شما تأثیر زیادی بر روی احساسی که در حین پیر شدن دارید دارید – از قلب و چشمان تا پوست و استخوان‌های شما.

با شناخت تغییرات طبیعی که با افزایش سن رخ می‌دهد و با یادگیری قدم‌های ساده برای به تأخیر انداختن یا کاهش این تغییرات، می‌توانید از بدن سالم‌تری برخوردار باشید.

قلب شما سخت‌تر کار می‌کند

با افزایش سن، رگ‌های خونی و شریان‌های شما سفت‌تر می‌شوند. قلب شما مجبور است سخت‌تر کار کند تا خون را پمپاژ کند. این وضعیت می‌تواند منجر به فشار خون بالا و دیگر مشکلات قلبی شود.

پیشنهاد: فعال بمانید. پیاده‌روی کنید، بدوید یا شنا کنید – حتی کمی ورزش معتدل در هر روز می‌تواند به شما کمک کند وزن مناسبی داشته باشید و فشار خونتان را پایین نگه دارید.

غذاهای فراوانی مثل میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل بخورید تا قلبتان سالم بماند. استرس را مدیریت کنید و به اندازه کافی بخوابید. 7 تا 8 ساعت استراحت در هر شب می‌تواند به ترمیم و بهبود قلب و رگ‌های خونی شما کمک کند.

پوست شما تغییر می‌کند

ممکن است متوجه شوید که پوست شما خشک‌تر و کمتر انعطاف‌پذیر از گذشته است. این به این دلیل است که با افزایش سن، پوست شما چربی طبیعی کمتری تولید می‌کند.

همچنین کمتر عرق می‌کنید و مقداری از بافت چربی درست زیر پوست از بین می‌رود که باعث می‌شود پوست نازک‌تر به نظر برسد.

شما ممکن است چین‌وچروک‌ها، لکه‌های پیری و زائده‌های پوستی را نیز مشاهده کنید.

پیشنهاد: آب داغ پوست را خشک می‌کند، بنابراین از آب ولرم برای حمام یا دوش گرفتن استفاده کنید.

هنگامی که در فضای باز هستید، از کرم ضد آفتاب و لباس‌های محافظ استفاده کنید. پوست خود را مرتباً بررسی کنید و اگر تغییراتی مانند خال‌ها مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر سیگار می‌کشید، این یک دلیل دیگر برای ترک است، زیرا می‌تواند باعث ایجاد چین‌وچروک شود.

سخت‌تر می‌توانید ببینید و بشنوید

ممکن است متوجه شوید که تمرکز بر روی اشیای نزدیک سخت‌تر شده است. شاید برای اولین بار به عینک مطالعه نیاز داشته باشید. شاید همچنین نور بیشتری را ببینید یا تغییرات سریع نور برایتان دشوار باشد.

در مورد شنوایی، ممکن است در دنبال کردن مکالمات در اتاقی شلوغ یا شنیدن فرکانس‌های بالا مشکل داشته باشید.

پیشنهاد: به طور مرتب چشم و گوش خود را بررسی کنید. از عینک آفتابی برای محافظت از چشمانتان در فضای باز استفاده کنید. از گوش‌گیر برای محافظت در برابر صداهای بلند استفاده کنید.

دندان‌ها و لثه‌هایتان تغییر می‌کنند

ممکن است متوجه شوید که لثه‌هایتان از دندان‌ها دور شده‌اند. برخی از داروها باعث می‌شوند دهان شما خشک‌تر شود. خشکی دهان می‌تواند خطر پوسیدگی دندان و عفونت‌ها را افزایش دهد.

پیشنهاد: هر روز دوبار مسواک بزنید و یک‌بار نخ دندان بکشید تا از شر غذا و پلاک‌های بین دندان‌ها خلاص شوید. این بهترین راه برای پیشگیری از بیماری لثه و از دست دادن دندان است. همچنین به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

استخوان‌های شما شکننده‌تر می‌شوند

از دهه 40 و 50 سالگی، استخوان‌های شما شروع به تضعیف می‌کنند. آنها کمتر متراکم و شکننده‌تر می‌شوند که خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.

ممکن است حتی متوجه شوید که قدتان کوتاه‌تر شده است. در واقع، از دهه 40 سالگی ممکن است 1 تا 2 اینچ کوتاه‌تر شوید. این زمانی اتفاق می‌افتد که دیسک‌های ستون فقرات کوچک می‌شوند.

مفاصل شما نیز ممکن است سفت‌تر شوند. مایع و غضروف مفاصل ممکن است با افزایش سن کاهش یابد یا فرسوده شود. به مرور زمان، ممکن است آرتروز ایجاد شود.

پیشنهاد: مطمئن شوید که به اندازه کافی کلسیم و ویتامین D دریافت می‌کنید. منابع خوب کلسیم شامل محصولات لبنی، بادام و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و کلم کالی است. پزشک شما ممکن است مکمل کلسیم نیز توصیه کند.

ویتامین D برای سلامت استخوان حیاتی است زیرا به بدن در جذب کلسیم و حفظ استحکام استخوان کمک می‌کند. برخی از افراد با صرف زمان در آفتاب به اندازه کافی از این ماده مغذی دریافت می‌کنند. همچنین می‌توانید آن را از ماهی تون، ساردین، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی‌شده مانند شیر و بسیاری از غلات دریافت کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا به مکمل نیاز دارید یا نه.

مشکلات ادرار کردن

ممکن است کنترل مثانه سخت‌تر شود. این حالت به عنوان “بی‌اختیاری ادراری” شناخته می‌شود و در حدود 10٪ از افراد 65 ساله و بالاتر رخ می‌دهد.

بسیاری از این افراد ممکن است هنگام سرفه یا عطسه کمی نشت کنند، اما برخی دیگر ممکن است پیش از رسیدن به دستشویی مقدار زیادی ادرار از دست دهند. در زنان، یائسگی ممکن است یکی از عوامل باشد و در مردان، پروستات بزرگ شده.

شما همچنین ممکن است متوجه شوید که به اندازه گذشته منظم نیستید. برخی شرایط مانند دیابت می‌تواند روده‌ها را کند کند. برخی از داروها ممکن است باعث یبوست شوند.

پیشنهاد: اگر اغلب احساس می‌کنید که باید به دستشویی بروید، به پزشک مراجعه کنید. در اکثر موارد، علائم قابل کنترل یا حتی درمان هستند.

سعی کنید از مصرف کافئین، الکل، نوشابه و غذاهای اسیدی خودداری کنید. این‌ها می‌توانند مشکل را تشدید کنند.

تمرینات کگل می‌تواند عضلات کف لگن را تقویت کند و ممکن است در کنترل مثانه کمک کند. عضلاتتان را فشرده کنید گویی در حال نگه داشتن ادرار هستید. پنج ثانیه صبر کنید، سپس برای پنج ثانیه شل کنید. این تمرین را چند بار در روز تکرار کنید.

برای جلوگیری از یبوست، غذاهای پر فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل بخورید. آب زیادی بنوشید. سعی کنید هر روز ورزش کنید. این می‌تواند به حرکت روده‌های شما کمک کند.

حرکت و قدرت بدنی سخت‌تر می‌شود

با افزایش سن، توده عضلانی خود را از دست می‌دهیم که این می‌تواند منجر به ضعف و کاهش فعالیت شود.

پیشنهاد: هر روز کمی ورزش معتدل مانند پیاده‌روی سریع یا بلند کردن وزنه‌های سبک انجام دهید. این کار به تقویت و عملکرد عضلات کمک می‌کند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید چه میزان فعالیت برای شما مناسب است.

غذاهای زیادی مانند میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های کم‌چربی مانند ماهی و مرغ بخورید. از شکر و غذاهایی که چربی اشباع بالایی دارند دوری کنید. و وعده‌های غذایی کوچکتری بخورید. احتمالاً به اندازه قبل کالری نیاز ندارید.

زندگی جنسی شما نیز تغییر می‌کند

در دوران یائسگی، بافت‌های واژن زنان خشک‌تر، نازک‌تر و کمتر انعطاف‌پذیر می‌شوند. این ممکن است باعث شود که رابطه جنسی لذت کمتری داشته باشد. سینه‌ها نیز بافت و چربی خود را از دست می‌دهند و کوچک‌تر و کمتر پر به نظر می‌رسند.

مردان ممکن است در ایجاد یا حفظ نعوظ مشکل داشته باشند. این مشکل ممکن است به دلیل سایر مشکلات سلامتی یا عوارض جانبی درمان‌ها باشد.

پیشنهاد: با پزشک خود صحبت کنید. آنها می‌توانند داروهایی برای کاهش علائم جسمی یا افزایش میل جنسی شما تجویز کنند.

ما نمی‌توانیم زمان را به عقب برگردانیم، اما با صبر، مراقبت و تغییرات هوشمندانه در سبک زندگی، می‌توانیم به بهترین نحو از بدن خود در سنین پیری بهره ببریم.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *