برای نخستین‌بار در جهان انجام شد؛

هوشمندسازی سیستم‌های ثبت و اندازه‌گیری میزان گرد و غبار

محققان یک شرکت دانش‌بنیان برای نخستین‌بار در جهان موفق به هوشمندسازی سیستم‌های ثبت و اندازه‌گیری میزان غبار هوا شدند.

خبرگزاری علم و فناوری آنا- حسین عقابی؛ پدیده‌های اقلیمی در مناطق مختلف جهان در ارتباط با ویژگی جغرافیایی هر منطقه، متفاوت‌اند. یکی از پدیده‌های غالب جوی در مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی جهان، گردوغبار است. این پدیده در بخش عمده‌ای از ایران با اقلیم خشک، ازجمله بیرجند در شرق ایران با آلودگی هوا مرتبط است؛ کانون‌ها و مسیر‌های گرد و غبار این مناطق در طول سال متنوع‌اند و شناخت آنها به مدیریت ریسک شهری، پیش‌بینی و بیابان‌زدایی کمک می‌کند.

در همین راستا و با توجه به افزایش معضلات مربوط به گرد و غبار در کشور به‌منظور کاهش آثار سوء و جانبی آن بر محیط زیست، دستگاه‌های هوشمند سنجش غبار توسط یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین برای نخستین‌بار در جهان ساخته و طراحی شده است. برای اطلاع از چگونگی کارکرد این دستگاه گفت‌وگویی با محمد بیاتی‌پوده مدیرعامل این شرکت انجام داده‌ایم.

بیاتی‌پوده که عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بوده و در پروژه‌های مختلفی مانند سنجش غبارخیزی منطقه سجزی اصفهان، منشأیابی غبار در حاشیه دریاچه ارومیه و دیگر پروژه‌های تحقیقاتی، پژوهشی و عملیاتی فعالیت داشته است، چگونگی ساخت دستگاه‌های هوشمند سنجش غبار و سیستم‌های سنجش، ارتباط هوشمند دستگاه‌های سنجش و ساخت دستگاه چندکاره سنجش هوا و آلاینده‌ها به‌صورت هوشمند را در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا تشریح کرده که در ادامه خواهیم خواند.

آنا: درباره شرکت متبوع خود و زمینه کاری آن توضیح دهید.

بیاتی‌پوده: شرکت «رستا سنجش بهکار» با هدف پررنگ شدن فرهنگ صنعت سبز به‌منظور بهره‌برداری بهینه و پایدار از محیط‌زیست و منابع طبیعی در کنار اشتغالزایی و فعالیت‌های صنعتی، طراحی و تولید سیستم‌های سنجش و پایش آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی به‌منظور کاهش آثار سوء و جانبی بر محیط ریست با تأکید بر گرد و غبار و ارائه پیشنهاد و مشاوره در زمینه راهکار‌های ارتقای جنبه‌های مختلف همزیستی پایدار با اکوسیستم‌های مختلف ازجمله اکوسیستم‌های بیابانی در محیط‌های شهری به‌ویژه مناطق متأثر از کانون‌های گردوغبار محیطی راه‌اندازی شده است.

ترویج تعیین سطح اثربخشی عملیات احیا و کنترل بیابان‌زایی، کمربند سبز و سایر فعالیت‌های مهندسی و بیولوژیک سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف مانند از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، محیط‌زیست، شهرداری و فضای سبز شهری، ترویج و معرفی استفاده از سیستم‌های هوشمند در کنترل و پایش آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی، معدنی و ارتقای آن به تجهیزات کنترل از راه دور و طراحی و ساخت دستگاه مولد برق گازی هوشمند بار با استفاده از سیستم برق DC با هدف تولید برق با آلایندگی کمینه و بر اساس سوخت بیو از دیگر اهداف راه‌اندازی این شرکت است.
 
این شرکت در حیطه کاری محیط‌زیست و منابع طبیعی فعالیت‌هایی شامل طراحی و اجرای سیستم‌های سنجش و پایش فرسایش بادی گردوغبار و آلودگی محیط‌زیست، بررسی اثربخشی پروژه‌های احیا و اصلاح عملیات کنترل بیابان‌زایی به‌منظور شناخت روش‌های مؤثر به‌عنوان راهکار‌های مدیریتی،  بررسی و تفکیک سهم غبار صنعتی و محیط طبیعی در مناطق صنعتی مستقر در کانون‌های فرسایش بادی و منشأ گردوغبار، طراحی، پیشنهاد و اجرای پروژه‌های تهویه و پاک‌سازی خودکار و هوشمند هوای منزل ازنظر گردوغبار (همزیستی با شرایط گردوغبار‌های محیط شهری و انسانی) و مشاوره در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات سیستم‌های پایش و سنجش آلودگی محیط‌زیست را پیگیری می‌کند.

آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده حاصل شده است و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟

بیاتی‌پوده: فعالیت‌های این شرکت با طراحی و ساخت سیستم‌های ثبت و اندازه‌گیری غبار جهشی (دستگاه csc) آغاز شد و در ادامه پروژه هوشمند‌سازی این دستگاه را که برای نخستین‌بار در جهان مطرح شده است در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین به‌عنوان واحد فناور انجام دادیم.

این شرکت در راستای دستورات مقام معظم رهبری به بومی‌سازی نیاز‌های کشور در این بخش پرداخته و موفق شده با ساخت این دستگاه هوشمند (Smart CSC)، گامی در ساخت دستگاه‌های به‌روز سنجش میزان غبار بردارد. این دستگاه ازنظر کارایی بهتر و کم‌هزینه‌تر از نمونه‌های خارجی ساخته شده و در دنیای پیشرفته امروز به‌صورت هوشمند اطلاعات سنجش شده خود را ثبت کرده و به‌صورت آنلاین نتایج را برای ارزیابی ارائه می‌کند.

آنا: زمینه فعالیت و نوع محصول یا شرکت فناور شما چیست؟

بیاتی‌پوده: زمینه فعالیت عمده این شرکت در حیطه ساخت دستگاه‌های مربوط به محیط‌زیست است که ازجمله آنها می‌توان دستگاه هوشمند سنجش میزان غبار با قابلیت ذخیره‌سازی داده‌ها و ارسال روی درگاه‌های اینترنتی را نام برد. شرکت فعالیت خود را در ساخت مجموعه سنجش پارامتر‌های هواشناسی که به‌صورت هوشمند عمل می‌کند نیز ادامه می‌دهد.

آنا: محصول شرکت متبوع شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند؟

بیاتی‌پوده: با توجه به افزایش معضلات مربوط به غبار در کشور، سنجش و منشأیابی غبار یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقابله با این خطر ملی است و این شرکت با ساخت دستگاه‌های هوشمند سنجش غبار و همکاری با سازمان محیط‌زیست تلاش می‌کند در حل این معضل وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد.

آنا: نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را بیان کنید.

بیاتی‌پوده: با توجه به نوپابودن این شرکت، یکی از مشکلاتی که در تجاری‌سازی محصولات بوده تأمین سرمایه لازم برای ساخت دستگاه‌هاست. در این راه هزینه‌های ساخت قالب‌ها، تأمین قطعات الکترونیکی و توسعه شرکت و محصولات از دغدغه‌های اصلی به حساب می‌آیند. با توجه به موقعیت کشور و اهمیت مبحث سنجش غبار و منشأیابی آن در کشور و نیز کشور‌های همسایه، ساخت تجاری محصولات این بخش می‌تواند علاوه بر کمک به کشور در این زمینه در بحث صادرات هم نقش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟

بیاتی‌پوده: تاکنون حمایتی شامل حال این شرکت نشده؛ اما با عضویت در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان اصفهان و سرای نوآوری و ارتباطات قول همکاری مساعد دریافت کردیم.

مشاوره در زمینه ساخت و تجاری‌سازی، کمک به تأمین سرمایه اولیه و فروش محصولات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان می‌تواند در شکوفایی شرکت‌های نوپا در مجموعه‌ مراکز رشد مثمر باشد.

آنا: و سخن آخر..

بیاتی‌پوده: تقاضا داریم از کمک ارگان‌های ذی‌ربط در زمینه اخذ تسهیلات برای تجاری‌سازی محصولات خود و اعتلای اهداف عالی کشور بهره‌مند شوشویم تا مسیر رشد خود را با سرعت و قدرت بیشتر بپیماییم.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *