1
خودروی جدید با طول تقریبی ۴.۳۰ متر بهعنوان رقیب Kia EV3، Peugeot E-2008 و Smart #1 معرفی شده است. سوزوکی اولین خودروی الکتریکی خود را عرضه میکند. سوزوکی eVitara قرار است از بهار ۲۰۲۵ در کارخانهی سوزوکی موتور در گجرات هند تولید شود و از تابستان ۲۰۲۵ به فروش آن در اروپا، هند و ژاپن آغاز میشود.
سوزوکی تصاویر متعددی از این خودرو را نمایش داده اما هنوز اطلاعات فنی و قیمتها را منتشر نکرده است. با این حال، مشخص شده که نسخهای از این خودرو توسط تویوتا نیز عرضه خواهد شد.
ظاهر و ابعاد
سوزوکی eVitara بر اساس کانسپت eVX ساخته شده که اولین بار در نمایشگاه اتو اکسپو هند در ژانویه ۲۰۲۳ و سپس در نمایشگاه Japan Mobility Show در اکتبر ۲۰۲۳ نمایش داده شد. این خودرو با طول ۴.۲۸ متر به اندازه Kia EV3 و Peugeot E-2008 است. اما ارتفاع ۱.۶۴ متری آن برابر با Smart #1 میباشد. هنوز اطلاعاتی درباره حجم صندوقعقب منتشر نشده است.
طول | عرض | ارتفاع | فاصله محور چرخها |
---|---|---|---|
Suzuki eVitara | ۴۲۷۵ میلیمتر | ۱۸۰۰ میلیمتر | ۱۶۳۵ میلیمتر |
Kia EV3 | ۴۳۰۰ میلیمتر | ۱۸۵۰ میلیمتر | ۱۵۶۰ میلیمتر |
Peugeot E-2008 | ۴۳۰۴ میلیمتر | ۱۵۵۰ میلیمتر | ۱۵۲۳ میلیمتر |
Smart #1 | ۴۲۷۰ میلیمتر | ۱۸۲۲ میلیمتر | ۱۶۳۶ میلیمتر |
طراحی این خودرو شباهت زیادی به مدل مفهومی Urban SUV تویوتا دارد و بهنظر میرسد که نسخه تولیدی تویوتا از روی این مدل ساخته شده باشد، زیرا تویوتا اعلام کرده که سوزوکی یک SUV الکتریکی برای آنها در هند تولید خواهد کرد. این خودرو بهعنوان یک “کروز الکتریکی احساسی و همهکاره” توصیف شده و ظاهر محکم و زاویهدار با خطوط تیز و محافظهای ضدخش در لبه پایینی بدنه بر این استحکام تأکید دارد.
داخلی خودرو
در داخل، دو صفحهنمایش افقی در کنار یکدیگر قرار دارند. دریچههای تهویه و کلیدهای متعدد فیزیکی، فضای داخلی را کمی شلوغ نشان میدهد، بهخصوص در نسخه دو رنگ. حالتهای P، N، R و D جعبهدنده بهوسیله یک چرخاننده در کنسول میانی تنظیم میشوند. همچنین دکمهای برای حالتهای رانندگی و ترمز دستی وجود دارد.
موتور و باتری
سوزوکی این پلتفرم الکتریکی را “Heartect-e” نامیده است. در اروپا، سوزوکی eVitara با دو نوع موتور جلو محرک ۱۴۴ و ۱۷۴ اسب بخاری و یک سیستم چهارچرخ محرک با ۱۸۴ اسب بخار عرضه خواهد شد. مدل چهارچرخ محرک علاوه بر موتور ۱۲۸ کیلوواتی جلو، یک موتور کوچک ۴۸ کیلوواتی در عقب دارد. توان خروجی سیستم کمتر از مجموع توان موتورهاست که احتمالاً به دلیل محدودیتهای باتری یا نرمافزار است. نسخه چهارچرخ محرک دارای حالت “Trail” است که برای خروج از موقعیتهای دشوار آفرود چرخ در حال لغزش را قفل و گشتاور را به چرخ مخالف منتقل میکند. سوزوکی هنوز اطلاعاتی درباره نوع موتورها یا عملکرد رانندگی ارائه نکرده است.
نوع موتور | FWD 49 kWh | FWD 61 kWh | AWD 61 kWh |
---|---|---|---|
قدرت | ۱۴۴ اسب بخار | ۱۷۴ اسب بخار | ۱۸۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۹ نیوتن متر | ۱۸۹ نیوتن متر | ۳۰۰ نیوتن متر |
باتری | ۴۹ کیلووات ساعت | ۶۱ کیلووات ساعت | ۶۱ کیلووات ساعت |
این خودرو از باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) با ظرفیتهای ۴۹ یا ۶۱ کیلووات ساعت استفاده میکند. سوزوکی هنوز اطلاعاتی درباره نحوه شارژ و مسافت پیمایش ارائه نکرده، اما میتوان به رقبای آن نگاهی داشت: Kia EV3 با باتری ۵۸ کیلووات ساعت به حدود ۴۳۸ کیلومتر، E-2008 با باتری ۵۴ کیلووات ساعت به ۴۰۹ کیلومتر و Smart #1 با باتری ۶۶ کیلووات ساعت به حدود ۴۴۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTP) میرسند.
نمایشگر این خودرو، در حالت ۸۱ درصد شارژ، برد باقیمانده حدود ۲۴۹ کیلومتر را نشان میدهد، که احتمالا برد نسخه پایه را حدود ۳۱۰ کیلومتر میتوان تخمین زد. نسخههای ۶۱ کیلووات ساعتی باید بین ۴۰۲ تا ۴۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند.
نتیجهگیری
سوزوکی eVitara یک SUV الکتریکی جدید است که در دسته SUVهای کامپکت قرار میگیرد.
source