کسب‌وکارهای کوچک و متوسط معمولا برای تهیه محصولات خود به دلیل بازار پراکنده تامین‌کنندگان با چالش‌هایی روبرو هستند. در سال ۲۰۱۸، محمد آلدوسری و خالدالسیاری در بازار B2B عربستان متوجه این چالش شدند و برای حل این مشکل، پلتفرم یکپارچه‌ای را ایجاد کردند. این پلتفرم یک استارتاپ به نام Sary است که قصد دارد زنجیره تامین را برای مشاغل کوچک و متوسط از طریق اتصال آنها به عمده‌فروشان و تولیدکنندگان حوزه خواربار، لوازم اداری و موارد دیگر ساده کند.

یک تجربه بد سرآغاز شروع یک کسب‌وکار

یک تجربه ناامیدکننده باعث شد ساری در عربستان سعودی متولد شود. اما این تجربه از کجا آغاز شد؟ محمد آلدوسری در یک جامعه قبیله‌ای متولد و بزرگ شد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته مطالعات سازمانی در دانشگاه یورک در تورنتو، کانادا دریافت کرد. محمد بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ استارتاپ edtech را راه‌اندازی کرد که شکست خورد. او سپس از شکست خود درس گرفت و یک اپلیکیشن مانند پلتفرم Instacart را برای خواربارفروشی‌های قومی ایجاد کرد و پس از اینکه این کسب‌وکار به موفقیت رسید، از آن خارج شد.

در سال ۲۰۱۶، محمد به Careem که یک استارتاپ مانند اسنپ است، پیوست. در این استارتاپ به عنوان مدیرکل در بخش تحویل (delivery) فعالیت می‌کرد و بر برنامه‌های B2B و B2C نظارت داشت. 

محمد پس از Careem، در شرکت اسکوتر برقی Circ نقش رهبری را به عهده گرفت و قبل از خرید آن توسط Bird، به رشد این کسب‌وکار کمک کرد.

خالد السیاری دارای مدرک MBA از مدرسه بازرگانی لندن است. خالد موقعیت‌های زیادی در شرکت‌های مختلف داشته است. او به عنوان هیات نظارت در شرکت حوزه انرژی TAQA Morocco فعالیت می‌کرد. پس از آن، رهبری شرکت ترکی kagit sanayi ve ticaret AS که در زمینه تولید کاغذ و محصولات کاغذی فعالیت می‌کردند، را به عهده گرفت.

محمد آلدوسری پس از یک تجربه خرید بد در یک بازار عمده فروشی در سال ۲۰۱۷، متوجه شد که فضای عمده فروشی B2B بسیار پراکنده و ناکارآمد است. پس تصمیم گرفت این تجربه را به ایده تبدیل کند. چشم‌انداز او ارائه راه‌های هوشمندانه‌تر برای فعالیت و رشد برای کسب‌وکارهای کوچک بود که منجر به تولد ساری در سال ۲۰۱۸ شد. محمد این ایده را با خالد، دوست صمیمی‌اش، در میان گذاشت و چون هر دو درک متقابلی نسبت به چالش‌های موجود در بازار عمده‌فروشی B2B داشتند، این استارتاپ را ایجاد کردند. هدف پلتفرمی که آنها ایجاد کردند، ساده‌سازی فرآیند تهیه محصول برای شرکت‌های کوچک و متوسط با اتصال مستقیم آنها به عمده‌فروشان از طریق یک بازار دیجیتال بود.

ساری چگونه کار می‌‌کند؟

ساری اپلیکیشن اندروید و iOS دارد. کسب‌وکارها درپلتفرم Sary ثبت‌نام می‌کنند و یک حساب کاربری برای آنها ایجاد می‌شود. سپس کسب‌وکارها می‌توانند طیف گسترده‌ای از محصولات را از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت مرور کنند و محصول مورد نیاز خود را به سبد خرید خود اضافه کنند و سفارش دهند. ساری همچنین روش‌های پرداخت متعددی از جمله نقدی در هنگام تحویل، پرداخت آنلاین با کارت مدای عربستان سعودی و صورتحساب الکترونیکی را ارائه می‌دهد. ساری ۲۴ ساعته سفارش‌ها را به دست کسب‌وکارها می‌رساند.

