شرق: پس از افزایش انتقادها به نحوه اجرای طرح «من شهردارم ۳»، عبدالمطهر محمدخانی در نشست مجازی خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی درباره انتقادهای مطرحشده به طرح من شهردارم، یادآور شد: ایده مترقی و پیشروانه بودجهریزی مشارکتی موضوعی است که در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا درحال پیگیری است و مراجعه به نظرات مردم برای حکمرانی شهر، یک مسئله بسیار جدی در دنیاست و برای نمونه در اجلاس جهانی در شهر روسیه همه دیدیم که شهرداری تهران موفق شد جایزه جهانی بریکس را دریافت کند.
او ادامه داد: در بسیاری از رویدادهای بینالمللی بودجهریزی مشارکتی به صورت جدی پیگیری میشود و مورد علاقه نهادهای بینالمللی است و شهرداری تصمیم گرفته بخشی از اقدامات خود را با مراجعه به نظرات مردم انجام دهد و این نمودی از مردمسالاری دینی است و مردم برای منطقه و ناحیه خود تصمیم میگیرند که چه اتفاقی بیفتد. فارغ از گرایشهای سیاسی و مباحث حاشیهای، باید این طرح مورد استقبال اعضا قرار بگیرد. کمااینکه برخی اعضای شورا حمایت جدی در این زمینه دارند.
محمدخانی با بیان اینکه متأسفانه اینکه موضوع درگیر مباحث سیاسی میشود و برخی رسانههای رقیب اظهارات اعضای شورا را که انتظار میرود مورد همراهی قرار نگیرد، برجسته میکنند که نکته قابل تأملی است، یادآور شد: ۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران برای طرح من شهردارم امسال تخصیص یافته و این بودجه صرف هزینههای پروژههای عمرانی، فرهنگی، محیط زیستی و شهرسازی محلات میشود.
او با اعلام اینکه ۱۸ درصد طرحهایی که به رأی گذاشته شده از نظرات مردم برخاسته است، تصریح کرد: در مرحله اول، ایدههای مردم برای اداره شهر را دریافت کردیم و پس از پالایشهای صورتگرفته توسط کارشناسان متخصص، به رأی گذاشتیم. به نظر میرسد از سمت یک نهاد مردمسالارانه مثل شورای شهر باید بیشترین میزان همراهی با این طرح صورت بگیرد که البته همینطور هم هست و از سوی اکثریت اعضا شاهد حمایت هستیم و امیدواریم در دورههای بعدی نیز شاهد افزایش استقبال مردم باشیم.
سخنگوی شهرداری تهران درباره راهکارهای شهرداری برای رفع آلودگی هوای پایتخت، خاطرنشان کرد: آنچه مورد وفاق همه مجموعههاست، قانون است و قانون هوای پاک وظیفه دستگاهها را مشخص کرده و تکالیف شهرداری تهران در رفع آلودگی هوا مشخص شده است. اولین و مهمترین بحث در این قانون توسعه حملونقل عمومی، توسعه فضای سبز شهری و مدیریت پسماند است و در هر سه بخش در سه سال گذشته اقدامات تحولی جدی صورت گرفته است.
او اضافه کرد: در حوزه حملونقل عمومی شهرداری در خرید اتوبوسهای داخلی رکورد تاریخی را به ثبت رسانده و امروز بیش از هزارو ۳۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده و در شهر فعال است. در هر ماه ۸۰ تا ۱۰۰ اتوبوس جدید خریداری و اضافه میشود. این اقدام ذیل کمپین تهران دوستداشتنی نشانهگذاری شده و به مردم اطلاع داده میشود که این اتوبوسها با هزینه آنها خریداری شده است.
محمدخانی با اشاره به اورهال واگنهای مترو نیز گفت: آن بخش که متوجه شهرداری است، توسعه حملونقل عمومی است. در خرید واگن نیز گزارشهای لازم داده شده و از بهار سال آینده هر ماه دو تا سه رام قطار اضافه میشود. در روزهای گذشته هم تولید واگن ملی را شاهد بودیم و در بهار سال آینده شاهد ورود این قطارها نیز خواهیم بود. در کنار این موضوع ورود اتوبوسها و تاکسیهای برقی را نیز شاهد خواهیم بود و تعداد قابل توجهی از این دستگاهها تا پایان امسال به شهر اضافه خواهد شد.
او به توسعه کمربند سبز تهران اشاره کرد و افزود: یک رکورد قابل توجه در این زمینه داریم و ۳.۵ میلیون درخت در این مدت غرس شده است. امیدواریم موضوع دستگاه زبالهسوز را نیز هرچه سریعتر به سرانجام برسیم.
سخنگوی شهرداری تهران درباره وضعیت نامناسب پیادهروها برای شهروندان نیز پاسخ داد و گفت: متولی پیادهروسازی شهرداری مناطق بیستودوگانه است و با پشتیبانی معاونت فنی و عمرانی تلاش میکنند. باید به این موضوع توجه داشت که وقتی درباره پیادهروهای تهران صحبت میکنیم، حرف از پیادهروهایی با وسعت فراوان است. هزارو ۲۹۷ کیلومتر فضای پیادهرو در تهران باید مناسبسازی شود که سال قبل در قالب طرح رصد و من شهردارم اتفاق خوبی رخ داد و براساس گزارشهای سامانه ۱۳۷، چه در کاهش اعتراضات مردم و چه در تماسهای تأییدکننده، اتفاقات خوبی در این بخش بهویژه در مناطق مرکزی و جنوبی تهران رخ داده است.
او اضافه کرد: رکورد خوبی در این زمینه به جا گذاشته شده، اما همانطورکه گفتیم درباره وسعت زیاد بحث میشود که در یک یا دو سال قابل جبران نیست. به هر شکل میتوان نقشه دقیق تمام پیادهروهای اصلاحشده را در اختیار قرار داد که ببینیم در هر منطقه کدامیک از معابر اصلاح شده است.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران درباره اظهارنظر برخی اعضای شورا نسبت به کارشکنیهای شهرداری در دیدارهای مردمی آنها، تأکید کرد: بازدیدهای اعضای شورا از مناطق و بخشهای مختلف شهرداری صورت گرفته و بخشی از آن شاید مرتبط با اعضایی باشد که منتقد شهرداری تهران محسوب میشوند. هرچند در شهرداری چنین دستهبندیای وجود ندارد و شورا ۲۱ نماینده دارد و شهرداری طبق وظایف، خود را پاسخگوی تمام اعضا میداند.
او ادامه داد: رئیس شورا به عنوان چهره شاخص شورا چندین بار بر مشخصکردن زمان بازدید از مناطق تأکید کرد. اگر این زمانبندیها و هماهنگیها انجام نشود، ممکن است در یک هفته مشخص چند عضو شورا به یک منطقه مراجعه کنند و این به معنای این است که شهردار آن منطقه زمان زیادی را صرف حضور در جلسات با اعضای شورا و بازدیدها قرار دهند و قطعا اعضا نیز راضی نیستند کار مردم روی زمین بماند. میتوان روزهای مشخصی را برای حضور اعضا مشخص کرد و این میتواند به برنامهریزی و نظمدهی در امور کمک کند و آمادگیها در این راستا شکل بگیرد.
محمدخانی افزود: برای مثال، شاهد این هستیم آقای امانی که منتقد شهرداری هم هستند، هر هفته از مناطق بازدید میکنند و گزارش آن را نیز در شورا ارائه میدهند. برخی اعضا در یک یا دو سال ابتدایی در هیچ منطقهای بازدیدی نداشتند و در هیچیک از مراسمهای افتتاحیه و پویشهای امید و افتخار که ارائه دستاوردها برای مردم بود، مطلقا شرکت نمیکردند و موارد مطرحشده تناقضاتی را برای مردم ایجاد میکند و ما هم با این سؤال مواجه میشویم که آیا جایز نبود که در بیش از ۱۵۰ پویش امید و افتخار، برخی اعضا در افتتاح بوستانهای بزرگ، مترو و پروژههای اساسی حضور پیدا میکردند؟ بااینحال شهرداری خود را موظف به نظارتپذیربودن و عمل براساس چارچوبهای قانونی میداند. ما بدون گرایش سیاسی و سلایق، پاسخگوی اعضا هستیم.
source