به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،بیماری آلزایمر، که اغلب به عنوان فراموشی شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین دلایل زوال عقل در سالمندان است و زندگی فرد مبتلا و اطرافیان او را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. با افزایش سن، این بیماری به یکی از مشکلات عمده برای افراد مسن تبدیل می‌شود، اما روش‌های متعددی برای پیشگیری و کاهش علائم آن وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از طب سنتی ایرانی و گیاهان دارویی است.

دکتر بهاره سادات یوسف‌ثانی، معاون آموزشی و عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این زمینه گفت: “آلزایمر شایع‌ترین علت زوال عقل در سالمندان است و در حدود 60 تا 70 درصد موارد زوال عقل را شامل می‌شود. در طب ایرانی، بیماری نسیان که به آلزایمر شباهت دارد، مورد بررسی قرار گرفته و حکمای ایرانی توصیه‌های مختلفی برای پیشگیری و کاهش نشانه‌های آن ارائه کرده‌اند.”

وی افزود: “فلفل، دارچین، کندر و زعفران از گیاهانی هستند که در کتب طب ایرانی برای درمان نسیان (فراموشی) مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با این حال، فلفل به عنوان گیاهی پرکاربرد در درمان آلزایمر، در ترکیب با سایر گیاهان دارویی استفاده می‌شود تا عوارض جانبی آن کاهش یافته و اثربخشی آن بر مغز افزایش یابد.”

یوسف‌ثانی تاکید کرد که مطالعات بیشتری برای ارزیابی دقیق ایمنی و اثربخشی این ترکیبات دارویی ضروری است. وی همچنین افزود که استفاده از طب مکمل و گیاهان دارویی در سراسر جهان در حال افزایش است و تحقیقات بیشتری بر روی این گیاهان در حال انجام است.

این متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد که برای اثبات ایمنی این داروها و ترکیبات گیاهی، مطالعات گسترده‌تری با متدولوژی علمی و اصول پزشکی مبتنی بر شواهد باید انجام شود تا بتوان اطمینان حاصل کرد که این روش‌ها موثر و بی‌خطر هستند.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *