به مناسبت روز جهانی هاری؛

ثبت ۱۳ مورد ابتلا به هاری تزریق رایگان واکسن هاری در ۷۰۰ مرکز پیشگیری

رئیس مرکز بیماری‌های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی هاری به بیان ویژگی‌های این بیماری و شرایط وجود هاری در ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ هاری نوعی بیماری ویروسی است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه‌ها رفته و شروع به تکثیر می‌کند. این ویروس در انسان و سایر پستانداران خونگرم قابلیت رشد و تکثیر دارد..

هاری از حیوانات گوشت‌خوار به سایر حیوانات و به‌ویژه انسان‌ها منتقل می‌شود. برخی کشور‌ها توانسته‌اند با راهکار‌هایی مانند واکسیناسیون حیوانات وحشی و کنترل بیماری در میان حیوانات اهلی بیماری، هاری را کنترل کنند.

اگر فرد مورد گزش سریعاً برای دریافت واکسن مراجعه کند خطر فوت را به حداقل می‌رساند.

اما متأسفانه باید گفت در صورت ابتلای فردی به ویروس هاری، مرگ او طی چند روز پس از شروع اولین علائم آن قطعی است که خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و ساخت واکسن بیماری‌های مختلف، بیماری هاری قابل‌پیشگیری و در صورت ابتلا به ویروس هاری و مراجعه فوری به مراکز درمانی می‌تواند واکسن هاری را تزریق کند تا خطر مرگ کاهش پیدا کند.

محمدرضا شیرزادی رئیس مرکز بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار آنا بابیان اینکه حدوداً ۳۸۰ هزار نفر در کل کشور مورد گزش حیوانات قرار گرفتند، گفت: سال قبل ۱۸ نفر و امسال تاکنون ۱۳ مورد ابتلا به هاری داشتیم که متأسفانه با توجه به کم بودن این آمار، به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور نتوانسته‌ایم این بیماری را حذف کنیم.

وی بابیان اشاره به اینکه وزارت بهداشت از سال‌ها قبل مراکزی را برای انجام اقدامات واکسن و تزریق سرم راه‌اندازی کرده است، گفت: اولین و اصلی‌ترین اقدام در پیشگیری از وجود این بیماری در جامعه آموزش جامعه است تا مردم مورد گزش قرار نگیرند و اگر قرار گرفتند به این مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که می‌توان در راستای جلوگیری از موارد حیوان گزیدگی انجام داد: انجام واکسیناسیون سگ‌ها توسط سازمان دامپزشکی کل کشور و کنترل جمعیت سگ‌ها توسط شهرداری‌های کشور است.

خطر کشندگی هاری ۱۰۰ درصد است

شیرزادی گفت: اگر در فردی علائم هاری ظاهر شود میزان کشندگی آن ۱۰۰ درصد است. این علائم هاری اختلال هوشیاری و اختلال ریتم قلب، سرفه، خستگی، تب، سردرد، بدن‌درد، سوزش در محل گازگرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی و گلودرد است و معمولاً یک تا دو هفته بیشتر طول نمی‌کشد که فرد مبتلا فوت کند.

وی در خصوص واکسن بیماری هاری گفت: تزریق واکسن هاری در ۷۰۰ مرکز پیشگیری از هاری کشور به‌صورت رایگان انجام می‌شود و تأمین این واکسن‌ها توسط وزارت بهداشت و با واردات صورت می‌گیرد.

وی درباره جامعه آماری حیوان گزیدگی در کشور گفت: سگ‌گزیدگی، حدود ۸۰ درصد موارد ابتلای هاری و حیوان گزیدگی را شامل می‌شود؛ پس از سگ‌گزیدگی، گربه گزیدگی با ۱۵ درصد در جایگاه دوم قرارداد و ۵ درصد باقیمانده مربوط به سایر حیوانات می‌شود. اگرچه حیوانات گوشت‌خوار و حتی گاو و گوسفند می‌توانند هاری را به انسان‌ها منتقل کنند، اما عمده موارد ابتلای انسانی به هاری به دلیل سگ‌گزیدگی است.  

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *