نفیسه برهانی، متخصص اطفال، در یک برنامه تلویزیونی به دلایل کاهش اقبال به رشته‌های تخصصی پزشکی اشاره کرد و بیان داشت که این موضوع در تمامی رشته‌های پزشکی مشترک است. وی توضیح داد که علاوه بر مسائل رفاهی و پرداختی، مشکلاتی که قانونگذاران و مجریان بر سر راه پزشکان قرار می‌دهند نیز در این کاهش اقبال نقش دارند.

یکی از موضوعات مهمی که برهانی به آن اشاره کرد، تعهدنامه‌ای است که از رزیدنت‌ها در بدو ورود به تخصص اخذ می‌شود. وی گفت: این تعهدنامه دارای شرایط بسیار سختی است و اگر توسط یک حقوقدان یا فقیه بررسی شود، آشکار می‌شود که این تعهدنامه با اصول یک کشور اسلامی سازگاری ندارد. به‌عنوان مثال، در این تعهدنامه آمده است که اگر یک رزیدنت در حین تحصیل فوت کند و نتواند تخصصش را به پایان برساند، دو برابر هزینه‌ای که برای او صرف شده از خود او یا ضامنینش گرفته می‌شود و وزارت بهداشت، وصی او خواهد بود.

برهانی ادامه داد که دیوان عدالت اداری سه سال پیش حکم به عدم اعمال شرایط برای ضامن‌ها داده است، اما این حکم همچنان اجرایی نشده و دانشگاه‌ها همچنان شرایط خاصی برای ضامن‌ها تعیین می‌کنند؛ به‌طوری‌که از رزیدنت‌ها خواسته می‌شود دو ضامن کارمند رسمی با سابقه خدمت زیر ۲۰ سال و بالای ۵ سال معرفی کنند.

او اشاره کرد که دکتر ظفرقندی قول همکاری داده‌اند، اما ابلاغیه وزارت به دانشگاه‌ها نشان‌دهنده همکاری جدی در این زمینه نیست. همچنین، برهانی با اشاره به تجربه فعالیت خود در مشهد گفت که با وجود این که مشهد به‌عنوان شهری با بیشترین تعداد متخصصان اطفال شناخته می‌شود، در بیمارستان‌های مختلف همچنان کمبود نیروی متخصص وجود دارد.

وی به بحث هزینه و فایده در این زمینه پرداخت و گفت: هر چه مسئولیت و هزینه یک کار بالا برود و در مقابل فایده و درآمد آن کاهش یابد، طبیعتاً تمایل به آن رشته کاهش می‌یابد.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *