لائوس کشوری آرام و از نظر فرهنگی غنی است که چیزهای بسیار زیادی برای ارائه کردن دارد که در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید پیدا کنید. لائوس نسبت به همسایه‌های خودش یعنی تایلند و ویتنام از شهرت کمتری برخوردار است اما مکانی ایده‌آل برای گردش و سفر در آسیای جنوب شرقی به شمار می‌رود.

البته این مسئله شما را گمراه نکند چراکه جمهوری دموکراتیک خلق لائوس مکانی آرام و با فرهنگ غنی است که می‌تواند تجربه سفر بسیار دلنشینی را برای شما رقم بزند. در حالی که تاریخ این کشور با جنگ، انقلاب و سایر سختی‌ها همراه شده اما همه این موارد در بهشت گرمسیری خیره‌کننده‌ای رخ داده‌اند. در واقع، همین تضاد بین گذشته پر فراز و نشیب و زیبایی طبیعی محض سبب شده تا لائوس به چنین مقصد جذاب و چشم‌نوازی برای کاوش تبدیل شود.

پایتخت پادشاهی سابق لانا یعنی لوانگ پرابانگ دارای برخی از دست نخورده‌ترین و مهم‌ترین معابد تاریخی در منطقه است. پایتخت وینتیان نیز مملو از تفاوت‌های ظریف چند فرهنگی است. زیبایی طبیعی باورنکردنی تقریباً در هر استانی نمایان است و همه این‌ها باعث شدند تا لائوس به مکانی ایده‌آل برای سفر تبدیل شود.

این کشور قبلاً به مقصدی ایده‌آل برای کسانی تبدیل شده بود که با کوله‌پشتی سفر می‌کردند اما اکنون نیز در حال تبدیل شده به یک مقصد محبوب‌تر برای خانواده‌ها و مسافران لوکس است. در ادامه همراه با ما باشید.

The laid-back pace of Luang Prabang in northern Laos makes it a draw for travelers. Chanchai Duangdoosan/Shutterstock

The laid-back pace of Luang Prabang in northern Laos makes it a draw for travelers. Chanchai Duangdoosan/Shutterstock

چه زمانی برای سفر به لائوس مناسب است؟

لائوس مانند بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا، آب‌وهوای گرمسیری را در طول سال با میانگین دمای روز در محدود ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد دارد. در طول ماه‎‌های زمستانی یعنی از نوامبر تا فوریه نیز لائوس کمی خنک‌تر می‌شود. به لطف کمبود ابرهای بارانی، شب‌ها در حد راحت و خوبی خنک است. هر فرد محلی می‌تواند بگوید که این دوره بهترین زمان برای بازدید و سفر است.

در زمستان، رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند، رودخانه‌‎ها پر می‌شوند و جنگل‌های استوایی از باران‌های موسمی اخیر سرسبز می‌شوند. شمالی‌ترین بخش‌های کشور نیز به دلیل ارتفاعات کوهستانی، معتدل‌تر از مناطق دیگر در همان عرض جغرافیایی هستند. اگر ترجیح می‌دهید که از جمعیت شلوغ زمستانی اجتناب کنید، ماه اکتبر زمان خوبی برای سفر است.

اما آب‌وهوای گرمسیری همه‌اش آفتاب و بازی نیست. از ماه مارس تا ژوئن نیز زمانی است که می‌تواند برای افراد ناآشنا غیر قابل تحمل باشد، به خصوص در اتوبوس‌ها و خوابگاه‌ها. سطح رودخانه‌ها نیز در این زمان پایین است و برخی از مزارع کشاورزی نیز سوزانده می‌شوند.

با این حال، موهبت تابستانی، سال نوی لائوس است، زمانی که کشور به یک مبارزه آبی سراسری برای پاک کردن گناهان گذشته و به صدا در آوردن زنگ سال جدید می‌رود. این جشنواره در لائوس به نام Pi Mai شهرت دارد و عموماً رویداد آرام‌تری نسبت به تایلند است.

The Bolaven Plateau in southern Laos is known for its dramatic waterfalls. Matthew Micah Wright/Getty Images

جاهای دیدنی و تفریحات لائوس

صرف نظر از اینکه چه زمانی از سال را برای سفر خود به لائوس انتخاب می‌کنید، برخی از مکان‌ها وجود دارند که چه در سفری کوتاه و چه در سفری طولانی باید از آن‌ها دیدن کنید. اکثر بازدیدکنندگانی که برای اولین بار به این کشور وارد می‌شوند، به Vientiane می‌آیند. اینجا ترکیبی عالی از معماری فرانسوی و آسیایی و همچنین بناهای تاریخی باشکوه دارد. معبد Wat Si Muang نیز مردم محلی را از سراسر شبه قاره آسیای جنوب شرقی جذب می‌کند.

در همان نزدیکی نیز Vang Vieng زیبا قرار گرفته که مکانی کلاسیک و عالی برای کسانی که در مسیر رفتن به Luang Prabang قرار دارند. در سمت شرق نیز کارست‌های سنگ آهکی استان خاموان بر فراز چشم‌اندازی برجسته قرار دارد و تماشایی به نظر می‌رسد. در زیر زمین نیز یکی از طولانی‌ترین سیستم‌های غار رودخانه‌ای قابل قایق رانی جهان قرار دارد که از دهانه تا خروجی آن ۷.۵ کیلومتر است و می‌توان با قایق آن را کاوش کرد.

اگر از جنوب و از طریق تایلند یا مرزهای ویتنام و کامبوج وارد لائوس شوید، بهترین گزینه این است که در پاکسه (Pakse) مستقر شوید تا شگفتی‌های طبیعی اطراف را کاوش کنید. فلات Bolaven Plateau نیز تاریخ بسیار جالبی دارد و می‌تواند مکان بسیار خوبی برای کاوش باشد؛ اینجا هم مرکز تولید قهوه و هم هدف بمباران در طول جنگ ویتنام بوده است و امروزه بیشتر به خاطر آبشارهای سر به فلک کشیده‌اش معروف است.

در مناطق جنوبی‌تر نیز سی فان دون (Si Phan Don) قرار دارد که رودخانه می‌کونگ مجمع‌الجزایری را ایجاد کرده است و این جزایر رودخانه‌ای آبراه‌های قدرتمند و زیبایی دارند. برای یک تجربه فرهنگی نیز می‌توانید از شهر کوچکی در همان نزدیکی به نام چامپاساک (Champasak) دیدن کنید که تاریخی غنی دارد. جاذبه اصلی اینجا نیز Wat Phu مقدس است که ویرانه‌های آنگکوریان است و قدمت آن به قرن یازدهم میلادی باز می‌گردد و در جایی درون جنگل جای گرفته است.

منبع lonelyplanet

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *