گرایلی:

استان گلستان نماد وحدت شیعه و سنی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش عنوان کرد: استان گلستان نماد وحدت شیعه و سنی است و کوچک‌ترین مانعی در روابط کاری، تجاری و خدمات‌رسانی مذاهب وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، به مناسبت هفته وحدت، همایش تجلیل از پیشگامان تقریب مذاهب اسلامی بر مبنای سیره امام صادق علیه‌السلام و امام ابوحنیفه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش در این همایش اظهار کرد: یاد و خاطره بنیانگذاران تقریب مذاهب اسلامی در طول تاریخ از جمله سید جمال‌الدین اسدآبادی، سید قطب اقبال لاهوری، شیخ احمد یاسین، امام موسی صدر، شیخ محمود شلتوت، شهید مطهری و امام خمینی(ره) را گرامی می‌داریم و برای برجسته‌ترین شخصیت تاریخ و مؤسس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مقام معظم رهبری آرزوی سلامتی داشته باشیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد بیان کرد: پیشتر تقریب مذاهب اسلامی در محافل حوزوی و دینی مطرح بود، اما دانشگاه آزاد اسلامی با شناسایی اهمیت این موضوع در پنج سال گذشته به آن پرداخت و تاکنون بیش از ۳۵ دفتر تقریب مذاهب در واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی از جمله گلستان فعال و شورای راهبردی تقریب مذاهب تشکیل شده در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خوبی در مسیر توانمندسازی، آگاهی‌بخشی جامعه و ایجاد فضای همدلی داشته است.

علیرضا گرایلی درباره اهمیت تقریب مذاهب اسلامی در جهان اسلام گفت: دشمنان اسلام در طول تاریخ همواره سعی در اختلاف‌انگیزی بین مسلمانان داشته و در این هدف خود عزمی راسخ و برنامه‌های جامعی داشتند و از تفرقه‌ها نهایت بهره‌برداری را کرده و از آب گل‌آلود ماهی گرفته و منابع سرزمین‌های اسلامی را به غارت برده‌اند.

وی متذکر شد: امام خمینی(ره) بر مبنای آموزه‌های اسلامی تهدید اختلاف در تولد پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم را به فرصتی برای همدلی و وحدت مردم تبدیل کردند و بعد از امام راحل، خلف صالحش مقام معظم رهبری با دوراندیشی و تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سبب قوت و تثبیت آن در سطح بین‌الملل شدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش تشریح کرد: وحدت و تقریب به‌معنای یکی شدن عقاید و مذهب نیست؛ بلکه منظور این است که مسلمانان در برابر دشمن متحد شوند و با یکدیگر عداوت نکنند تا جامعه اسلامی در سایه امنیت در مسیر رشد و تعالی قرار گیرد.

گرایلی درباره وضعیت موجود و تقریب در استان گلستان هم گفت: نهاد‌ها و سازمان‌ها، مدارس، فضا‌های آموزشی و مسئولان شهرستان‌ها در کنار فعالیت‌های خود باید بسته‌های تقریبی با هدف آگاهی‌بخشی بیشتر جامعه تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان در طول تاریخ با اختلاف‌افکنی از منابع زیرزمینی، معنوی و نیروی انسانی مسلمانان به نفع خود استفاده کرده‌اند، ادامه داد: امام خمینی(ره) با نامگذاری هفته‌ای به نام وحدت در مسیر خنثی‌سازی توطئه دشمنان فعالیت کردند و رهبر معظم انقلاب هم ادامه‌دهنده راه ایشان هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، پردیس مینودشت و مرکز گالیکش افزود: استان گلستان نماد وحدت شیعه و سنی است و کوچک‌ترین مانعی در روابط کاری، تجاری و خدمات‌رسانی مذاهب وجود ندارد و احترام زیادی به بزرگان، شخصیت‌ها و مقدسات یکدیگر می‌گذارند.

به گزارش آنا؛ در پایان این مراسم از فایل نسخه «خطی‌الاعتبار و سلوه العارفین» اثر «حسین بن اسماعیل جرجانی» از شخصیت‌ها برجسته استان گلستان رونمایی شد

اسماعیل جرجانی از علمای بزرگ شیعه در قرن چهارم و اوایل قرن پنجم بوده که در این اثر خود بسیاری از نامه‌ها و سخنان امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام و ائمه معصومین علیهم‌السلام را ذکر کرده است.

همچنین سخنانی از بزرگان اهل سنت همچون ابوحنیفه و عارفان خراسان همچون فضیل عیاض در این اثر ذکر شده است.

از ویژگی‌های این عالم بزرگ یعنی جرجانی تسلط او بر فقه شیعه و همچنین فقه اهل سنت حنفی، شافعی و مالکی بوده و از این جهت جزء شخصیت‌های تقریبی جهان اسلام به حساب می‌آید.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *