به گزارش شرق، در این جشنواره ۲ روزه با حضور پرشور مردم و کشاورزان منطقه سولان قطب تولیدی سیر کشور ، مسوولان و دست اندارکاران دستگاه‌های اجرایی استان همدان برنامه‌های متنوع و شاد همچون خانچه گردانی ویژه محصول سیر همراه با ساز و دهل محلی و با هلهله جمعیت حاضر و شرکت کنندگان اجرا شد.

مسوولان و مجریان این جشنواره یکی از اهداف مهم برگزاری این جشنواره با شکوه را معرفی بیشتر این محصول و یافتن راهکارهای بهتر و عملی تر برای فتح بازار های داخلی و بین المللی عنوان کردند؛ سیرکاران و کشاورزان منطقه هم که مسرور و خوشحال از ثبت جهانی این محصول حضوری پرشور در این آیین داشتند بر روند برندسازی، ایجاد صنایع تبدیلی و زیرساخت‌های مهم صادراتی سیر همدان تاکید داشتند.

سیر همدان پس از سال‌ها پیگیری و اعلام رسمی دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی و فکری WIPO در ژنو سوئیس، ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ با شماره آگهی AO-۱۲۷۳ به ثبت جهانی رسید و هم اینک مسوولان و متولیان امر در گام بعدی به دنبال برندسازی و تسهیل روند صادرات این محصول راهبردی هستند.

سیر در ایران در جایگاه ۲۵ و استان همدان در جایگاه اول است 

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این جشنواره اظهار کرد: سیر در ۱۰۰ کشور دنیا تولید می‌شود که ایران در جایگاه ۲۵ و استان همدان در جایگاه اول قرار دارد.

رضا بهراملو افزود: سالانه ۶۰ هزار تن سیر در منطقه سولان، توییجین و موییجین تولید می‌شود.

 

وی ادامه داد: از نظر کیفیت سیر همدان با توجه به خواص بالا شهره جهانی دارد و در تولید محصولات غذایی و دارویی و عطر و بهداشتی استفاده می‌شود.

 

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سیر در دوران شیوع کرونا مهمترین کاربرد در جلوگیری از این بیماری داشت و اکنون نیز برای کاهش فشار و تنظیم قند خون کاربرد دارد و روز به روز بیشتر خواص آن شناخته می‌شود.

بهراملو افزود: سیر گیاهی با نیاز آبی بسیار پایین است که افزایش سطح کشت تولید این محصول در استان در دستور کار قرار دارد.

 

وی اظهار کرد: کمبود سردخانه نگهداری سیر در سال‌های گذشته از معضلات استان بود که این مشکل حل شد و از خام فروشی جلوگیری می‌شود و فرآوری و ارزآوری را در پی دارد تا سود آن به کشاورزان برسد.

 

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: ۹۰ واحد ترشی و شوری در استان فعال است که هشت هزار تن محصول را فرآوری می کند.

 

بهراملو ادامه داد: راه اندازی شهرک سیر با ۷۰ واحد فرآوری سیر با ظرفیت ۶۰ هزار تن موجب اشتغالزایی و ارزآوری چشمگیری می‌شود

وی یادآور شد: برپایی جشنواره‌ها در شناسایی محصولات کشاورزی بومی کارایی دارد.

 

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در راستای طرح مواد سازی روستایی توسعه صنایع کوچک روستایی در دستور کار قرار دارد.

سهم همدان از تولید سیر ۶۰ هزار تن است

 

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره اظهار کرد: ۱۲۰ هزار تن سیر در کشور تولید می‌شود که سهم همدان ۶۰ هزار تن است و سیر منطقه سولان تا ۹۹ درصد خاصیت دارویی دارد.

 

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: سیر همدان بهترین و با کیفیت ترین سیر در دنیاست و حرف اول را در تولید سیر می‌زند.

وی ادامه داد: به زودی شاهد کلنگ زنی شهرک سیر در منطقه سولان خواهیم بود و اگر افتتاح شود انواع داروها از محل سیر در استان تولید می‌شود که افتخار بزرگی است.

 

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: سیر ثبت ملی در کشور شد و این منطقه به عنوان کشت سیر در کشور شناخته شد.

 

حاج بابایی افزود: در حال حاضر سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای فاضلاب و تاسیسات فاضلاب حاشیه شهر همدان، بخش مرکزی و روستاهای بخش قهاوند و منطقه توریستی ابرو و چیشین، سد و تمام روستاهای بخش مرکزی پیش بینی شده است و به تاسیسات فاضلاب مجهز می‌شوند.

وی ادامه داد: روستاهای بخش مرکزی همدان را مانند مرکز شهر همدان می‌بینیم و آبادانی آنها در راستای مهاجرت در دستور کار قرار دارد.

 

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: برپایی جشنواره بزرگ گردشگری در کنار سد اکباتان نیز پیش بینی شده است..

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *