شفقنا رسانه_ طی هفته های اخیر که قیمت ارز و طلا درحال رکورد زدن هست، برخی مقامات و مسئولان، رسانه ها و خبرنگاران را به حفظ آرامش و دامن نزدن به جو روانی موجود در بازار و مصلحت اندیشی برای شرایط کشور توصیه می کردند. البته که این اندرز در جایگاه خود موثر خواهد بود، اما آیا وضعیت فعلی ربطی به جو روانی یا فضاسازی رسانه ای دارد؟ جلال خوش چهره می گوید: مسئولان مربوطه باید بازار را به وضعیتی باثبات برسانند و مطبوعات یا رسانه‌ها نیز باید در این زمینه یاری‌رسان باشند. اگر به محتوای رسانه‌ها توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که هیچ‌گاه تشویق به افزایش یا کاهش نرخ دلار یا طلا نکرده‌اند؛ بلکه صرفاً گزارش داده و گاهی ابراز نگرانی کرده‌اند تا وضعیت ثباتی از نظر ذهنی و عینی در بازار ایجاد شود. رسانه باید به انسجام ملی، تقویت امنیت و ثبات اجتماعی کمک کند.

جلال خوش چهره سردبیر «برنا» با اشاره به وظیفه رسانه ها در رابطه با وضعیت ارز و طلا در کشور به شفقنا رسانه می گوید: معمولاً رسانه‌ها به عنوان بازتاب‌دهنده واقعیت‌های جاری در جامعه عمل می‌کنند و نمی‌توانند در فضایی انتزاعی به گزارش وقایع بپردازند. اگر مخاطبان رسانه‌ها نتوانند واقعیت‌های موجود در جامعه را در بازتاب‌های رسانه‌ای مشاهده کنند، به تدریج نسبت به آن‌ها بی‌اعتماد خواهند شد.

او ادامه می دهد: مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که رسانه‌ها وظیفه دارند تا به منطقی کردن مطالبات اجتماعی یاری رسانند و در عین حال از ایجاد فشارهای روانی جلوگیری کرده و نقش کنترل‌کننده‌ای ایفا کنند تا وضعیت را به نقطه‌ای از تعادل هدایت نمایند. در حالی که ما شاهد هستیم مسئولان هر یک نظر خاص خود را درباره مسائل اقتصادی نظیر ارز ابراز می‌کنند و اصولاً نمی‌توانند قطعیتی درباره اوضاع ارائه دهند، طبیعی است که رسانه‌ها ناگزیرند اظهارات آن‌ها را نقل کنند. همچنین، زمانی که قیمت‌ها نوسان می‌یابند، رسانه‌ها موظف‌اند واقعیت را بیان کنند و نمی‌توانند برعکس آنچه در جامعه رخ می‌دهد، اطلاعات منتشر نمایند.

او در بیان ارزیابی خود از عملکرد رسانه ها در رابطه با وضعیت ارز و طلا می گوید: مسئولان مربوطه باید بازار را به وضعیتی باثبات برسانند و مطبوعات یا رسانه‌ها نیز باید در این زمینه یاری‌رسان باشند. اگر به محتوای رسانه‌ها توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که هیچ‌گاه تشویق به افزایش یا کاهش نرخ دلار یا طلا نکرده‌اند؛ بلکه صرفاً گزارش داده و گاهی ابراز نگرانی کرده‌اند تا وضعیت ثباتی از نظر ذهنی و عینی در بازار ایجاد شود.

خوش چهره ادامه می دهد: اینکه هر اتفاقی را به گردن رسانه‌ها بیاندازیم و بگوییم آن‌ها جوّسازی می‌کنند، به نظر من سخنی نادرست است. بلکه خود مسئولان باید فضایی فراهم آورند که رسانه‌ها بتوانند بازتاب‌دهنده آن فضا برای اطمینان بخشی باشند. اگر رسانه‌ها برخلاف این رویه عمل کنند، می‌توان گلایه کرد و گفت که آن‌ها نقش تقویت‌کننده تب روانی جامعه را بر عهده گرفته‌اند. با این حال، من معتقدم بدنه رسانه‌ها خود بخشی از جامعه هستند که برای آن خبررسانی می‌کنند و آنان نیز نگران وضعیت موجود بوده و خواهان ثبات در بازار هستند.

سردبیر «برنا» تاکید می کند: رسانه باید به انسجام ملی، تقویت امنیت و ثبات اجتماعی کمک کند. اگر بخواهیم قضاوت عادلانه‌ای درباره ژورنالیسم در کشورمان داشته باشیم، می‌توانیم به حادثه‌ای که سال گذشته برای رئیس‌جمهور سابق پیش آمد، اشاره کنیم. در آن زمان، کشور مدتی بدون رئیس‌جمهور بود و پس از برگزاری انتخابات بعدی، شاهد بودیم که رسانه‌ها چه نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد فضا، ثبات و انسجام ملی ایفا کردند. این مسئله در زمینه‌های دیگر نیز وجود داشته است؛ به عنوان مثال، در زمینه تعاملات ایران و اروپا یا ایران و آمریکا، رسانه‌ها تمام تلاش خود را به کار بستند تا علی‌رغم وجود برخی نظرات انتقادی، در مجموع برای ایجاد فضایی آرام کوشش کنند.

او می گوید: اگر شما برخی موارد یا نشانه‌هایی را در رسانه‌ها مشاهده می‌کنید که ممکن است اذهان را مشوش کند، این بیشتر به درگیری‌های جناحی و طیف‌های مختلف سیاسی بازمی‌گردد که خود نیز رسانه‌هایی در اختیار دارند. به عنوان مثال، ممکن است گزارش‌ها یا تیترهای هیجانی منتشر کنند تا دولت را ضعیف جلوه دهند و ذهنیت جامعه را نسبت به تصمیم‌گیران بدبین کنند. با این حال، این وجه غالب نیست. وجه غالب رسانه‌ها به عنوان بازوی حاکمیت و نماینده افکار عمومی، نگران انسجام ملی، منافع ملی و امنیت ملی هستند و به عقیده من، کار خود را به خوبی انجام می‌دهند. هیچ موردی را نمی‌بینیم که رسانه‌ها علیه این سه مورد که به آن‌ها اشاره کردم، واکنشی نشان دهند که نقش تشویق‌کننده داشته باشد.

 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *