به گزارش شفقنا رسانه از ایرنا، اینکه پیشینه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به کجا و چه زمانی بر می‌گردد، مشخص نیست اما پس از اینکه حدود ۶ سال قبل بساط این پیامک‌ها به شکل مناسبی جمع شد، اکنون نزدیک به چند ماه است که علاوه بر پیامک‌های متعدد، تماس‌های ضبط شده صوتی ناخوشایند در هر روز و هر ساعتی به سمت مشترکان هجوم می‌برند و هر روز نیز به با روش‌های جدید کاربران را کلافه می‌کنند.

خلاص شدن از دست این پیامک‌ها کار ساده‌ای نیست؛ کاربران حتی با بلاک (مسدود) کردن شماره‌ها یا بی‌صدا کردن پیامک‌ها نیز نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند. راهکار وزارت ارتباطات برای مقابله با این موضوع، ثبت شماره پیامک یا تماس در سامانه ۱۹۵ بود که تماس‌های دریافتی روزانه نشان می‌دهد این راهکار خیلی موفق عمل نکرده است.

این قبیل پیامک‌ها که ابتدا رسمی بودند، در اکثر مواقع بدون اینکه خوانده شوند، توسط مخاطب از روی گوشی پاک می‌شدند. برای همین ارسال‌کنندگان خلاقیت دیگری از خود نشان دادند که موجبات این آزاردهندگی را بیشتر کرد. نگارش پیامک‌هایی که به تازگی به تلفن‌های همراه مخابره می‌شوند، کنجکاوی مخاطب را برای باز کردن آن برمی‌انگیزد: «سلام چطوری؟ چه خبر؟ میای بریم کیش؟»

راه تازه برای تبلیغات زوری

نخستین مرحله برخورد با این پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، تقریباً ۶ سال قبل به شکل جدی آغاز و کد دستوری ستاره ۸۰۰ مربع (#۸۰۰*) راهی شد تا کاربران تعداد پیامک‌های خود را کاهش دهند. البته آن روش هم هیچوقت تعداد پیامک‌های تبلیغاتی را به صفر نرساند و در واقع مخاطبی که برای سیمکارت و تلفن همراه خود هزینه پرداخت می‌کرد، هیچ کنترلی به این موضوع نداشت و هر آژانس تبلیغاتی با تهاجم به حریم شخصی افراد کار خود را پیش می‌برد و همچنان هم می‌برد.

آن زمان بیش از ۷۰ هزار سیم‌کارت که پیامک‌های مزاحم ارسال می‌کردند مسدود شدند، اما همیشه روش‌های تازه‌ای برای آزار کاربران و تبلیغات زوری پیدا می‌شود که تا زمان پیدا کردن راه مقابله برای آن، این کاربر است که آسیب می‌بیند و به شکل جدی به حریم خصوصی‌اش لطمه وارد می‌شود.

راه جدید همین برای تبلیغات، تماس‌های ضبط شده آزاردهنده از سرشماره‌های متعدد است. با مسدودسازی هر شماره یا گزارش کردن آن به سامانه ۱۹۵، یک شماره دیگر جایگزین می‌شود و آزار را از سر می‌گیرد. تبلیغات رندوم به همین جا ختم نمی‌شود، کافیست در سایت‌های متعدد موضوعی را جست‌وجو کنید، در مدت کوتاهی یک پیام با همان محتوایی که به آن نیاز داشتی برایت ارسال می‌شود. البته این ختم ماجرا نیست و در روزهای آتی نیز موضوعات بی‌ربط دیگری به شماره شما پیامک می‌شود و این چرخه معیوب تمامی ندارد.

ممنوع شده، اما ادامه دارد

حدود یک ماه قبل، مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه خدمت محتوای صوتی ارزش‌افزوده تبلیغاتی را ممنوع اعلام کرد، اما ساز و کار این ممنوعیت چیست؟ چرا با وجود ممنوعیت این تماس‌ها هنوز ادامه دارد؟

در این مصوبه اشاره شده که دارندگان پروانه موظف هستند، سامانه تشخیص تماس‌های محتوای صوتی ارزشی افزوده تبلیغات مزاحم و ناخواسته را برابر ضوابط ابلاغی سازمان راه‌اندازی و از راهیابی این گونه تماس‌ها در شبکه خود ممانعت کنند. آیا این اتفاق عملیاتی شده است؟ باید منتظر ماند و دید مصوبات و دستوراتی که در این حوزه برای کاهش آزار و نارضایتی مردم صادر شده، چه زمانی به نتیجه می‌رسند؟

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *