آئودی در سال گذشته عملکرد چندان درخشانی نداشت. فروش جهانی این برند آلمانی ۱۱.۸ درصد کاهش یافت و به ۱,۶۷۱,۲۱۸ دستگاه رسید. روند نزولی در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۵ نیز ادامه داشت و با افت ۴.۸ درصدی به ۱,۱۷۵,۷۶۵ دستگاه محدود شد. این کاهش، با وجود معرفی مدل‌های جدیدی مانند A5، Q5 و A6 رخ داد. مدل بازطراحی‌شده Q3 نیز به‌دلیل عرضه دیرهنگام در سپتامبر، فرصت تأثیرگذاری بر بازار را پیدا نکرد.

برنامه‌های آئودی برای سال ۲۰۲۶

با این حال، آئودی قصد دارد موج جدیدی از محصولات را به بازار عرضه کند. در حالی که همه منتظر نسخه تولیدی خودروی اسپرت مفهومی Concept C در سال ۲۰۲۷ هستند، سال آینده برای این شرکت بسیار پرکار خواهد بود. طبق گزارشی که آئودی پس از نتایج سه‌ماهه سوم به سرمایه‌گذاران ارائه داده است، در سال ۲۰۲۶ سه رونمایی بزرگ در راه است:

  • نسل جدید Q7
  • معرفی اولین مدل Q9
  • یک خودروی الکتریکی اقتصادی در سطح ورودی بازار

درس آئودی از تمرکز بیش‌ازحد بر خودروهای برقی

آئودی ظاهراً از اشتباهات گذشته خود آموخته است. اتکای بیش از حد به مدل‌های برقی موجب توقف تولید Q8 E-Tron و تعطیلی کارخانه بروکسل شد که وظیفه تولید آن SUV برقی بزرگ را بر عهده داشت. به همین دلیل، نسل آینده Q7 همچنان با موتورهای درون‌سوز عرضه می‌شود و مدل بزرگ‌تر Q9 نیز از پیشرانه‌های بنزینی بهره خواهد برد. نسخه‌های TDI دیزلی نیز احتمالاً همچنان در بازار اروپا در دسترس خواهند بود، زیرا هنوز برای خودروهای لوکس بزرگ محبوبیت دارند.

خودروی الکتریکی اقتصادی جدید

مدل برقی سطح ورودی آئودی قرار است پایین‌تر از Q4 E-Tron جای گیرد و نقش احیای غیررسمی مدل قدیمی A2 را ایفا کند، اما این بار به‌صورت کاملاً برقی. با این حال، این خودرو (و SUVهای جدید) از زبان طراحی تازه آئودی که با Concept C معرفی شده بود، استفاده نخواهد کرد. چون طراحی نهایی خودروها معمولاً دو تا سه سال پیش از عرضه تعیین می‌شود، انتظار می‌رود هر سه مدل با سبک طراحی فعلی و چراغ‌های دو‌تکه و کابینی مملو از نمایشگر معرفی شوند.

مدل‌های RS جدید در راه‌اند

در کنار معرفی مدل‌های جدید، آئودی نسخه‌های RS تازه‌ای از خودروهای موجود نیز آماده می‌کند. اگرچه شرکت هنوز اعلام نکرده که کدام مدل‌ها در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شوند، اما به نظر می‌رسد RS5 یکی از گزینه‌های قطعی باشد.

آینده RS5 و RS6

با توجه به اینکه آئودی تولید مدل‌های RS چهارسیلندر را متوقف کرده و موتور خطی پنج سیلندر نیز در حال بازنشستگی است، به احتمال زیاد نسل جدید RS5 از پیشرانه V6 بهره می‌برد. این خودرو احتمالاً دیگر به‌صورت تمام بنزینی عرضه نخواهد شد، زیرا قوانین آلایندگی نیاز به نوعی از الکتریفیکیشن دارند. بنابراین، انتظار می‌رود نسخه پلاگین هیبرید برای آن ارائه شود. آئودی این مدل را در دو نسخه لیفت‌بک و استیشن عرضه خواهد کرد.

همچنین ممکن است نسل بعدی RS6 نیز در سال آینده معرفی شود، احتمالاً به‌صورت PHEV با موتور V8 حجیم‌تر. منطقی است که دو مدل RS5 و RS6 تعداد سیلندر یکسانی نداشته باشند تا شخصیت فنی هرکدام متمایز بماند.

سرنوشت RS6 E-Tron

به نظر می‌رسد نسخه تمام‌برقی RS6 E-Tron در فهرست مدل‌های آینده آئودی جای نداشته باشد. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که این پروژه احتمالاً به دلیل نگرانی از فروش پایین کنار گذاشته شده است. با این وجود، یکی از سخنگویان شرکت تأیید کرده که نسخه‌های RS برای پلتفرم برقی Premium Platform Electric (PPE) همچنان در برنامه هستند.

آئودی میان موتور درون‌سوز و الکتریکی؛ رویکردی واقع‌بینانه

نگاهی به آینده نشان می‌دهد که آئودی قصد دارد با حفظ تعادل میان خودروهای بنزینی و برقی، هر دو گروه از مشتریان را راضی نگه دارد. این شرکت تصمیم قبلی خود برای توقف کامل تولید موتورهای درون‌سوز تا سال ۲۰۳۳ را تغییر داده است. مدیرعامل آئودی گرنوت دولنر (Gernot Döllner) اخیراً اعلام کرده که خودروهای دارای پیشرانه درون‌سوز ممکن است تا دهه آینده نیز تولید شوند.

این تصمیم، منطقی‌ترین مسیر برای آئودی در دوران پرابهام کنونی است؛ زمانی که سلیقه مشتریان بیش از هر زمان دیگری دو‌دستگی دارد.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *