طبق یک مطالعه اخیر، ممکن است بیش از ۳۹ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ بر اثر عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها جان خود را از دست بدهند. این تحقیق افزایش نگران‌کننده مرگ و میر مرتبط با مقاومت ضد میکروبی (AMR) را نشان می‌دهد و پیش‌بینی‌هایی در مورد تأثیر آن در دهه‌های آینده ارائه می‌دهد.

تحلیل جهانی مقاومت ضد میکروبی

مطالعه‌ای که توسط پروژه تحقیقاتی جهانی مقاومت ضد میکروبی (GRAM) انجام شده، اولین تحلیل جامع جهانی از روندهای مقاومت ضد میکروبی در طول زمان است.

این تحقیق نشان می‌دهد که از سال 1990 تا 2021، بیش از یک میلیون نفر هر سال بر اثر مقاومت ضد میکروبی جان خود را از دست داده‌اند.

تا سال 2050، تعداد مرگ‌های سالانه به‌طور مستقیم ناشی از AMR می‌تواند به 1.91 میلیون نفر برسد که افزایش نزدیک به 70 درصدی نسبت به سال 2022 را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، نقش کلی مقاومت ضد میکروبی در مرگ و میرها به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و تعداد مرگ‌هایی که AMR در آن‌ها نقش دارد، از 4.71 میلیون به 8.22 میلیون در سال پیش‌بینی شده است.

روندهای مرگ و میر ناشی از مقاومت ضد میکروبی

این مطالعه تأکید می‌کند که در حالی که مرگ و میرهای مرتبط با AMR در میان کودکان زیر پنج سال در این دوره به نصف کاهش یافته است، افزایش نگران‌کننده‌ای در مرگ و میرهای مربوط به افراد 70 ساله و بالاتر مشاهده شده است که بیش از 80 درصد افزایش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه یابد و جمعیت سالمندان بار عمده‌ای از بار آینده AMR را به دوش بکشد. تا سال 2050، مرگ و میر ناشی از AMR در میان افراد 70 ساله و بالاتر انتظار می‌رود بیش از دو برابر شود، در حالی که مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال به کاهش جهانی خود ادامه خواهد داد.

اقدامات فوری مورد نیاز است

نویسندگان بر لزوم اقدامات فوری برای جلوگیری از افزایش پیش‌بینی شده مرگ و میرهای مرتبط با AMR تأکید می‌کنند. این اقدامات شامل تدابیر قوی‌تر برای پیشگیری از عفونت، افزایش تلاش‌های واکسیناسیون، کاهش استفاده نامناسب از آنتی‌بیوتیک‌ها و تسریع تحقیقات در مورد آنتی‌بیوتیک‌های جدید است.

محسن نقوی رئیس تیم تحقیقاتی AMR در مؤسسه متریک‌های بهداشتی (IHME) دانشگاه واشنگتن است.

او گفت: “داروهای ضد میکروبی یکی از ارکان مراقبت‌های بهداشتی مدرن هستند و افزایش مقاومت به آن‌ها نگرانی بزرگی است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که AMR برای دهه‌ها تهدید بزرگی برای سلامت جهانی بوده و این تهدید در حال رشد است.”

“درک چگونگی تغییر روند مرگ و میر ناشی از AMR در طول زمان و چگونگی تغییر آن‌ها در آینده، برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه جهت نجات جان‌ها ضروری است.”

پیگیری مقاومت ضد میکروبی در طول زمان

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که در حالی که مقاومت ضد میکروبی مدت‌هاست به عنوان یک چالش جهانی شناخته شده است، این اولین تحلیل عمیق است که روندهای تاریخی AMR را در طول زمان پیگیری کرده و پیش‌بینی‌های آینده را ارائه می‌دهد.

مطالعه اول GRAM، که در سال 2022 منتشر شد، مقیاس جهانی مسئله را نشان داد و مشخص کرد که مرگ و میرهای مرتبط با AMR در سال 2019 بیشتر از مرگ و میرهای ناشی از HIV/AIDS یا مالاریا بوده است.

مطالعه جدید GRAM داده‌های 204 کشور و قلمرو را تحلیل کرد و شامل 22 پاتوژن، 84 ترکیب پاتوژن-دارو و 11 سندرم عفونی بود.

این برآوردها بر اساس 520 میلیون رکورد فردی از داده‌های بیمارستانی، سوابق مرگ و داده‌های استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بود.

مرگ و میرهای مستقیم و غیرمستقیم

با استفاده از مدل‌سازی آماری، محققان برآوردهایی از مرگ و میرهای مستقیماً ناشی از AMR و مواردی که AMR در آن‌ها نقش داشته، ارائه کردند. این روندها پیش‌بینی‌هایی برای تأثیرات جهانی و منطقه‌ای AMR از سال 2022 تا 2050 ارائه داد.

تحلیل نشان می‌دهد که مرگ و میرهای مستقیم ناشی از AMR از 1.06 میلیون در سال 1990 به 1.14 میلیون در سال 2021 به‌طور مختصر افزایش یافته است.

در این مدت، تغییرات قابل توجهی در سن مشاهده شده است: مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال بیش از 50 درصد کاهش یافته و مرگ و میر در افراد 70 ساله و بالاتر 80 درصد افزایش یافته است.

این افزایش مرگ و میر در بزرگ‌سالان عمدتاً به دلیل جمعیت‌های سالخورده و آسیب‌پذیری بیشتر آن‌ها به عفونت‌ها است.

برخی مناطق در سه دهه گذشته بالاترین افزایش‌ها را در مرگ و میرهای ناشی از AMR تجربه کرده‌اند. این مناطق شامل غرب آفریقا، آمریکای لاتین گرمسیری، آمریکای شمالی با درآمد بالا، آسیای جنوب‌شرقی و آسیای جنوبی است.

تهدید رو به رشد برای جمعیت‌های مسن‌تر

با وجود پیشرفت‌ها در کاهش مرگ و میر AMR در کودکان، درمان عفونت‌ها در صورت وقوع، به‌ویژه در جمعیت‌های مسن‌تر، دشوارتر شده است. این موضوع بر لزوم اقدام بیشتر تأکید می‌کند.

کوین ایکوتا، نویسنده همکار مطالعه و استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس، گفت:

“کاهش مرگ و میر ناشی از سپسیس و AMR در کودکان کوچک در سه دهه گذشته دستاورد فوق‌العاده‌ای است.”

“با این حال، این یافته‌ها نشان می‌دهند که در حالی که عفونت‌ها در کودکان کوچک کمتر شایع شده‌اند، درمان آن‌ها در صورت وقوع دشوارتر شده است. علاوه بر این، تهدید AMR برای افراد مسن تنها با افزایش سن جمعیت‌ها بیشتر خواهد شد.”

روندهای نگران‌کننده آشکار شده

مطالعه همچنین روندهای نگران‌کننده‌ای در مورد پاتوژن‌های باکتریایی و مقاومت آن‌ها را نشان می‌دهد.

مرگ و میر ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) به‌طور جهانی از 57,200 مورد در سال 1990 به 130,000 مورد در سال 2021 بیش از دو برابر شده است.

در میان باکتری‌های گرم منفی، مقاومت به کرباپنم از 127,000 مرگ در سال 1990 به 216,000 مرگ در سال 2021 افزایش یافته است. این افزایش‌ها نیاز به آنتی‌بیوتیک‌های جدید برای مقابله با مقاوم‌ترین سویه‌ها را نشان می‌دهند.

پیش‌بینی‌های آینده نشان می‌دهند که بدون مداخله‌های قابل توجه، مرگ و میرهای ناشی از AMR به‌طور مداوم افزایش خواهند یافت و تا سال 2050 به 1.91 میلیون مرگ سالانه به‌طور مستقیم ناشی از AMR می‌رسد.

نقش گسترده‌تر AMR در مرگ و میرها انتظار می‌رود که به بیش از 8 میلیون مرگ سالانه تا اواسط قرن تاثیر بگذارد. به‌طور تجمعی، پیش‌بینی می‌شود که AMR باعث بیش از 39 میلیون مرگ مستقیم شود و با 169 میلیون مرگ بین سال‌های 2025 تا 2050 مرتبط باشد.

مرگ و میرهای ناشی از مقاومت ضد میکروبی قابل جلوگیری است

مطالعه همچنین نشان می‌دهد که اقدامات ممکن است بسیاری از این مرگ‌ها را جلوگیری کند. بهبود مراقبت‌های عفونتی و دسترسی بیشتر به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند از مرگ 92 میلیون نفر بین سال‌های 2025 تا 2050 جلوگیری کند.

این موضوع به‌ویژه در مناطقی مانند آسیای جنوبی، آفریقا و بخش‌هایی از آسیای جنوب‌شرقی تأثیرگذار است، جایی که میلیون‌ها زندگی می‌تواند نجات یابد.

توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید targeting باکتری‌های گرم منفی می‌تواند از بیش از 11 میلیون مرگ ناشی از AMR جلوگیری کند.

استراتژی‌های جدید به شدت مورد نیاز است

دکتر استین امیل فولست، نویسنده مطالعه از مؤسسه بهداشت عمومی نروژ، بر لزوم پرداختن به مقاومت ضد میکروبی تأکید کرد.

او گفت: “پیشرفت‌های واقعی در مبارزه با AMR، به‌ویژه در میان کودکان کوچک، صورت گرفته است، اما یافته‌های ما نشان می‌دهند که باید اقدام بیشتری انجام شود تا مردم از این تهدید رو به رشد جهانی محافظت شوند.”

“تا سال 2050، عفونت‌های مقاوم می‌توانند در حدود 8 میلیون مرگ هر سال نقش داشته باشند. برای جلوگیری از تبدیل این مسئله به واقعیت مرگبار، به سرعت نیاز به استراتژی‌های جدید داریم.”

چالش رو به رشد مقاومت ضد میکروبی

با وجود پیشرفت‌ها، نویسندگان به چندین محدودیت در مطالعه خود اشاره می‌کنند. کمبود داده‌ها از کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط (LMICs) نیاز به جمع‌آوری داده‌های بهتر و زیرساخت‌های بهبود یافته برای افزایش دقت پیش‌بینی‌های آینده AMR را مشخص می‌کند.

علاوه بر این، برخی از رکوردهای فردی استفاده شده در مطالعه ممکن است حاوی تعصبات یا خطاها باشند و گزارش محدود داده‌های AMR قبل از سال 2000 ممکن است بر دقت برآوردهای تاریخی تأثیر گذاشته باشد.

در یک نظر مرتبط، پروفسور ساموئل کاریوکی از موسسه تحقیقات پزشکی کنیا که در این مطالعه مشارکت نداشته است، مدل را به‌خاطر ارزیابی مؤثر روندهای تغییرات مرگ و میر AMR تحسین کرد.

او گفت: “این داده‌ها باید به سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات هدفمند برای پرداختن به چالش‌های رو به رشد AMR در تمام مناطق دامن بزند.”

این مطالعه در نشریه The Lancet منتشر شده است.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *