شفقنارسانه- مدیر مسئول سایت الف می گوید: تقریباً همه دولت ها با اینکه تلاش داشتند تا بهترین افراد خود را وارد عرصه اطلاع رسانی کنند ولی در این عرصه با مشکل مواجه بودند. به همین دلیل نیازمند آسیب شناسی وضعیت اطلاع رسانی در دولت های گذشته هستیم. باید بررسی شود که چرا رضایت وجود نداشت؟ آیا حجم کار زیاد است؟ آیا زحمات دولت ها به شکل خوب منعکس نمی شود؟ آیا عوامل مخلی مانع توجه مردم به اقدامات آن ها می شود؟ و… .

بیژن مقدم، مدیر مسئول سایت الف در بیان مهمترین چالش های حوزه اطلاع رسانی و رسانه که در پیش روی دولت پزشکیان وجود دارد، به شفقنا رسانه می گوید: به عقیده من بخشی از چالش اول رئیس جمهور این است که نسبت به اهمیت این موضوع کاملاً واقف باشد. البته به طور طبیعی با گذر زمان و کارهای انجام شده متوجه این اهمیت می شوند. این شناخت بر روی انتصاب های بعدی هم اثر می گذارد، به عبارتی فرد با شناخت و دانشی که دارد در کدام سازمان قرار بگیرد تا بتواند رئیس جمهور را در رسیدن به اهدافش راهبری کند. برخی از این چالش الان هم دیده می شوند با این حال قضاوت منفی نداریم چراکه دولت کارش را با کابینه خود شروع نکرده است و با تیم های ترکیبی کار می کند.

او ادامه می دهد: تقریباً همه دولت ها با اینکه تلاش داشتند تا بهترین افراد خود را وارد عرصه اطلاع رسانی کنند ولی در این عرصه با مشکل مواجه بودند. به همین دلیل نیازمند آسیب شناسی وضعیت اطلاع رسانی در دولت های گذشته هستیم. باید بررسی شود که چرا رضایت وجود نداشت؟ آیا حجم کار زیاد است؟ آیا زحمات دولت ها به شکل خوب منعکس نمی شود؟ آیا عوامل مخلی مانع توجه مردم به اقدامات آن ها می شود؟ و… .

مقدم در بیان دلایل احتمالی ضعف در حوزه اطلاع رسانی دولت های گذشته، می گوید: دلایل متعددی دارد ولی برخی از آن ها بدین شرح است؛ مدل اطلاع رسانی و ارسال خبر تغییر کرده است. اگرچه روش های سنتی به دلیل رسمی بودن دولت باید وجود داشته باشند ولی توجه به فضاهای غیر رسمی یکی از مواردی است که دولت ها باید به آن توجه کنند. به عبارتی اگر خبری را در خبرگزاری رسمی منتشر می کنیم، الزاماً به معنی دریافت آن از سوی احاد جامعه نیست بلکه برای دریافت آن باید از مدل ها و ابزارهای اطلاع رسانی جدید هم استفاده کرد و دولت باید برای آن ها برنامه مجزا تدوین کند تا بتواند در شبکه های جدید، پیام های خود را به روشی متفاوت از اخبار رسمی ارائه دهد.

با این اوصاف فکر می کنید تیم اطلاع رسانی دولت باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند چالش های مربوط به حوزه خودش را حل کند؟ او پاسخ می دهد: در درجه اول باید در این کار متخصص باشند چراکه هم نیازمند مدیر خوب و هم آشنا به این حوزه هست. باید افرادی باشند که با توجه به رویکرد دکتر پزشکیان، بتواند با رسانه ها ارتباط برقرار کنند. برخی از افراد خود دافعه ایجاد می کنند این درحالی است که این تیم باید بتواند با همه رسانه ها و طیف های مختلف کار کند نه اینکه رویکرد جناحی، خطی و تند داشته باشد چون با توجه به تجربه قبلی این فرد حتما محکوم به شکست است.

مقدم تاکید می کند: موضوع جدی و مهم دیگر در استفاده از افراد در تیم اطلاع رسانی دولت، اعتقاد داشتن به گفتمان رئیس جمهور است تا بتوانند اهداف  و سیاست های دولت و رئیس جمهور را دنبال کنند. اساساً نباید از افرادی که به گفتمان ایشان اعتقاد ندارند، استفاده کرد چراکه به نتیجه دلخواه نمی رسند و منجر به شکست می شوند. یکی از شرط های رسانه ای این است که فرد اگر با گفتمان رئیس جمهور همراهی و همفکری ندارد، نباید آن را بپذیرد.

او می گوید: خوشبختانه در همه جریان های سیاسی در حوزه رسانه دچار پیشرفت هایی شدیم و افرادی تربیت و ساخته شدند. اگرچه تغییر دولتها گاهی موجب فعالتر شدن و یا به سکوت کشانده شدن برخی از رسانه ها شده ولی در مجموع رشد کرده اند و ما الان در اجرا افراد رسانه ای متخصص، صاحب فکر و کارکرده داریم.

 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *