به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،در بخشی از این گزارش آمده است: «راههای تهران به قم، قزوین و ساوه به جادههای سیاه معروف شدهاند. از عوامل اصلی بروز سوانح در جاده قم و قزوین و ساوه تنگی و کمعرض بودن این سه جاده است. این سه جاده از پررفتوآمدترین جادههای کشور هستند و حرکت کامیونهای سنگین در این جادهها عبور و مرور سایر وسایط نقلیه را دچار اشکال میسازد.» اکنون با گذشت 60سال از این موضوع، این پرسش مطرح است که وضعیت تردد، میزان تصادفات و مرگومیر در این جادهها و برخی از جادههای خطرناک دیگر چگونه است؟
جادههای قدیم متعلق به قدیم هستند
بهگفته مشاور وزیر راه و شهرسازی، جاده قدیم این سه محور همانطور که از نامش پیداست، جاده قدیم محسوب میشوند. داریوش امانی به میگوید: «دلیل اینکه جاده تهران به قم، قزوین و ساوه عنوان قدیم را بهخود گرفته این است که در کنار این محورها، آزادراه یا بزرگراه ساخته شده است. جادههای قدیم در زمان خود کارکرد داشتهاند و به مرور زمان و با توجه به حجم ترافیک، باید به جادههای قدیم رسیدگی شود.»
او عنوان میکند: «برای مثال، در خیلی از نقاط مسیر جاده قدیم تهران – قم جداسازی صورت گرفته و بهصورت 2لاین رفت و برگشت درآمده است. البته در برخی از نقاط آن هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.»
دیگر جاده خطرناک نداریم
حجم بالای تردد کامیون در جادههای قدیم یکی از موارد افزایش آمار تصادفات کشور محسوب میشود. مشاور وزیر راه تأکید میکند: «با توجه به حجم ترافیک و میزان تردد کامیونها که معمولا از جادههای قدیم در کشور صورت میگیرد، نیاز است که بهعنوان یک جاده جدید بازتعریف شوند؛ بهطوری که هم به ظرفیت آنها اضافه و هم جداسازی و دوطرفه شوند تا از ظرفیت آنها استفاده شود.»
داریوش امانی میگوید: «واقعیت این است که در حال حاضر در کشور جادهای که بهمعنای واقعی خطرناک باشد، وجود ندارد؛ زیرا نقاط پرحادثه جادههای قدیم با همکاری پلیس راهور جمعآوریشدهاند.»بهگفته سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، سال گذشته تقریبا نیمی از نقاط پرحادثه در جادههای کشور رفع شدهاند. امانی ادامه میدهد: «قرار است تا پایان امسال توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور همه نقاط یعنی آن 887نقطه معروف که با پلیس راهور صورتجلسه شده است، نواقصشان رفع شود.»
جاده قم – تهران
جاده قدیم قم – تهران از محورهای ترانزیتی قم است که به موازات آزادراه قم – تهران ترافیک ترکیبی بهخصوص با وجود خودروهای نیمهسنگین دارد. ۶۲ کیلومتر از مسیر قدیم قم – تهران در حوزه مسئولیتی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای قم قرار دارد. این جاده تا سالها تنها مسیر بین قم و تهران بود، اما بعدها آزادراه قم – تهران راهاندازی شد و این جاده بهعنوان جاده قدیم مورد استفاده قرار گرفت. تردد در جاده قم – تهران همیشه زیاد بوده است. این جاده در حال حاضر مثل گذشته مرگبار نیست و با اینکه از ابتدای سال 1403تا پایان تیر تعداد کشتههای ناشی از تصادفهای جادهای در آزادراه قم – تهران 15نفر گزارش شده است، اما 2جاده قدیم و جدید قم – تهران مانند گذشته تلفات جانی و مالی ندارد. در ماههای گذشته اجرای بهسازی محور قدیم قم – تهران آغاز شد.
جاده ساوه – تهران
جاده قدیم تهران – ساوه همچنان یکی از پرخطرترین جادههای کشور محسوب میشود؛ جادهای که 60سال پیش بهعنوان جاده سیاه شهرت یافته بود، همچنان یکی از جادههایی است که تصادفهای رانندگی به کرات در آن رخ میدهد. البته طی گذشت زمان، جاده قدیم ساوه – تهران به جاده مرگ نامگذاری شده است. جالب اینکه امروزه این جاده فقط یکی از جادههای مرگبار ساوه محسوب میشود و مسیرها و محورهای مرگبار تردد در شهرستان ساوه به 4مورد رسیده است. در حال حاضر مسیر جاده قدیم ساوه – همدان مرگبارترین جاده این شهرستان بهحساب میآید. همچنین مسیرها و محورهای دیگری در این شهرستان ازجمله جاده قدیم ساوه- سلفچگان، جاده قدیم ساوه ـ تهران و محور ساوه ـ بوئین زهرا هم مسیرهای مرگبار شهرستان و جادههای مرگ ۲، ۳ و ۴ نامگذاری شدهاند.
جاده قزوین – تهران
جاده قزوین ـ تهران بهدلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شرق به غرب و جنوب به شمال کشور و نزدیکی به تهران از گذشته پرتردد بوده است. با اینکه بعدها آزادراه تهران – قزوین هم راهاندازی شد، اما بهدلیل موقعیت خاص جغرافیایی و میزان حجم سفرها همچنان یکی از پرخطرترین جادههای کشور محسوب میشود. جاده قدیم و جدید قزوین – تهران در اغلب مواقع شلوغ است و به واسطه آن آمار تصادفات رانندگی آن هم معمولا روند افزایشی دارد. سال گذشته قزوین رتبه سیزدهم تصادفات کشوری را بهخود اختصاص داد. جاده، وسیله نقلیه و راننده 3عامل اصلی وقوع تصادفها به شمار میروند و البته بسیاری عامل انسانی را در بروز حوادث رانندگی پررنگ میبینند.
جادههای معروف به مرگ را بشناسید
برخی از جادههای کشور به جاده مرگ شهرت دارند. جاده چالوس یا جاده 59به همان اندازه که دیدنی و هیجانانگیز است، لقب خطرناکترین جاده ایران را نیز یدک میکشد. جاده اهر- تبریز با بیش از نیمقرن قدمت، یکی از مهمترین مسیرهای تردد استان آذربایجان شرقی بهحساب میآید، اما اهر- تبریز جاده وحشت لقب گرفته است.
محور کیاسر تنها محور اصلی است که ساری را به سمنان متصل میکند، اما اغلب بهدلیل برف سنگین و شرایط جاده تصادفات و حوادث جبرانناپذیری بهخود میبیند. جاده هراز، پرپیچ و خم و باریک است و خطر ریزش سنگ نیز یکی دیگر از مواردی است که مسافران در حال عبور از این جاده را تهدید میکند.
گردنه حیران هم در میان جاده ارتباطی آستارا و اردبیل واقع شده و در فصول سرما و بارندگی، تردد در این جاده خطرناک است. محور سلفچگان- قم یکی دیگر از محورهایی است که در فهرست خطرناکترین جادههای ایران قرار گرفته است. وجود پیچ و خمها، چالهها و پستی و بلندیهای کوچک در این جاده آن را به مسیری ناامن برای رانندگی بهویژه هنگام شب تبدیل کرده است.
source