زلفی گل در گفتگوی مشروح با آنا عنوان کرد

علم، استقلال و شهادت؛ نگاهی به نقش دانشمندان در اقتدار ملی

زلفی‌گل، وزیر پیشین علوم در گفتگویی مشروح درباره ارتباط گسسته‌ناپذیر علم و استقلال، جایگاه دانشمندان شهید و چالش‌های پیش روی جامعه علمی کشور توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری آنا، در جریان جنگ 12 روزه رژیم صهیونیستی با ایران، شاهد اتفاقات تلخ و غم‌انگیزی، چون ترور دانشمندان برجسته، به ویژه در حوزه‌های حساس هسته‌ای و دفاعی بوده ایم. این اتفاقات باعث شده تا مباحثی، چون امنیت علمی، اقتدار ملی، و نقش دانشمندان در تداوم استقلال کشور، مورد توجه جدی قرار گیرد. در این مصاحبه، محمد علی زلفی‌گل، چهره‌ای برجسته در عرصه علم و مدیریت علمی، درباره تأثیر این ترورها، نقش دانشمندان شهید، چالش‌های حوزه علم و فناوری و راهکار‌های نگهداشتن نخبگان در کشور، صحبت می‌کند. این گفت‌و‌گو نه تنها به یادآوری قدرت علم در ساختن اقتدار ملی است، بلکه نگاهی عمیق به نقش دانشمندان در حفظ هویت و استقلال کشور دارد.

سوال: متاسفانه در پی دفاع مقدس 12 روزه، شاهد ترور تعدادی از دانشمندان برجسته خود، به ویژه در حوزه‌های هسته‌ای و دفاعی بوده است. شما به عنوان یک چهره علمی، این اتفاقات را چگونه می‌بینید و چه ضربه‌ای به ساحت علم و امنیت علمی یک دانشمند وارد می‌کند؟

زلفی‌گل: این اتفاقات می‌تواند به عنوان یک درس آموزنده برای حاکمیت مطرح شود. علم قدرتی فرازمینی، فرازمانی و فرامکانی است که به کشورها می‌دهد. حفظ اقتدار علمی کشور نیازمند سرمایه‌گذاری جدی و پایدار بر علم، دانش و فناوری است. چنین هزینه‌کردی، بهترین نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، زیرا همین دستاورد‌های علمی بوده‌اند که اقتدار ملی کشور را شکل داده‌اند. سیستم‌های دفاعی آفندی و پدافندی که از تمامیت ارضی و ناموس ملی کشور حفاظت می‌کنند، محصول دستاورد‌های علمی و فناوری در حوزه‌های دفاعی هستند.

جهان استکبار و سلطه، کشورهای مستقل، مقتدر و خودباور را که تمایلی به زیر بار ظلم، استعمار و تسلط خارجی ندارند، نمی‌پذیرد و این استقلال هزینه دارد. استقلال سیاسی هر کشوری دارای هزینه است و جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون، بار سنگین این هزینه‌ها را تحمل کرده است. از دست دادن رهبران عالی‌رتبه، رئیس‌جمهورها، نخست‌وزیران و دانشمندان هسته‌ای و نظامی برجسته، نمونه‌هایی از این هزینه‌هاست.

این امر به خوبی نشان می‌دهد که استقلال سیاسی نیازمند تداوم سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری است. ضربه‌ای که ترور دانشمندان به ساحت علم و امنیت علمی وارد می‌کند، فراتر از درک معمولی است. این موضوع تنها از دست دادن یک فرد نیست، بلکه از دست دادن سرمایه‌ای عظیم از دانش، تجربه، ایده‌ها و پتانسیل‌های پژوهشی است که سال‌ها در راستای پیشرفت کشور تجمیع شده‌اند. چنین اتفاقاتی باعث ایجاد حس ناامنی و دلسردی در میان جامعه علمی می‌شود که خود نوعی سرمایه‌سوزی گسترده محسوب می‌گردد.

سوال: البته صحبت از ترور دانشمندان، ما را به یاد فقدان دانشمندانی، چون شهید دکتر طهرانچی نیز می‌اندازد. ایشان نیز در دوران مسئولیت خود، به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی، خدمات شایانی داشتند. ارزیابی شما از عملکرد ایشان یا سایر اساتید شهید ما چیست؟

زلفی‌گل: بله، شهید دکتر طهرانچی، همچون سایر اساتید شهید که در راه پیشرفت و استقلال کشور به شهادت رسیدند، از شخصیت‌های برجسته علمی و مدیری بودند. ایشان در دو حوزه علم و مدیریت نقش‌آفرینی چشمگیری داشتند. در دوران ریاست بر دانشگاه شهید بهشتی و سپس در مدت زمان طولانی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، توانستند با وجود چالش‌های متعدد، به ویژه کاهش تعداد دانشجویان، این نهاد آموزشی بزرگ را در شرایط دشوار سرپا نگه دارد.

در حوزه فناوری و نوآوری نیز اقدامات قابل توجهی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت. با این حال، در زمینه رعایت استانداردهای علمی و آموزشی مباحثی مطرح بود که بین مسئولان علمی و ایشان مورد پیگیری قرار می‌گرفت. هنوز هم اعتقاد بر این است که در زمینه استانداردهای علمی در دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و اجرای جدی‌تر است.

با توجه به شرایط خاص کشور و فشارهای اقتصادی و اجتماعی که بر سیستم آموزش عالی حاکم بود، می‌توان اذعان داشت که دکتر طهرانچی در مجموع مدیریت مناسبی از دانشگاه آزاد اسلامی داشتند. شهادت ایشان و دیگر دانشمندان و اساتید شهید، ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه علمی کشور محسوب می‌شود و یادآور این واقعیت است که پیشرفت و استقلال ملی همواره هزینه‌هایی را می‌طلبد.

سوال: شما نیز در دوران مسئولیت خود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با چالش‌های متعددی مواجه بودید. عملکرد خود را چگونه ارزیابی می‌کنید و مهم‌ترین اولویت‌های کشور در حال حاضر در این حوزه چیست؟

زلفی‌گل: در دوران مسئولیت اینجانب در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پنج اولویت را در دستور کار قرار دادیم که از اهمیت بسزایی برای توسعه کشور برخوردار هستند: مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و بروندادهای هدفمند، پرورش نیروی انسانی فناور، نوآور و مهارت‌آموز، نوآوری فرهنگی و ترویج فرهنگ نوآوری، تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش.

این اولویت‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند و همواره باید در راستای تحقق آنها تلاش کرد. مرجعیت علمی به عنوان یکی از محورهای کلیدی توسعه، امری است پایدار و بنیادین. اینجانب به همراه دو تن از همکاران علمی، کتابی با عنوان «مرجعیت علمی: پلی بین ایده تا پدیده» را تألیف کرده‌ایم که مورد تصویب و حمایت شورای علمی فرهنگستان علوم ایران قرار گرفته است. این اثر به بررسی نحوه تبدیل یک ایده یا جرقه ذهنی — چه از سوی دانشجو، شهروند یا دانشمند — به یک پدیده علمی، اقتصادی یا اجتماعی می‌پردازد. این فرایند نیازمند عبور از چالش‌های موجود در مسیر «پل مرجعیت علمی» است؛ یعنی ایجاد زیرساختی که بتواند ایده‌ها را به محصول، خدمت، ثروت و در نهایت پدیده تبدیل کند.

بنابراین مهم‌ترین اولویت علمی کشور، مرجعیت علمی است. زیرا زمانی که یک کشور در زمینه علم و فناوری مرزشکنی کند و بتواند علوم و فناوری‌های نوینی را خلق کند، نه تنها قدرت رقابت‌پذیری فراوانی پیدا می‌کند، بلکه به مرحله رقابت‌ناپذیری نیز می‌رسد. این رقابت‌ناپذیری، توانایی تولید محصولات منحصر به فردی است که دیگران از تولید آنها عاجزند، مانند سیستم‌های دفاعی آفندی و پدافندی، محصولات غذایی، پوشاک، تجهیزات صنعتی و فناوری‌های هوافضای داخلی.

در دوران وزارت، تلاش مجموعه ما بر این بود که این اولویت‌ها را از حیطه نظری به سطح عملیاتی منتقل کنیم. البته این مسیر با چالش‌های متعددی همراه بود، اما تلاش شد تا گام‌هایی مؤثر در جهت تحقق این اهداف استراتژیک برداشته شود.

آنا: در حال حاضر، یکی از بزرگترین دغدغه‌های جامعه، مسئله اشتغال نخبگان است. به نظر شما، چگونه می‌توان شرایطی را برای تسهیل اشتغال نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آنها فراهم کرد؟

زلفی‌گل: مشکل اشتغال نخبگان یکی از چالش‌های جدی و مهم کشور به شمار می‌رود. لازم است شرایطی فراهم شود که بتواند به عنوان یک تسهیل‌گر در اشتغال نخبگان عمل کند؛ هم در جهت نگهداشتن این قشر در داخل و هم در راستای جذب مجدد نخبگان مهاجر و بازگشت آنها به کشور.

نیاز است زمینه‌های لازم برای حضور و فعالیت نخبگان علمی و تخصصی در داخل فراهم شود تا این افراد اقدام به مهاجرت نکنند و دانش و یافته‌های خود را به کشورهای دیگر منتقل نسازند. این امر مستلزم حذف بروکراسی‌های اداری و ایجاد فضایی است که نخبه بتواند در موقعیتی اثربخش و پویا فعالیت کند. اگرچه این کار در آغاز ممکن است نیازمند هزینه و منابع باشد، اما با برنامه‌ریزی منسجم و بلندمدت قابل تحقق است.

در کتاب «مرجعیت علمی»، پیشنهادی مطرح شده است که دانشگاه‌ها باید به عنوان مراکزی تولیدی و نه مصرفی در نظر گرفته شوند. خروجی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، نیروی انسانی متخصص، دانشمند و فکرکرده است. با این حال، از آنجا که دانشجویان به صورت رایگان وارد این مراکز می‌شوند و پس از فارغ‌التحصیلی در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند، هزینه‌های آموزشی آنها به طور مستقیم بازگشت نمی‌یابد.

یکی از راهکارهای پیشنهادی، تشکیل یک صندوق ملی از محل کارکرد وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت است، به گونه‌ای که هر فارغ‌التحصیل پس از ورود به بازار کار (چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی)، مبلغی معادل هزینه تمام‌شده آموزش خود را به صورت اقساط کوچک (مثلاً ۲ درصد از حقوق ماهانه) به این صندوق واریز کند. این مدل در بلندمدت می‌تواند به خوداتکایی مالی دانشگاه‌ها کمک کند و نیاز آنها به بودجه دولتی را کاهش دهد.

در حال حاضر، دانشگاه‌ها افراد متخصصی را تربیت می‌کنند که بدون پرداخت هزینه، توسط بخش‌های مختلف اقتصادی جذب می‌شوند. در حالی که فرایند یادگیری و تربیت نیروی متخصص نیازمند سرمایه‌گذاری است. لذا راهکارهایی برای بازگشت سرمایه وجود دارد که نیازمند بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی و نوآوری در ساختارهای داخلی است. این رویکرد نه تنها به نفع کشور بوده و از سرمایه‌های انسانی بهره‌مند می‌شود، بلکه باعث ایجاد احساس ارزشمندی در میان نخبگان نیز خواهد شد.

سوال: در پایان، اگر نکته یا توصیه خاصی برای جوانان، دانشجویان و پژوهشگران کشور دارید، بفرمایید.

زلفی‌گل: نهایتاً، اگر هدف ما حفظ استقلال سیاسی کشور باشد، باید باور داشته باشیم که محرک اصلی پیشرفت ملی، علم، فناوری و نوآوری است. این سه عنصر، پایه و اساس توسعه پایدار و اقتدار ملی محسوب می‌شوند. لازم است قدردان جامعه علمی و فرهیخته کشور باشیم؛ اعم از نخبگان، اساتید، محققان، معلمان و تمامی کسانی که در راستای ترویج دانش و دانایی فعالیت می‌کنند. سرمایه‌گذاری بر این قشر نه تنها از نظر مادی، بلکه از منظر ارزشی و معنوی، سرمایه‌گذاری‌ای پربار و پایدار است.

نتیجه این سرمایه‌گذاری، تحقق اقتدار ملی، توسعه علمی و اجتماعی و پیشرفت پایدار خواهد بود. به جوانان و دانشجویان توصیه می‌شود دانش و پژوهش را به عنوان ابزار اصلی تغییر و پیشرفت جامعه جدی بگیرند، از فرصت‌های موجود به خوبی استفاده کنند و با ایمان به آینده و پشتکار فراوان، مسیر خود را ادامه دهند.

در پایان، شهادت عزیزان هموطن، به ویژه دانشمندان و خادمان علم و دانش، را به تمامیت ملت ایران تسلیت می‌گوییم. امید است مسئولان نسبت به حمایت جدی‌تر از خانواده‌های آسیب‌دیده اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. خون شهدا، همچنان سرمایه‌ای باارزش در مسیر عزت و استقلال کشور خواهد بود.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *