در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد

ورود نهج‌البلاغه به متن زندگی مردم در جشنواره امامت و مهدویت؛ منشوری جامع از تربیت و اخلاق

رئیس جشنواره امامت و مهدویت در استان زنجان عنوان کرد: باور داریم که محتوای نامه31 نهج‌البلاغه نباید در فضای دانشگاه محصور بماند؛ بلکه باید به متن زندگی مردم وارد شود. 

خبرگزاری آنا؛ جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، یکی از فعالیت‌های مهم و در صدر فعالیت‌های مؤسسه بنیاد فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی است و تاکنون چهار دوره از این جشنواره با موفقیت برگزار شده است.

پنجمین دوره جشنواره امامت و مهدویت ۱۸ فروردین ۱۴۰۴ با ابلاغ بخشنامه‌ای توسط دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و قدردانی وی از عوامل برگزارکننده و دانشگاهیان این دانشگاه صورت رسمی به خود گرفت. طهرانچی عنوان کرد که انتظار می‌رود در این دوره و متناسب با بلوغ جشنواره با بسیج ظرفیت‌های استانی مواردی را متذکر شد که باید مورد توجه و اهتمام مجریان و متولیان جشنواره قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در طول تاریخ به جایگاه و شخصیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام جفا شده است، اعلام کرد که در این دوره جشنواره امامت و مهدویت علاوه بر پرداختن به دوران تاریخی امامت امام حسن مجتبی علیه السلام و حقی که این امام همام برای بقای اسلام دارند با توجه ویژه به موضوع نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، این نامه محور برنامه‌های جشنواره خواهد بود.

62 برنامه دوره چهارم جشنواره هنوز از تاب و تب نیفتاده بود که تکاپوی واحدهای دانشگاهی که اجرای برنامه‌های پنجمین دوره جشنواره امامت و مهدویت را در مراکز استان و شهرستان‌‌ها برعهده داشتند، آغاز شد.

در حوزه دانش‌آموزی با همکاری آموزش و پرورش، طرح‌هایی مانند «نامه‌ای به پدر»، «درس‌هایی از یک نامه» و پویش دستخط علوی در مدارس استان فعال شده‌اند. این اقدامات با هدف آشنایی تدریجی و خلاقانه دانش‌آموزان با مفاهیم نهج‌البلاغه طراحی شده است

ازجمله این دانشگاه‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان بود که برگزاری «کنگره بین‌المللی شعر بانوی بلاغت» را برعهده دارد و تاکنون چهار دوره را با موفقیت برگزار کرده است. از این‌رو به منظور آگاهی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این واحد دانشگاهی در مرکز استان زنجان در پنجمین دوره جشنواره امامت و مهدویت با احمد نقی‌لو رئیس دانشگاه و رئیس جشنواره امامت و مهدویت در استان زنجان گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

آنا: آقای دکتر! بفرمایید پنجمین جشنواره امامت و مهدویت با محور نهج‌البلاغه در قشر دانشگاهی و دانشجویی و دیگر اقشار جامعه چه تأثیری دارد؟ 
 
نقی‌لو: در روزگاری که جامعه با چالش‌های متعددی در حوزه اخلاق، هویت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی مواجه است، رجوع به منابع اصیل فکری و معنوی می‌تواند افق‌های تازه‌ای پیش روی ما بگشاید. در این میان، نهج‌البلاغه به‌عنوان میراثی گران‌بها از امام علی (ع)، ظرفیت آن را دارد که در کنار قرآن کریم، نقش بی‌بدیلی در بازسازی فرهنگی، فکری و اخلاقی جامعه ایفا کند؛ به‌ویژه در میان قشر دانشگاهی که آینده‌سازان کشور را در خود جای داده است. 
 
برگزاری جشنواره‌هایی با محور نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها، فرصتی ارزشمند برای آشنایی نسل جوان با مفاهیم ژرف این کتاب است. نهج‌البلاغه صرفاً یک متن دینی نیست؛ بلکه مجموعه‌ای بی‌نظیر از سخنان و آموزه‌هایی است که به ابعاد مختلف زندگی انسان-از اخلاق فردی و روابط اجتماعی تا عدالت، مدیریت، سیاست، و کرامت انسانی-می‌پردازد. این کتاب، تصویر روشنی از یک انسان متعالی و جامعه سالم ارائه می‌دهد؛ جامعه‌ای که بر پایه انصاف، عقلانیت، معنویت و حق‌محوری بنا شده است. 

 
حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه نه تنها به‌عنوان یک پیشوای دینی، بلکه به‌مثابه یک معلم خرد و حکمت با زبان عقل و دل با مردم سخن می‌گوید. برای دانشجویان و دانشگاهیان، مطالعه و تأمل در این متن، فرصتی مغتنم برای تقویت روحیه تحلیل، استدلال منطقی و تفکر نقاد فراهم می‌آورد. در جهانی که اطلاعات به سرعت منتقل می‌شود؛ اما عمق درک مفاهیم کاهش یافته، چنین متنی می‌تواند پایه‌گذار گفت‌وگویی نو میان نسل امروز و گنجینه‌های فکری گذشته باشد. 
 
از سوی دیگر، شخصیت حضرت علی (ع) و آموزه‌های او، الگوی کاملی برای نسل جوان در زمینه صداقت، عدالت‌خواهی، مردم‌داری، پرهیز از افراط و تفریط و خدمت بی‌منت به جامعه است. اگر این آموزه‌ها با زبان هنر، رسانه و قالب‌های امروزی به نسل دانشجو منتقل شوند، بی‌تردید در شکل‌گیری هویت فرهنگی و اخلاقی آنان تأثیرگذار خواهد بود. 
 
جشنواره‌های فرهنگی با محور نهج‌البلاغه، چنانچه با نگاهی خلاقانه و مخاطب‌محور طراحی شوند، می‌توانند به بستری برای گفت‌وگوی بین نسلی، تعمیق آگاهی دینی و گسترش مفاهیم والای انسانی تبدیل شوند. مفاهیمی ازجمله وحدت، کرامت انسان، حق‌طلبی و مسئولیت اجتماعی در نهج‌البلاغه، نه تنها پاسخگوی نیاز‌های درونی نسل جوان است، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز هم‌گرایی اجتماعی و کاهش شکاف‌های فرهنگی در جامعه امروز باشد. 
 
در نهایت، باید گفت نهج‌البلاغه فقط متعلق به حوزه دین نیست، بلکه متعلق به انسان معاصر است؛ انسانی که در جست‌وجوی معنا، عدالت و حقیقت است. این کتاب می‌تواند چراغ راهی باشد برای حرکت در مسیر رشد فردی و تعالی جمعی، به‌ویژه اگر در فضای نخبگانی دانشگاه، به گفتمانی پویا، قابل فهم و الهام‌بخش تبدیل شود. 
 
آنا: در پنجمین دوره جشنواره امامت و مهدویت، تمرکز بر نامه امیرالمؤمنین علیه‌السلام به امام حسن مجتبی علیه‌السلام است. به‌عنوان مجری یکی از برنامه‌های جشنواره، بفرمایید برنامه‌ریزی محتوایی برای این محور چگونه انجام شده است؟

 
نقی‌لو: نامه ۳۱ نهج‌البلاغه که حضرت علی (ع) آن را خطاب به فرزندش امام حسن (ع) نوشته‌اند، نه فقط یک توصیه‌نامه پدرانه، بلکه یک منشور تربیتی و اخلاقی جامع است. در برنامه‌ریزی این دوره، تلاش کردیم از این نامه به‌عنوان بستری برای گفت‌و‌گو درباره هویت، اخلاق، مسئولیت فردی و اجتماعی، و عقلانیت در زندگی بهره بگیریم. 

برنامه‌ها شامل نشست‌های علمی با موضوع «سبک تربیت علوی»، «رابطه نسلی در نهج‌البلاغه» و «آیین‌نامه زندگی مؤمنانه» هستند. در کنار این، مسابقات کتاب‌خوانی و تحلیل‌نامه با محور این نامه برگزار می‌شود. هدف ما این است که مفاهیم بلند این نامه از سطح مطالعه به سطح گفت‌وگوی عمیق برسد. 
 
آنا: برای مشارکت فعال استادان و دانشجویان چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ و آیا دانش‌آموزان هم در این دوره دخیل هستند؟ 
 
نقی‌لو: از آغاز طراحی جشنواره، جلسات هم‌فکری با استادان رشته‌های معارف اسلامی، ادبیات، جامعه‌شناسی و علوم تربیتی داشته‌ایم تا زمینه ورود عالمانه و میان‌رشته‌ای به متن نامه فراهم شود. دانشگاهیان به‌ویژه از منظر تربیت اخلاقی، روان‌شناسی رشد، فلسفه تربیت و تعلیم و تربیت اسلامی به تحلیل این نامه پرداخته‌اند. 

نامه ۳۱ نهج‌البلاغه که حضرت علی (ع) آن را خطاب به فرزندش امام حسن (ع) نوشته‌اند، نه فقط یک توصیه‌نامه پدرانه، بلکه یک منشور تربیتی و اخلاقی جامع است. در برنامه‌ریزی این دوره، تلاش کردیم از این نامه به‌عنوان بستری برای گفت‌و‌گو درباره هویت، اخلاق، مسئولیت فردی و اجتماعی، و عقلانیت در زندگی بهره بگیریم

در سطح دانشجویی با برگزاری کارگاه‌های تفسیر کاربردی، پادکست‌سازی و مقاله‌نویسی علمی-فرهنگی، زمینه‌ای برای حضور فعال و خلاقانه دانشجویان فراهم شده است. دانشجویان علاقه‌مند در قالب تیم‌های علمی و رسانه‌ای، هم در تولید محتوا و هم در ترویج مفاهیم مشارکت دارند. 
 
در حوزه دانش‌آموزی نیز با همکاری آموزش و پرورش، طرح‌هایی مانند «نامه‌ای به پدر»، «درس‌هایی از یک نامه» و پویش دستخط علوی در مدارس استان فعال شده‌اند. این اقدامات با هدف آشنایی تدریجی و خلاقانه دانش‌آموزان با مفاهیم نهج‌البلاغه طراحی شده است. 
 
آنا: آیا برای مشارکت نهاد‌ها و سازمان‌های خارج دانشگاه نیز اقداماتی انجام شده است؟ 
 
نقی‌لو: بله، یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره، نگاه تعاملی آن با نهاد‌های بیرونی است. مکاتبات رسمی و تفاهم‌نامه‌هایی با نهادهایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، حوزه علمیه، شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج اساتید صورت گرفته است. 
 
این نهاد‌ها در قالب تأمین فضا، نیروی انسانی، پوشش خبری، مشاوره علمی یا ترویج عمومی مفاهیم جشنواره با ما همکاری دارند. باور داریم که محتوای نامه حضرت علی(ع) نباید در فضای دانشگاه محصور بماند، بلکه باید به متن زندگی مردم وارد شود. 
 
آنا: درباره پیوست رسانه‌ای جشنواره چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

نقی‌لو: پیوست رسانه‌ای یکی از ارکان جدی برنامه‌ریزی ماست. در همین راستا، تیم رسانه‌ای دانشجویی به‌صورت تخصصی تشکیل شده و تولید محتوای متنی، تصویری و ویدیویی با محور نامه حضرت علی (ع) در قالب‌های مختلف در حال انجام است. 

 
پادکست‌ها، موشن‌گرافی‌ها و پست‌های قابل‌انتشار در فضای مجازی طراحی شده‌اند تا جشنواره فقط به فضای فیزیکی محدود نماند. همکاری با صداوسیمای استانی، نشریات محلی، صفحات فعال مذهبی و فرهنگی نیز در دستور کار قرار گرفته است. 

با راه‌اندازی صفحه ویژه‌ای در سایت دانشگاه و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان عمومی نیز امکان پیگیری برنامه‌ها و تعامل با محتوای جشنواره را خواهند داشت.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *