تصاویر نجومی بیست‌وهفتم شهریور (۱۷ سپتامبر)

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

تصویر روز apod

اعتبار تصویر به ریچارد مک اینیس (Richard McInnis) می‌رسد. خوشه ستاره‌ای ملوت 15 (Melotte 15) در سحابی قلب قرار دارد. ابرهای کیهانی اشکال شگفت‌انگیزی را در سحابی قلب یا IC 1805 ایجاد کرده‌اند. این ابرها توسط بادها و تشعشعات ستاره‌های داغ و پرجرم شکل گرفته اند. این ستارگان متعلق به خوشه ستاره‌ای جوان به نام Melotte 15 است که حدود 1.5 میلیون سال قدمت دارد.

در این آسمان رنگارنگ می‌توانید ستاره‌های پراکنده همراه با ابرهای غبار تیره را ببینید. این ابرها به صورت سایه‌هایی در برابر گاز درخشان ظاهر می‌شوند. تصویر ترکیبی از عکس‌های تلسکوپ باند باریک و پهن باند است و منطقه ای را نشان می‌دهد که حدود 15 سال نوری وسعت دارد. رنگ‌ها نشان دهنده انتشار گازهای گلخانه ای از هیدروژن، گوگرد و اکسیژن یونیزه شده هستند که به رنگ‌های سبز، قرمز و آبی دیده می‌شوند. این سحابی در فاصله 7500 سال نوری از ما در صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد.

تصویر روز astronomy

عکاس این تصویر فردی به نام لیونل گایونت (Lionel Guyonnet) اهل لیون فرانسه است. زمین هر 13 تا 15 سال، در طیف صفحه حلقه‌های زحل حرکت می‌کند. این امر باعث می‌شود حلقه‌ها تقریبا به صورت باریک شوند. مجموعه ای از تصاویر گرفته شده در دهه گذشته نشان می‌دهد که چگونه شیب حلقه‌های زحل تغییر کرده است. بار بعدی که زمین از حلقه ای عبور می‌کند مارس 2025 است.

تصویر روز Earthsky

این تصویر کهکشان آندرومدا توسط محمد عبدالله از سوئز در مصر گرفته شده است. عبدالله حدود 15 ساعت از داده‌های حیاط خلوت خود در یک منطقه که عاری از آلودگی نوری نبود برای ثبت این تصویر استفاده کرد.  اگر آندرومدا درخشان تر از چیزی بود که امروزه آن را مشاهده می‌کنیم، ابعادش شش برابر ماه بود.

تجهیزات مورد استفاده برای ثبت این عکس شامل نیکون D3500  با جزییات  80-200 در 135 میلی متر F4  و تلسکوپ Skywatcher Star-Adventurer Mini  با ابزار Optolong L-Pro  است. عکاس تصویر را با Siril، Adobe Photoshop و Starnet++V2 پردازش کرده است.

تصویر روز skyandtelescope

این تصویر توسط لری بیرج (Larry Byrge) از جکسبورو گرفته شده است. NGC 7380 یک خوشه ستاره ای باز جوان است که در صورت فلکی قیفاووس قرار دارد. کارولین هرشل (Caroline Herschel) آن را در سال 1787 کشف کرد. منطقه اطراف آن به سحابی جادوگر معروف است. طول این سحابی 25 دقیقه نوری است. ویلیام هرشل کشف خواهرش را نیز به کاتالوگ خود اضافه کرد. او آن را H VIII.77 نامگذاری کرد که در کاتالوگ شارپلس 1959، S 142 (Sh2-142) نامیده می‌شود. دیدن این خوشه بدون آسمان تاریک و فیلتر O-III دشوار است. مجموعه NGC 7380 حدود 8.5 هزارسال نوری از خورشید فاصله دارد و در بازوی پرسئوس کهکشان راه شیری قرار می‌گیرد.

تجهیزات مورد استفاده او شامل  Celestron C11 XLT SCT ،  Skywatcher Eq6r Pro Equatorial Mount  ،  ابزار 60 میلی متری Orion،  ZWO Asiair Plus ،  دوربین تصویربرداری ZWO Asi294MC Pro  و  دوربین کوچک ZWO Asi120MM  بود.

source