم جهانی نیسان از بازار خودرو به ۴.۹ درصد سقوط کرد، در حالی که تویوتا بیش از ۹.۳ درصد از این بازار را در اختیار داشت.

نقطه عطف سال ۱۹۹۹: اتحاد با رنو

در سال ۱۹۹۹، شرکت فرانسوی رنو با خرید ۳۶.۸ درصد از سهام نیسان، این شرکت را از خطر ورشکستگی نجات داد. این اتحاد که بعد‌ها با پیوستن میتسوبیشی به اتحاد رنو–نیسان–میتسوبیشی گسترش یافت، یکی از موفق‌ترین ادغام‌های تاریخ خودروسازی لقب گرفت.

کارلوس گون، مدیرعامل وقت رنو، به عنوان مدیر اجرایی نیسان منصوب شد و با اجرای برنامه “Nissan Revival Plan”، توانست ظرف ۳ سال بدهی‌ها را کاهش داده و سوددهی شرکت را بازگرداند.

تا سال ۲۰۰۳، نیسان برای اولین‌بار به حاشیه سود عملیاتی ۱۰ درصدی دست یافت که برای خودروسازان رکوردی مهم محسوب می‌شد.

دهه ۲۰۱۰ تا امروز: تمرکز بر الکتریکی‌سازی و تحول دیجیتال

نیسان یکی از پیشگامان خودرو‌های برقی در جهان است. در سال ۲۰۱۰، این شرکت نخستین خودروی تمام‌برقی خود، Nissan Leaf، را معرفی کرد. این مدل تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه فروش جهانی داشت و عنوان پرفروش‌ترین خودروی برقی جهان را برای چند سال در اختیار گرفت.

گزارش مالی ۲۰۲۴ نشان می‌دهد:

نیسان در سال مالی گذشته بیش از ۳.۴ میلیون دستگاه خودرو تولید کرده و درآمد سالانه آن به ۸.۵ تریلیون ین (حدود ۵۸ میلیارد دلار) رسیده است. همچنین سرمایه‌گذاری ۱۷.۵ میلیارد دلاری در پروژه‌های خودران و الکتریکی برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ در دستور کار این شرکت قرار دارد.


source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *