براساس ارزیابی پایگاه اسکوپوس؛

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد پنج‌ستاره شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، براساس آخرین به‌روزرسانی داده‌های علمی اسکوپوس، عبدالله هادی وینیچه عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برای پنجمین سال متوالی در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا گفت: براساس آخرین ارزیابی پایگاه داده‌های علمی که سپتامبر ۲۰۲۴ منتشر شد، نام من برای پنجمین سال متوالی بین ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در بازه زمانی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ در چهار حوزه‌ هوش مصنوعی، تحقیق در عملیات، مهندسی و ریاضیات عددی و محاسباتی قرار گرفت.

هادی وینیچه بیان کرد: این مطالعه که براساس شاخص‌های استنادی استاندارد انجام شده، بین پژوهشگران و دانشگاهیان اهمیت بسیاری دارد و با استفاده از شاخص ترکیبی (c-score) که تأکید بر تأثیر استنادی (و نه صرفاً تعداد مقالات) دارد، محققانی که سال ۲۰۲۳ یا طی دوران حرفه‌ای خود استناد‌های بالایی دریافت کرده‌اند، شناسایی می‌کند.

وی متذکر شد: این شاخص به طور ویژه همکاری‌های مشترک و موقعیت نویسنده در مقالات (نویسنده اول، آخر یا تک نویسنده) را در نظر می‌گیرد و توسط محققان در پاسخ به نیاز به معیار‌های استنادی استاندارد در علم ایجاد شده است.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) عنوان کرد: شاخص‌های استنادی مانند (h-index) و (hm-index) با تنظیم هم‌نویسندگی از دهه‌ها پیش به عنوان ابزار‌هایی برای ارزیابی اثربخشی و تأثیرگذاری علمی استفاده می‌شوند، اما در بسیاری از موارد استفاده و سوءاستفاده از این شاخص‌ها موجب ایجاد چالش‌هایی می‌شد.

هادی وینیچه خاطرنشان کرد: درهمین راستا محققان تصمیم به ایجاد یک بانک داده عمومی و استاندارد گرفتند که علاوه بر تعداد استنادات، همکاری‌های علمی و وضعیت نویسندگی را نیز درنظر می‌گیرد.

وی افزود: این پایگاه داده به صورت عمومی در دسترس است و برای محققان و علاقه‌مندان به علم به‌عنوان ابزاری معتبر محسوب می‌شود و جدیدترین به روزرسانی این نسخه، هفتمین نسخه از لیست دو درصد دانشمندان برتر است که داده‌های آن تا پایان سال ۲۰۲۳ را پوشش‌ می‌دهد و این داده‌ها از Scopus جمع‌آوری شده‌اند و این نسخه به‌روزترین اطلاعات را تا ۱ اوت ۲۰۲۴ منعکس می‌کند.

عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تشریح کرد: این داده‌ها با تأکید بر استناد‌ها به مقالات، این لیست بر کیفیت مقالات و تأثیرات علمی تمرکز دارند و نه صرفاً تعداد تولیدات علمی. در نهایت براساس پژوهش بر روی داده‌های پایگاه اسکوپوس، فهرست یکصد هزار دانشمند پراستناد در تمام رشته‌ها و نیز دانشمندان دو درصد برتر حوزه‌های علمی منتشر شد.

source