
پژوهشگر حوزه منابع انسانی گفت: آموزش کاربردی تنها یک ابزار نیست؛ بلکه استراتژی سرمایهگذاری روی انسان است. در دنیایی که نوآوری و مهارت ۲ عنصر کلیدی رقابتند، این آموزشها، نه تنها به افراد کمک میکند؛ بلکه به تابآوری سازمانها نیز میانجامد.
به گزارش خبرگزاری آنا، در حالی که اقتصاد کشور به دنبال راهکارهایی پایدار برای رونق تولید و ایجاد اشتغال است، کارآفرینی به عنوان یکی از قویترین ابزارهای توسعه فردی و اجتماعی مطرح شده است. با تحولات فناورانه و دیجیتالی شدن بازار کار، آموزشهای کاربردی در حوزه کارآفرینی هم به یکی از نیازهای ضروری تبدیل شدهاند.
در سالهای اخیر، توجه به مهارتهای کارآفرینانه و دانش عملی در کنار ایدههای نوآورانه، جایگاه ویژهای پیدا کرده است. کارآفرینان و مدیران جوان امروزی متوجه شدهاند که موفقیت در دنیای کسبوکار، دیگر تنها به سرمایه و ایده وابسته نیست، بلکه به دانش مدیریتی، مهارتهای عملی و آشنایی با ابزارهای دیجیتالی نیز بستگی دارد
علیرضا حقیقی؛ مدیرعامل اندیشکده سیاستپژوهی منابع انسانی اسما در این زمینه معتقد است: در دنیای امروز، کسبوکار به معنای توانایی نوآوری، تطبیق با شرایط تغییرات و مدیریت چالشهای پیچیده است. این موفقیتها بدون داشتن دانش و مهارتهای عملی امکانپذیر نیست. اینجاست که اهمیت آموزشهای کاربردی برجسته میشود، آموزشی که نه تنها فرمولها را یاد میدهد، بلکه راهبردها و ابزارهای عملی را به دست میدهد.
وی ادامه میدهد: تجربه نشان داده است که آموزش موضوع های سنتی اغلب نتوانستهاند نیازهای واقعی کارآفرینان و مدیران را پاسخگو باشند. ما به آموزشهایی نیاز داریم که بتوانند فاصله بین دانش و عمل را کم کنند. آموزشهایی که افراد را به فکر کردن، تصمیم گرفتن و تجربه کردن ترغیب میکنند.
حقیقی تصریح کرد: در حوزه کسبوکار، یادگیری کاربردی یعنی یادگیری مهارتهایی که مستقیماً در تصمیمگیریهای کاری موثرند. چه در زمینه طراحی مدل کسبوکار، چه در جذب سرمایه، بازاریابی دیجیتال، استفاده از فناوریهای جدید یا مدیریت روابط کاری. این مهارتها، نه تنها به کارآفرینان تازهکار کمک میکنند تا گامهای اولیه را با دانش کافی بردارند، بلکه برای کسانی که قبلاً در این مسیر قدم گذاشتهاند، فرصتی برای بازنگری، بهبود و بهروز کردن روشهای کاری است. آموزشهای کاربردی میتوانند شرایط را برای ورود به بازار کار و کسبوکار تسهیل کنند و بنیانی محکم برای رشد پایدار فردی و اجتماعی فراهم کنند.
وی ادامه داد: یکی از چالشهای واقعی در این زمینه، کیفیت واقعی آموزش است. آموزشی که فقط به انتقال دانش ختم نشود، بلکه بتواند رفتار و عملکرد شرکتکنندگان را هم تغییر دهد. این امر نیازمند طراحی دقیق محتوا، انتخاب مربیانی با تجربه و فراهم کردن فضایی است که یادگیری تنها در کلاس متوقف نشود، بلکه در عمل ادامه یابد.
مدیرعامل اندیشکده سیاستپژوهی منابع انسانی اسما با اشاره به برگزاری مدرسه تابستانه شامل مجموعهای از کارگاهها، بوتکمپها و دورههای تخصصی در اسما با همکاری دانشگاه تهران گفت: ما همیشه به این باور داشتهایم که یک دوره آموزشی موفق، زمانی شکل میگیرد که سه عنصر اصلی در آن حضور داشته باشند: محتوایی دقیق و مرتبط با واقعیتهای کسبوکار، مربیانی با سابقه و دانش عملی و یادگیریهایی که در قالب تعامل و فعالیتهای گروهی اتفاق بیفتد. در این فضا، شرکتکننده نه تنها مفاهیم را یاد میگیرد، بلکه در معرض تجربههایی قرار میگیرد که در عمل میتواند به کارش بیاید.
علیرضا حقیقی تصریح کرد: در سطح سازمانی هم، سرمایهگذاری روی آموزش کاربردی، فقط یک هزینه نیست، بلکه یک سرمایهگذاری استراتژیک است. سازمانهایی که به این موضوع توجه واقعی دارند، نه تنها کارکنان خود را رشد میدهند، بلکه فرهنگ یادگیری مداوم و انعطافپذیری در برابر تغییرات را در سازمان تقویت میکنند.
وی در پایان گفت: آموزش کاربردی تنها یک ابزار نیست بلکه استراتژی سرمایهگذاری بر روی انسان است. در دنیایی که نوآوری و مهارت دو عنصر کلیدی رقابتند ، این آموزشها، نه تنها به افراد کمک میکند، بلکه به تاب آوری سازمانها نیز می انجامد.
source