در این مورد با تامین‌کنندگان هماهنگ می‌شود تا از تحویل به موقع محصولات سفارش داده‌شده اطمینان حاصل کند. ساری همچنین لجستیک و تحویل را از طریق یک فرآیند هماهنگ انجام می‌دهد. هنگامی که یک کسب‌و‌کار، سفارشی را از طریق پلتفرم ساری ثبت می‌کند، سیستم بلافاصله آن را پردازش کرده و جزئیات را به انبار مربوطه ارسال می‌کند. انبارهای ساری مجهز به سیستم‌های پیشرفته مدیریت موجودی هستند. این سیستم‌ها به مکان‌یابی و انتخاب سریع اقلام سفارش داده شده کمک می‌کنند. پس از انتخاب اقلام، آنها با دقت بسته‌بندی می‌شوند. مشتریان می‌توانند سفارش‌های خود را به صورت زنده از طریق وبسایت یا اپلیکیشن Sary پیگیری کنند.

نحوه همکاری ساری و تامین‌کنندگان

تیم ساری برای اینکه محصولات باکیفیت به دست کسب‌وکارها برسد،ارزیابی دقیقی را انجام می‌دهد. در ابتدا تامین‌کنندگان را براساس شهرت و کیفیت محصول انتخاب می‌کند. سپس با تامین‌کنندگان قراردادهای مشارکتی منعقد می‌کند. در این قراردادها استانداردها و انتظارهای ساری ذکر شده است.

ساری ممیزی‌های منظمی برای تامین‌کنندگان در نظر گرفته است تا محصولات آنها با استانداردهای لازم انطباق داشته باشد. در کنار همه این موارد، قبل اینکه محصولات به پلتفرم ساری اضافه شوند، آزمایش‌های کاملی برای تایید کیفیت و ایمنی آنها انجام می‌شود. این استارتاپ همچنین بازخورد مشتریان را جمع‌آوری و به این صورت کیفیت محصولات را کنترل می‌کند. 

تامین‌کنندگان مدام براساس عملکردشان،کیفیت محصول،زمان تحویل و رضایت مشتری بررسی می‌شوند. تامین‌کنندگانی که از لحاظ این موارد مورد تایید باشند، در اولویت پلتفرم ساری قرار می‌گیرند. آنهایی که نتوانند انتظارات را برآورده کنند، دوباره ارزیابی یا جایگزین می‌شوند.

چالش‌های ساری

ساری مانند هر استارتاپی در حال رشد، با چالش‌های متعددی روبرو بوده است.یکی از این چالش‌ها، بازار عمده‌فروشی پراکنده B2B بود. ساری با ایجاد پلتفرم متمرکز، تامین‌کننده و خریداران را به هم متصل کرد. 

چالش دیگر اطمینان از تحویل به موقع و کارآمد محصولات بود چون ساری با طیف وسیعی از تامین‌کنندگان و مشتریان سروکار دارد. به همین دلیل ساری با ارائه‌دهندگان لجستیک قابل اعتماد همکاری خود را شروع کرد و سیستم‌های مدیریت موجودی پیشرفته را هم برای اطمینان از تحویل سریع و دقیق پیاده‌سازی کرده است.

ادغام راه‌حل‌های مختلف تکنولوژیکی برای ایجاد یک تجربه کاربری یکپارچه می‌تواند پیچیده باشد که ساری روی فناوری و زیرساخت‌های پیشرفته برای پشتیبانی از پلتفرم خود سرمایه‌گذاری کرده است. به این ترتیب تجربه کاربری خوبی را برای کاربران ایجاد کرده است.

رقابت یکی دیگر از چالش‌های ساری بود. چون بازیکنان جدید به طور مرتب وارد بازار B2B می‌شوند. به همین دلیل ساری پلتفرم خود را از طریق ارائه محصولات متنوع، حمل‌ونقل کارآمد و ارتباط قوی با تامین‌کنندگان متمایز می‌کند.

تفاوت ساری با دیگر رقبا

ساری در یک بازار رقابتی B2B فعالیت می‌کند و خود را از رقبای خود از چندین جهت کلیدی متمایز کرده است. به عنوان مثال ساری در مقابل رتالو، هر دو پلتفرم طیف گسترده‌ای از محصولات را ارائه می‌دهند، اما ساری بیشتر روی ارائه مجموعه‌ای متنوع از ۳۰ هزار قلم از برندها تمرکز دارد. 

رتالو هم روی خرده‌فروشان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و عمده‌فروشان در خاورمیانه، متمرکز شده است. البته در مقابل ساری از فناوری‌های پیشرفته در لجستیک و مدیریت موجودی استفاده می‌کند.

ساری در مقابل پلتفرم نانا تفاوت‌های اساسی دارد. نانا بیشتر بر بخش خرید دیجیتالی مواد غذایی متمرکز است و یک سرویس آنلاین برای خرید طیف گسترده‌ای از محصولات خواربار ارائه می‌دهد. در مقابل، ساری طیف وسیع‌تری از نیازهای B2B، از جمله خواربار، لوازم اداری و موارد دیگر را برآورده می‌کند.

هر دو پلتفرم بر تحویل سریع تاکید دارند، اما Sary اغلب تحویل را ظرف ۲۴ ساعت تضمین می‌کند. Shop4me از دیگر رقبای ساری است. شاپ فورمی در بخش‌های خرده‌فروشی و خدمات غذایی فعالیت می‌کند و فرآیند جستجو و خرید را برای این صنایع ساده می‌کند. از سوی دیگر، ساری به طیف گسترده‌تری از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SME) در بخش‌های مختلف خدمات می‌دهد.

پلتفرم بازار هم که دیگر رقیب ساری است، عمدتاً در پاکستان فعالیت می‌کند و خدمات بازرگانی و مالی را برای مشاغل ارائه می‌دهد. ساری بر بازار خاورمیانه، به ویژه عربستان سعودی و مصر تمرکز دارد.

البته هر دو پلتفرم یک شبکه توزیع خرده فروشی را ارائه می‌دهند، اما سیستم‌های مدیریت لجستیک و موجودی پیشرفته Sary فرآیند تدارکات ساده‌تری را ارائه می‌دهند.

ساری از نظر آمار و ارقام

این شرکت در ۱۲ شهر بزرگ عربستان سعودی و مصر فعالیت می‌کند و مشتریان می‌توانند اقلام عمده فروشی را با تحویل سریع ۲۴ ساعته سفارش دهند. ساری بیش از ۳۰ هزار قلم از برندها و عمده‌فروشان برتر در دسته‌بندی‌های مختلفی مانند موادغذایی، لوازم اداری و موارد دیگر را پوشش می‌دهد. ساری همچنین با بیش از هزار و ۷۰۰ برند و عمده‌فروش کار می‌کند. طبق آخرین اطلاعات، اپلیکیشن ساری توسط بیش از ۱۰۰ هزار کاربر نصب شده است. تنها در طول همه‌گیری ویروس کرونا، ساری توانست به بیش از ۳۰ هزار کسب‌وکار خرده‌فروشی تایید شده، خدمات ارائه دهد.

این استارتاپ همچنین بودجه قابل توجهی برای رشد خود جمع‌آوری کرده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱ در سری B، ساری ۳۰.۵ میلیون دلار جذب کرده است.

برنامه ساری برای آینده

ساری برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌های متنوعی دارد. در وهله اول ساری قصد دارد فعالیت خود را فراتر از عربستان سعودی و مصر گسترش دهد و بازارهای جدید در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) را هدف قرار دهد.

آنها همچنین تصمیم دارند تنوع محصولات موجود در پلتفرم خود را افزایش دهند و دسته‌های مختلفی را برای برآورده‌کردن نیازهای متنوع مشتریان خود اضافه کنند.

ساری قصد دارد از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارائه توصیه‌ها و بینش‌های شخصی‌تر به کاربران خود استفاده کند و به کسب‌وکارها در تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر خرید کمک کند. این استارتاپ همچنین به همکاری با شرکای قابل اعتماد لجستیک برای افزایش کارایی و سرعت تحویل ادامه خواهد داد. ساری با ترویج محصولات و شیوه‌های سازگار با محیط زیست قصد دارد در زنجیره تأمین خود بر پایداری تمرکز کند.

 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *