شاید تا پیش از اینکه دستان اصغر فرهادی تندیس اسکار را لمس کند، اهمیت حضور سینمای ایران در آکادمی اسکار برای بسیاری از ایرانیان مشخص و ملموس نبود و صرفا پیگیری این رویداد هنری به بخش قابل توجهی از علاقه‌مندان سینما محدود می‌شد.

شاید تا پیش از اینکه دستان اصغر فرهادی تندیس اسکار را لمس کند، اهمیت حضور سینمای ایران در آکادمی اسکار برای بسیاری از ایرانیان مشخص و ملموس نبود و صرفا پیگیری این رویداد هنری به بخش قابل توجهی از علاقه‌مندان سینما محدود می‌شد. اما به جرئت می‌توان گفت نام‌بردن از سینمای ایران در دو دوره آکادمی اسکار و دریافت تندیس معتبر آن، توقعات را نسبت به انتخاب و معرفی فیلم به این رویداد جهانی بیشتر از قبل کرده است. فرایند انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار مشخص است. برای نودوهفتمین دوره جوایز اسکار که ۱۲ اسفندماه امسال برگزار خواهد شد، لازم است که فیلم‌های بخش غیرانگلیسی در یک بازه زمانی مشخص به مدت هفت روز در کشور مبدأ اکران عمومی شوند که این بازه در ایران از 

۱۱ آبان سال ۱۴۰۲ تا نهم مهرماه سال ۱۴۰۳ را دربر می‌گیرد. به گفته محمد اطبایی، پخش‌کننده بین‌المللی فیلم، از ۱۱ آبان سال گذشته تاکنون کمتر از ۵۰ فیلم (به‌جز بخش هنر و تجربه) در ایران روی پرده سینماها رفته که تعداد قابل توجهی از آنها کمدی، تعدادی فیلم دفاع‌مقدسی یا در حوزه مقاومت، چند فیلم کودک و انیمیشن و باقی هم فیلم‌هایی هستند که در دسته موضوعی اجتماعی قرار می‌گیرند که می‌توان به «آبی روشن»، «آپاراتچی»، «آسمان غرب»، «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان»، «این جمعیت قابل کنترل»، «بی‌بدن»، «پرویز‌خان»، «پول و پارتی»، «تاوان»، «تگزاس ۳»، «تمساح خونی»، «خجالت نکش ۲»، «در آغوش درخت»، «روایت ناتمام سیما»، «روزی روزگاری آبادان»، «ساعت ۶ صبح»، «سال گربه»، «سفر پرماجرا»، «شور عاشقی»، «عطرآلود»، «قلب رقه»، «قلهک»، «کوچه ژاپنی‌ها»، «مست عشق»، «مصائب شیرین ۲»، «ملاقات با جادوگر»، «نوروز»، «نیلگون»، «یادگار جنوب»، «پالایشگاه»، «پدران»، «توچال»، «جوجه‌تیغی»، «چرا گریه نمی‌کنی؟»، «حدود ۸ صبح»، «خورشید آن ماه»، «روشن»، «رؤیای کاغذی»، «ضد»، «سلفی با رستم»، «عامه‌پسند»، «گانورا»، «ورود خروج ممنوع»، «ویلای ساحلی» و «هاوایی» اشاره کرد.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *