در این مقاله سئو محور، روند سلطه چین بر بازار جهانی خودرو با تمرکز بر رشد صادرات بنزینی و تحول عظیم صنعت EV در این کشور بررسی می‌شود. این گزارش بر اساس تحلیل رویترز و داده‌های رسمی از ده‌ها بازار جهانی تدوین شده است.

تسلط چین بر بازار خودرو با موج بزرگ خودروهای بنزینی

تحقیقات جدید رویترز نشان می‌دهد تحول عظیم چین در حوزه خودروهای برقی باعث شد فروش خودروهای بنزینی در بازار داخلی سقوط کند. نتیجه این تغییر، موج عظیمی از خودروهای بنزینی است که اکنون از آمریکای لاتین تا آفریقا روانه بازارهای جهانی می‌شود.

در حالی که آمریکا و اروپا با ایجاد تعرفه و موانع تجاری علیه خودروهای برقی یارانه‌دار چین تلاش می‌کنند سرعت نفوذ برندهای چینی را کاهش دهند، حقیقت این است که رقابت اصلی در کشورهای دیگری شکل گرفته است. چینی‌ها با خودروهای بنزینی ارزان‌قیمت خود، بازارهایی از آفریقا تا اروپای شرقی را به سرعت تسخیر می‌کنند.

طبق گزارش رویترز، از سال ۲۰۲۰ تاکنون ۷۶ درصد صادرات خودروی چین را خودروهای فسیلی تشکیل داده و کل صادرات از ۱ میلیون دستگاه به ۶٫۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

نقش کلیدی یارانه‌ها: چگونه دولت چین بازی را تغییر داد؟

یارانه‌های عظیم دولت چین در حوزه EV نه تنها شرکت‌های بزرگی مثل VW، جنرال موتورز و نیسان را از بازار داخلی عقب زد بلکه ده‌ها تولیدکننده چینی را وارد یک رقابت شدید کرد که به جنگ قیمتی گسترده منجر شد. در نتیجه بسیاری از کارخانه‌های خط تولید خودروهای بنزینی، تولیدات خود را به سمت بازارهای جهانی هدایت کردند.

فقط در سال ۲۰۲۳ صادرات خودروهای بنزینی چین آنقدر بزرگ بود که این کشور را از نظر حجم، تبدیل به بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی جهان کرد.

این گزارش مبتنی بر تحلیل داده‌های فروش در ده‌ها کشور و مصاحبه با مدیران ۱۳ خودروساز است که ۱۱ مورد آن‌ها شرکت‌های چینی هستند.

از «شراکت اجباری» تا بازیگران اصلی بازار جهانی

در فهرست بزرگ‌ترین صادرکنندگان، نام غول‌های دولتی چین مثل SAIC، BAIC، Dongfeng و Changan دیده می‌شود. این شرکت‌ها سال‌ها با خودروسازان خارجی همکاری مشترک داشتند و همین فرایند موجب انتقال دانش و فناوری به طرف چینی شد.

اما با رشد سریع خودروهای برقی در چین، فروش این مشارکت‌ها سقوط کرد. برای مثال فروش سالانه SAIC-GM از ۱٫۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ به فقط ۴۳۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت.

روند فروش از ۴۰۰ هزار تا ۱ میلیون دستگاه

Jelte Vernooij مدیر اروپای Dongfeng اعلام می‌کند که شراکت این شرکت با برندهایی مانند هوندا و نیسان رو به زوال است، با این حال تأکید می‌کند:

«دولتی بودن ما امتیاز بزرگی است. هیچ تردیدی در مورد ادامه بقا نداریم.»

چرا خودروهای بنزینی همچنان در جهان محبوب‌اند؟

در مناطقی مانند اروپای شرقی، آمریکای لاتین و آفریقا که زیرساخت شارژ برای خودروهای برقی ضعیف است، تقاضا برای خودروهای بنزینی همچنان قدرتمند باقی مانده است. برندهای چینی نیز دقیقاً در همین بازارهای توسعه‌نیافته رشد انفجاری داشته‌اند.

فروش شرکت Chery طی چهار سال از ۷۳۰ هزار دستگاه به ۲٫۶ میلیون دستگاه رسید که ۸۰ درصد آن خودروهای بنزینی هستند.

در میان ده صادرکننده بزرگ چین، فقط دو خودروساز به طور کامل بر EV متمرکزند: تسلا و BYD.

اضافه‌ظرفیت عظیم و هجوم خودروهای بنزینی به جهان

واحدهای تولیدی EV که با یارانه‌های سنگین ساخته شدند باعث شدند خطوط تولید بنزینی بلااستفاده بمانند. Bill Russo مدیرعامل Automobility می‌گوید ظرفیت بلااستفاده خودروهای بنزینی در چین به ۲۰ میلیون دستگاه در سال می‌رسد.

این ظرفیت اضافی شرکت‌ها را مجبور کرده خودروهای بنزینی را در حجم بالا به بازارهای جهانی عرضه کنند.

به گفته کارشناسان، دولت‌های محلی چین زمین و کارخانه را تقریباً رایگان در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند و نتیجه این حمایت، تولید مازاد در مقیاسی بی‌سابقه است.

میدان‌های اصلی نبرد: کدام بازارها هدف چین هستند؟

شرکت‌های چینی در بازارهای در حال توسعه تهاجمی عمل می‌کنند و به سرعت در حال افزایش سهم خود هستند.

اروپای شرقی: موج SUV چینی در لهستان

از سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۳۰ برند چینی وارد بازار لهستان شده‌اند. بخش عمده فروش این شرکت‌ها را مدل‌های بنزینی تشکیل می‌دهد.

آفریقای جنوبی: سهم ۱۶ درصدی چینی‌ها

در نیمه نخست سال جاری، خودروسازان چینی فقط ۱۱ خودروی برقی فروختند، اما ۳۰ هزار خودروی بنزینی عرضه کردند.

شیلی: چینی‌ها یک‌سوم بازار را گرفتند

به دلیل محدودیت زیرساخت شارژ، پیکاپ‌ها و SUVهای چینی در مناطق کوهستانی شیلی رشد سریعی داشته‌اند.

مکزیک و روسیه: داغ‌ترین میدان‌های رقابت

مکزیک

  • بزرگ‌ترین بازار صادراتی چین
  • سهم چینی‌ها از بازار به ۱۴ درصد رسیده است
  • تعرفه ۵۰ درصدی مکزیک علیه خودروهای چینی تحت فشار آمریکا اعمال شد

روسیه

  • چینی‌ها ۶۴ درصد کل بازار را در اختیار دارند
  • ۹۰۰ هزار خودروی چینی در سال ۲۰۲۴ در روسیه فروخته شد
  • برای کنترل ورود بیش از حد، روسیه تعرفه واردات را به ۷۵۰۰ دلار افزایش داد

جمع‌بندی: چین چگونه صنعت خودرو را بازتعریف کرد؟

روند سریع برقی‌سازی در چین، ساختار صنعت خودرو را دگرگون کرد. سقوط فروش خودروهای بنزینی در بازار داخلی، کارخانه‌های عظیم و یارانه‌های دولتی، شرایطی ایجاد کرد که چین اکنون موجی از خودروهای بنزینی و ارزان‌قیمت را به سراسر جهان صادر می‌کند.

در بسیاری از کشورها که زیرساخت EV ضعیف است، خودروهای بنزینی چینی اکنون در حال تبدیل‌شدن به گزینه اصلی خریداران هستند و همین امر رقابت جهانی را وارد مرحله‌ای جدید کرده است.


اگر به تحلیل‌های صنعت خودرو علاقه دارید، دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها بنویسید یا این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *