اگر یکی از منحصربه‌فردترین خودروهای تولیدی Škoda امروز با زبان طراحی Modern Solid این برند دوباره متولد می‌شد چه شکلی بود؟ طراحان Škoda Auto با الهام از میراث غنی این شرکت، تفسیرهای مدرنی از چند مدل افسانه‌ای خلق کرده‌اند که یکی از جذاب‌ترین آن‌ها برداشتی شاد، آینده‌نگر و بسیار کاربردی از کوپه Škoda 1000 MBX است.

Škoda 1000 MBX؛ کوپه‌ای خاص از دهه ۶۰

خودروی Škoda 1000 MBX یک کوپه منحصربه‌فرد بود که برای مدت کوتاهی در دهه ۱۹۶۰ تولید شد و کاملاً روحیه بی‌خیال و سرخوش آن دوران را بازتاب می‌داد. بدنه شیک دو در آن ترکیبی از سبک و کارکرد روزمره بود نه تمرکز صرف بر ویژگی‌های اسپرت. همین جوهره الهام‌بخش دو طراح Škoda Auto شد تا بازتفسیر مدرنی از این کوپه MBX توسعه دهند.

سری «Icons Get a Makeover»؛ ادای احترام به افسانه‌ها

سری «Icons Get a Makeover» ادای احترامی است به مدل‌های افسانه‌ای تاریخ Škoda و در عین حال جشنی برای خلاقیت طراحان امروزی این برند. بازتفسیرهای آن‌ها از خودروهای تاریخی به‌طور انحصاری برای این سری خلق شده‌اند و بیانگر هیچ‌گونه مدل آینده شرکت Škoda نیستند.

ترکیب جذاب اسپرت بودن و صمیمیت در طراحی جدید

«کانسپت ما در مجموع اسپرت‌تر است اما همچنان ظاهری دلنشین دارد. خودروهای اسپرت مدرن اغلب بیش از حد تهاجمی به نظر می‌رسند در حالی که مدل‌های دهه ۶۰ و ۷۰ نوعی ظرافت همراه با یک جذابیت بامزه داشتند که دقیقاً همان چیزی است که می‌خواستم حفظ کنم.» این را آنتی ساویو (Antti Savio) مسئول طراحی بیرونی می‌گوید. او ادامه می‌دهد: «می‌خواستیم جوهره خودرو را حفظ کنیم؛ یعنی بازنمایی زمانه خودش. این یک خودروی اسپرت نبود بلکه ماشینی شیک برای یک سبک زندگی فعال بود.» این جمله را دیوید استینگل (David Stingl) که عمدتاً مسئول طراحی داخلی بوده است اضافه می‌کند.

از یک کوپه کلاسیک تا کراس‌اور امروزی

با انتقال همین روحیه به امروز، Škoda 1000 MBX جدید به نوعی کراس‌اور تبدیل می‌شود هرچند در نگاه اول ممکن است چنین به نظر نرسد. دیوید استینگل چیدمان داخلی متمایزی با آرایش صندلی ۲+۲ طراحی کرده است. پلتفرم تمام‌برقی با کف کاملاً تخت که برای این کانسپت در نظر گرفته شده، اجازه می‌دهد صندلی‌های جلو به شکل یک نیمکت عریض و راحت با هم یکپارچه شوند در حالی که دو صندلی عقب به صورت تکی طراحی شده‌اند و مکانیزم تاشو شبیه صندلی سینما دارند. طراحی همچنین شامل درهایی با لولاهای عقب است که دسترسی بسیار عالی به کابین را ممکن می‌کند.

Škoda 1000 MBX؛ نگاهی به اصل افسانه

کوپه شیک Škoda 1000 MBX بر پایه سدان 1000 MB شکل گرفته بود؛ نخستین خودروی Škoda با بدنه خودنگه‌دار و بلوک موتور آلومینیومی انقلابی که با روش ریخته‌گری تحت فشار تولید می‌شد. نسخه دو در «تودور»، با درهای بدون فریم و بدون ستون B، در سال ۱۹۶۶ با نام 1000 MBX و موتوری ۹۸۸ سی‌سی که ۴۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد وارد خط تولید شد. در سال ۱۹۶۸ نسخه قدرتمندتر 1100 MBX با موتور ۱۱۰۷ سی‌سی و توان ۵۲ اسب بخار به آن پیوست.

تولید این خودرو با تیراژی بسیار محدود در روز تنها یک سال بعد متوقف شد و در مجموع ۲٬۵۱۷ دستگاه ساخته شد که آن را به یکی از نادرترین مدل‌های تولیدی Škoda تبدیل کرد. نسخه 1100 MBX همچنان به‌طور ویژه‌ای کمیاب است.

گزاره «ظرافت کاربردی» در کانسپت جدید MBX

«کانسپت MBX ما یک کوپه ۲+۲ است که خیلی سریع می‌تواند به یک خودروی دو نفره با ظرفیت بار فوق‌العاده تبدیل شود.» دیوید این گونه توضیح می‌دهد. زمانی که صندلی‌های عقب به سمت بالا تا می‌شوند فضای کافی برای بار ایجاد می‌شود یا حتی جا برای یک دوچرخه یا تجهیزات ورزشی دیگر فراهم می‌گردد.

«این خودرو باید سرنشینان را بدون ذره‌ای تردید به بیرون رفتن و کشف کردن تشویق کند. قرار نیست فقط یک کوپه تفریحی مخصوص آخر هفته یا خودروی دوم خانواده باشد بلکه وسیله‌ای است با کاربری فوق‌العاده برای استفاده روزمره.» او ادامه می‌دهد.

این کانسپت حتی به سیستم تعلیق بادی مجهز شده است که امکان تنظیم ارتفاع از سطح زمین را فراهم می‌کند؛ ارتفاع پایین برای حالت اسپرت و ارتفاع بالا برای عبور از مسیرهای دشوار همراه با تسهیل بارگیری.

کابینی شبیه یک ماژول شیشه‌ای آینده‌نگر

دیوید استینگل داشبورد را به صورت یک ماژول بیضی‌شکل طراحی کرده است که با شیشه پوشیده می‌شود و تصاویر روی آن پروجکت می‌شوند. این موتیف بیضی به شکل منسجم در سراسر کابین تکرار شده است؛ برای مثال در طراحی فرمان و در تکیه‌گاه‌های سر متمایز. این کانسپت مستقیماً از طراحی صفحه نشان‌دهنده‌های خودروی اصلی الهام گرفته شده است.

همانند نسخه تاریخی، در Škoda 1000 MBX مدرن نیز کنسول میانی وجود ندارد. جزئیات کرومی مدل اصلی با جزئیات گرافیکی تمیز جایگزین شده است که با نورپردازی محیطی برجسته می‌شوند و کاملاً با فلسفه طراحی امروزی Modern Solid در Škoda هم‌راستا هستند.

الهام گرفته از معماری و طراحی صنعتی

همین فلسفه به بخش بیرونی خودرو نیز منتقل شده است. «من طراحی محصول را خیلی دوست دارم همچنین شیفته معماری بروتالیستی هستم بنابراین هنگام توسعه این ویژن چندین ساختمان و شیء متعلق به این سبک را مطالعه کردم.» آنتی ساویو این را توضیح می‌دهد.

نتیجه این مطالعه، کانسپتی با حجم‌های جسور، مطمئن و متفاوت است که نیرو و شخصیت را به نمایش می‌گذارد.

اشاره‌های ظریف به گذشته نه یک طراحی کاملاً رترو

گرچه طراحی خودرو رترو نیست اما همچنان اشاره‌های ظریف به نسخه اصلی دارد؛ مانند چراغ‌های جلویی که بالاتر از خط کاپوت قرار گرفته‌اند، خط مشخصه‌ای که در میانه ارتفاع بدنه در امتداد پهلوها کشیده شده است و همچنین پرداخت خاصی که روی ستون C انجام شده است.

«این کانسپت شیشه عقب معمولی ندارد، که این ویژگی فضای بیشتری برای بار در پشت فراهم می‌کند و به خودرو ظاهری اسپرت‌تر و جمع‌وجورتر می‌دهد. دوربین دید عقب جای شیشه را گرفته است.» آنتی این گونه توضیح می‌دهد؛ کسی که خودش را طرفدار کوپه‌های کامپکت سه‌بخشی دهه ۶۰ و ۷۰ می‌داند.

فرآیند طراحی ویژن جدید Škoda 1000 MBX

این دو طراح طی حدود سه یا چهار هفته روی ویژن جدید Škoda 1000 MBX کار کردند. «حداقل دو بار در هفته با هم جلسه داشتیم تا درباره اینکه چطور باید میان طراحی داخلی و خارجی ارتباط برقرار شود گفتگو کنیم تا مطمئن شویم کل طرح بازتاب‌دهنده فلسفه فعلی Škoda است.» آنتی این را به یاد می‌آورد.

نخستین اسکچ‌ها به معنای واقعی کلمه روی تکه‌های کاغذ کشیده شدند. او می‌گوید یکی از ایده‌های کلیدی وقتی به ذهنش رسید که مشغول نوشیدن یک لیوان شراب در یک بار بود: «از باریستا خواستم یک تکه کاغذ و یک خودکار به من بدهد سپس خیلی سریع کانسپت را کشیدم.» او با خنده این را تعریف می‌کند. از آن نقطه به بعد ایده به یک مدل دیجیتال سه‌بعدی تبدیل شد.

از مدل‌سازی سه‌بعدی تا کابین کراس‌اور Modern Solid

دیوید اما کارش را مستقیماً در یک محیط سه‌بعدی آغاز کرد؛ جایی که تخصص اصلی اوست. «ابتدا معماری فضای داخلی را شکل دادم سپس وارد مرحله پرداخت سبک بصری آن شدم.» او توضیح می‌دهد. نتیجه، کابینی چشمگیر است که ترکیبی از ظرافت اسپرت و کاربری در سطحی بی‌سابقه ارائه می‌دهد و یک کراس‌اور واقعی مطابق با فلسفه Modern Solid خلق می‌کند.

آشنایی با طراحان پشت صحنه Škoda 1000 MBX

آنتی میکائل ساویو؛ طراح بیرونی عاشق خودروهای کلاسیک

آنتی میکائل ساویو (Antti Mikael Savio) طراح بخش بیرونی، اهل فنلاند است اما حدود ۱۷ سال است در ملادا بولسلاو مشغول به کار است. او می‌گوید: «من شرکت و مردم اینجا را واقعاً دوست دارم. به این برند، شهر و کشور دلبسته شده‌ام.»

آنتی که از کودکی خودرو طراحی می‌کرده است، در چهار سالگی به مادرش گفته بود طراح خودرو خواهد شد و در نهایت همین اتفاق افتاد. او پس از تحصیل طراحی محصول در مؤسسه طراحی و هنرهای زیبای لاهتی، در کالج سلطنتی هنر لندن در رشته طراحی خودرویی فارغ‌التحصیل شد.

او حتی در دوران تحصیل به صورت فریلنسر با چندین خودروساز همکاری می‌کرد و بعدها در جمهوری چک ساکن شد. در شرکت Škoda او در پروژه‌هایی مانند کانسپت Vision O مشارکت داشته است و طراحی چند مجموعه رینگ آلیاژی را بر عهده داشته که یکی از آن‌ها حتی نام او را یدک می‌کشد. آنتی با لبخند می‌گوید: «من عاشق خودروها هستم مخصوصاً کلاسیک‌ها. تا حالا ۴۳ خودرو داشته‌ام.» و خودش را یک علاقه‌مند واقعی به «خودروهای رترو» توصیف می‌کند.

دیوید استینگل؛ طراح جوانی که رویاهایش را در Škoda زندگی می‌کند

دیوید استینگل (David Stingl) طراح ۲۴ ساله، در رشته طراحی در آکادمی هنرها، معماری و طراحی پراگ تحصیل کرده است. او از ۱۵ سالگی به عنوان طراح محصول وارد دنیای طراحی شد و خیلی زود به مدل‌سازی سه‌بعدی علاقه‌مند شد.

به لطف همین علاقه، او اکنون حدود سه سال است که عضو تیم طراحی Škoda Auto محسوب می‌شود. «این نخستین تجربه مستقیم من در یک شرکت خودروسازی است. عاشق خودرو و طراحی هستم بنابراین این شغل تحقق رویاهای من است.» او این‌گونه می‌گوید.

دیوید درباره الهام‌هایش اضافه می‌کند: «من عاشق داستان‌های بزرگ هستم. طراحی برای من مثل یک داستان بزرگ است که به واقعیت تبدیل شده است.»

جمع‌بندی؛ Škoda 1000 MBX در نقش یک کراس‌اور Modern Solid مدرن

بازتفسیر مدرن Škoda 1000 MBX نشان می‌دهد که چگونه می‌توان یک کوپه کلاسیک را با زبان طراحی Modern Solid و فناوری‌های امروزی به خودرویی برای سبک زندگی فعال تبدیل کرد. ترکیب بدنه الهام‌گرفته از معماری بروتالیستی، کابین هوشمند با چیدمان ۲+۲، پلتفرم برقی با کف تخت و قابلیت تنظیم ارتفاع، از این کانسپت یک کراس‌اور آینده‌نگر می‌سازد که همزمان روح مدل افسانه‌ای دهه ۶۰ را زنده نگه می‌دارد.

این پروژه در قالب سری «Icons Get a Makeover» نشان می‌دهد که چگونه میراث برند می‌تواند الهام‌بخش نوآوری در طراحی باشد بدون آنکه الزاماً به تولید یک مدل جدید منجر شود. با نگاهی به مسیر شغلی طراحان این پروژه و علاقه عمیق آن‌ها به خودروهای کلاسیک، می‌توان فهمید چرا نتیجه کار تا این حد هم‌زمان نوآورانه و وفادار به گذشته است.

 


نظر شما درباره این بازآفرینی از Škoda 1000 MBX چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات بنویسید همچنین این مقاله را با دوستان علاقه‌مند به خودروهای کلاسیک به اشتراک بگذارید.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *