اولین نشست خبری فاطمه مهاجرانی دیروز در حالی برگزار شد که برای نخستین بار یک زن در مقام سخنگویی دولت در برابر خبرنگاران بیش از 60 رسانه قرار گرفت و در پاسخ به پرسش‌ها، از خبرهای خوشی همچون تلاش برای پیوستن ایران به‌ AFTF‌، تأمین دارو، پس‌گرفتن لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها، گشایش در وضعیت زندانیان و… سخن گفت. فاطمه مهاجرانی در پاسخ به خبرنگاری که نسبت به روند دریافت پرسش‌ها انتقاد داشت، گفت: نقد شما، نقد درستی است. خبرنگاران باهوش هستند و ما هم دنبال این هستیم که سؤالات با‌دقت و کامل پاسخ داده شوند تا پاسخ درستی به جامعه هدف و مخاطبان خود بدهند. در این نشست از متخصص زبان اشاره هم استفاده شد که واکنش‌های مثبتی با خود داشت. در ابتدای اولین نشست خبری، فاطمه مهاجرانی با تأکید بر اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران با ابراز تأسف عمیق از حادثه دلخراش طبس، این واقعه را به خانواده جان‌باختگان و ملت ایران تسلیت می‌گوید، یادآور شد: دولت با جدیت برای بهبود شرایط کاری و ضوابط ایمنی تلاش می‌کند تا از تکرار این فجایع جلوگیری شود. وی افزود: همچنین گزارشی از سوی هیئت دولت در این زمینه تهیه و به مردم ارائه خواهد شد. سخنگوی دولت تأکید کرد: این فاجعه نه‌تنها قلب خانواده‌های جان‌باختگان را جریحه‌دار کرد، بلکه بار دیگر ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین و رویه‌های مرتبط با ایمنی محیط کار را نمایان کرد. همچنین در پی دستور وزیر کار، مقرر شد‌ کمیته‌ای تخصصی به منظور بررسی استانداردهای ایمنی معادن در ایران و بازنگری موارد غیرکارآمد تشکیل شود.

در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است

مهاجرانی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت: در این سفر برای رئیس‌جمهور‌ سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و باید گویای انتخاب‌ها و گرایش‌های مردم کشورمان باشد. وی همچنین با اشاره به برخی از رخدادهای روزهای اخیر، اظهار کرد: از انتصاب اولین استاندار اهل تسنن که به بدنه دولت اضافه شد تا انتصاب بانوان شایسته در مناصب اداری را در روزهای اخیر تجربه کردیم. امیدواریم شاهد حضور بیشتر و پررنگ آنان در ادامه فعالیت دولت چهاردهم باشیم.

قدردانی از رهبر انقلاب

سخنگوی دولت با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری با عفو، تخفیف و تبدیل مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب‌ گفت: جا دارد از این اقدام در آغاز هفته وحدت که در راستای افزایش وفاق ملی است، تشکر و قدردانی کنیم.

تشکر از قوه قضائیه

مهاجرانی تأکید کرد: بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها و مختومه‌کردن پرونده‌ برخی محکومیت‌ها که با پیگیری رئیس‌جمهوری و همراهی دستگاه قضائی رخ داد نیز از دیگر اخبار خوبی بود که جا دارد از رئیس این قوه برای حرکت در راستای وفاق ملی تشکر و قدردانی کنیم.

«FATF» با هماهنگی مجمع تشخیص در حال پیگیری است

مهاجرانی در پاسخ به پرسشی درباره بررسی مجدد FATF ‌در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: موضوع با هماهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام و با رعایت منافع ملی در حال پیگیری است.

نظر دولت نسبت به تعطیلی پنجشنبه‌ها

سخنگوی دولت، در پاسخ به پرسشی درباره نظر دولت نسبت به تعطیلی روز پنجشنبه نیز گفت: آنچه در دولت مطرح شد، بازگشت به لایحه ارسالی در دولت سیزدهم است.

 تعهدات بازنشستگان‌ سر جای خود است

مهاجرانی یادآور شد: تعهداتی که به بازنشستگان داده شده، سر جای خود است و طبق آن چیزی که مشخص شده، کارها دنبال خواهد شد. رئیس‌جمهوری تأکید دارد که من بدون آنکه مردم بدانند کاری را انجام نخواهم داد و مردم را غافلگیر نخواهم کرد. از طرفی هم چک بلامحل نخواهیم کشید. نکشیدن چک بلامحل یکی از نکاتی است که در دولت دنبال خواهد شد.

ملاقات پزشکیان و پوتین به‌زودی

سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس‌جمهوری برای شرکت در اجلاس رؤسای جمهور بریکس ابتدای آبان به روسیه می‌رود، گفت: پزشکیان در این سفر ملاقات‌ دوجانبه‌ای با رئیس‌جمهور روسیه خواهد داشت. مشارکت راهبردی میان دو کشور صورت گرفته و این سند تقریبا نهایی شده است. مهاجرانی با تأکید بر اینکه از ابتدا شعار پزشکیان، دولت وفاق بود، گفت: از نمایندگان محترم مجلس تشکر می‌کنم که با رأی بالا به کابینه دکتر پزشکیان، زمینه شکل‌گیری دولت وفاق را فراهم کردند. وی همچنین از قوه قضائیه به دلیل اقدامات خوبی که اخیرا در بخشودگی‌ها صورت گرفت، تشکر کرد و افزود: قدردان رهبر انقلاب به دلیل عفو تعدادی از زندانیان هستیم. سخنگوی دولت یادآور شد: وفاق پروژه نیست، بلکه یک مسیر است که باید آرام‌آرام با یکدیگر آن را طی کنیم. همه ارکان تلاش می‌کنند در جهت وفاق حرکت کنیم. احساس می‌کنم در حال حاضر وفاق در حال تبدیل‌شدن به یک گفتمان است.

 مشکل تأمین منابع برای تأمین دارو رفع خواهد شد

 مهاجرانی درباره اقدام دولت در زمینه رفع مشکل تأمین ارز برای تأمین دارو در کشور اظهار کرد: اقدامی که دولت انجام داد، انتقال بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به بودجه عمومی بود که ان‌شاءالله مشکل تأمین منابع برای تأمین دارو رفع خواهد شد.

در آنچه تحویل گرفته‌ایم، پولی نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره شفاف‌سازی قوه مجریه از آنچه ‌تحویل گرفته است، گفت: یک سنت ناپسند‌ از قبل در کشور ما به جا مانده و آن این است که هر دولتی که سر کار می‌آید، دولت قبلی را به نوعی نابود می‌کند و همه زحماتش را نادیده می‌گیرد. در هر حال آنچه تحویل گرفته‌ایم، هرچه که هست، پولی در آن نیست. وی تصریح کرد: ولی نکته مهم این است که دولت را دولت وفاق می‌دانیم و اولا از زحمات دولت سیزدهم تشکر می‌کنیم و امیدواریم با وفاقی که ایجاد می‌شود، مردم شرایط بهتری را احساس کنند؛ چون حال و سفره مردم، میزان‌الحراره کارکرد دولت‌هاست. امیدواریم با کمک وفاقی که ایجاد می‌کنیم، مردم ما را درست قضاوت کنند.

گشایش‌هایی را در‌خصوص زندانیان خواهیم داشت

مهاجرانی در پاسخ به پرسشی درباره آزادی زندانیان سیاسی‌ اظهار کرد: در حالی که اصل تفکیک قوا به رسمیت شناخته می‌شود ولی در کلیدواژه وفاق، همسویی و تلاش برای حل مسائل یک نکته اساسی است و جا دارد ‌از قوه قضائیه تشکر کنیم که با آزاد‌کردن برخی از کسانی که در بند بودند، توانستند این احساس خوب را به جامعه برگردانند که وفاق در حال اجرائی‌شدن در جامعه است و از حد کلمه فراتر رفته‌. وی تأکید کرد: همان‌طور که تاکنون شاهد بودیم، ان‌شاءالله گشایش‌هایی را پیش‌رو خواهیم داشت.

 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *