به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، این در شرایطی رخ داده که حوادث مختلف در کشور ما اتفاق می‌افتد و نیاز به خدمت‌رسانی اورژانس در بازه‌های زمانی مختلف افزایش پیدا می‌کند.علاوه‌براین در ماه‌هایی از سال به دلیل افزایش سفرها، تصادف‌های جاده‌ای رخ می‌دهد که اورژانس پای کار انتقال مصدومان این حوادث به مراکز درمانی است. در زمان‌هایی مانند آلودگی هوا در پایتخت و کلان‌شهرها نیز، نیروهای اورژانس کشور در میادین اصلی شهرها مستقر می‌شوند و حواس‌شان به همه‌چیز هست. در مناسبت‌ها و مراسمی مانند اربعین و مسابقه‌های فوتبال نیز اورژانسی‌ها حضور دارند.

بابک یکتاپرست، «سخنگوی سازمان اورژانس کشور»، درباره وضعیت ناوگان اورژانس می‌گوید: اکنون سازمان اورژانس کشور تعداد پنج‌هزارو ۵۰۰ آمبولانس در اختیار دارد که سه‌هزار مورد فرسوده است و بیش از ۱۵ سال عمر دارد و این درحالی‌ است که آمبولانس‌ها با وجود سه شیفت کار در ۲۴ ساعت، بعد از ۱۰ سال باید از رده خارج شوند.

در سال‌های گذشته آمبولانس‌های دیزل وارد کشور شد، اما در کشور ما به دلایل مختلفی مانند سوخت و آب‌وهوا، این آمبولانس‌ها دچار مشکلات موتوری شدند و هر بار تعمیر موتور آمبولانس‌ها حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

اکنون سازمان اورژانس کشور تعداد پنج‌هزارو ۵۰۰ آمبولانس در اختیار دارد که سه‌هزار دستگاه فرسوده است و بیش از ۱۵ سال عمر دارد.

او ادامه می‌دهد: در زمینه موتورلانس‌ها وضعیت بهتر است و حدود ۴۸۰ موتورلانس در کشور داریم که ۲۰۰ مورد در تهران موجود است. موتورلانس‌ها برای فرار از ترافیک وارد ناوگان اورژانس کشور شد. البته در برخی شهرها مانند یزد که کوچه‌های باریک دارند نیز از موتورلانس‌ها استفاده می‌شود. گاهی در برخی مناطق و برخی روزها مانند نوروز، حجم ترافیک به حدی است که به‌هیچ‌عنوان آمبولانس‌ها قابلیت تردد ندارند.

یکتاپرست می‌گوید: همچنین در مناطقی که حتی امکان عبور موتورلانس نیز وجود ندارد، اورژانس دونده ایجاد شده است. اورژانس دونده در مناطقی مانند بازار تهران شکل گرفته که تجهیزات لازم را در اختیار دارند و به دلیل ازدحام جمعیت، به‌سرعت خود را به صورت پیاده به موقعیت اعلام‌شده می‌رسانند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه می‌دهد: تعداد اتوبوس‌آمبولانس‌ها نیز در کشور ۸۲ مورد است. در برخی برنامه‌ها و مراسم‌ها، از اتوبوس‌آمبولانس به ‌عنوان درمانگاه استفاده می‌شود. همچنین در تصادف‌های زنجیره‌ای یا حوادث انفجاری و حوادثی که آوار دارد یا تعداد مصدومان در آنها بالاست یا برنامه‌های جمعیتی مانند اربعین یا مسابقه‌های فوتبال از اتوبوس آمبولانس‌ها استفاده می‌شود. در این اتوبوس‌آمبولانس‌ها هم‌زمان می‌توان به ۱۰ تا ۱۱ نفر خدمت‌رسانی کرد. یکتاپرست می‌گوید: در کل کشور ۶۳ مرکز اورژانس داریم که هرکدام از مراکز حداقل یک اتوبوس‌آمبولانس دارند و در تهران یا کلان‌شهرها تعداد اتوبوس‌آمبولانس‌های موجود بیشتر است. البته از نظر اتوبوس‌آمبولانس در ناوگان اورژانس اکنون مشکلی وجود ندارد و عمده مشکلات در زمینه آمبولانس‌هاست.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور می‌گوید: به‌تازگی خیران به کمک اورژانس آمده‌اند که به طور مثال هفته گذشته یکی از خیران، ۱۳۰ میلیارد تومان به ناوگان اورژانس کمک مالی کرد که از این طریق ۱۰ آمبولانس و ۱۰ موتورلانس خریداری شد و همچنین موتور ۱۰ آمبولانس قدیمی به طور کامل تعویض شد. به‌این‌ترتیب ناوگان اورژانس بابل یکی از بهترین ناوگان‌ها از لحاظ آمبولانس محسوب می‌شود.

او ادامه می‌دهد: خیران تعهد داده‌اند که تا هزار میلیارد تومان برای خرید آمبولانس کمک کنند که اولویت بعدی این اشخاص، استان مازندران و سپس استان سیستان‌وبلوچستان است. همچنین دیگر خیران نیز وارد این حوزه شده‌اند و قرار است برای بهبود وضعیت ناوگان اورژانس کمک کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح سه‌شنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ و در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۶۹ این لایحه موافقت کردند. براساس بند «ج» ماده ۶۹ قانون برنامه هفتم توسعه کشور، از ابتدای سال دوم برنامه، همه ‌شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو و موتورسیکلت مکلف‌اند حسب مورد به ‌ازای فروش هر دستگاه خودرو، ماشین‌آلات سنگین و سبک و موتورسیکلت، یک درصد از قیمت فروش خود را پس از گردش خزانه، برای خرید و تحویل آمبولانس و موتورلانس به نسبت 50 درصد برای جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و 50 درصد برای سازمان فوریت‌های پزشکی اورژانس کشور اختصاص دهند. به نظر می‌رسد این قانون هنوز اجرائی نشده؛ چون قانون برنامه هفتم توسعه امسال برای اجرا ابلاغ شده است.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *