پیه‌رو میزانی، مدیر ارشد فناوری پیرلی، اعلام کرد که خانواده جدید تایرهای P Zero نشان‌دهنده یک تغییر الگو در طراحی تایرهاست. ادعایی بزرگ که البته پشت آن تکنولوژی و تحقیق قرار دارد.

پیشرفت شبیه‌سازی و تأثیر آن بر مهندسی خودرو

در ۱۰ سالی که از معرفی نسل چهارم P Zero گذشته، شبیه‌سازی به‌کلی روند مهندسی خودرو را متحول کرده است. ابزارهای نرم‌افزاری پیشرفته شده‌اند و این امکان را فراهم می‌کنند تا مهندسان بدون نیاز به ساخت نمونه فیزیکی، طراحی‌های متعددی را با دقت بالا بررسی و ارزیابی کنند.

نقش هوش مصنوعی در توسعه ترکیبات تایر

هوش مصنوعی نیز در این مسیر نقش مهمی ایفا کرده است. در پروژه P Zero جدید، پیرلی با کمک AI بیش از ۱۰۰ هزار ترکیب مختلف را به‌صورت مجازی آزمایش کرد تا در نهایت بهترین ترکیب را پیدا کند.

شتاب توسعه مجازی در دوران پاندمی

همه‌گیری کرونا، تیم مهندسی پیرلی را مجبور به پذیرش توسعه مجازی تایرها در مقیاسی بی‌سابقه کرد. میزانی می‌گوید:

«همه در خانه بودند… فقط بخش تست به دفتر می‌آمد. اما توانستیم به‌طور کامل محصولات جدید را به‌صورت مجازی توسعه دهیم.»

رویکرد متفاوت پیرلی در طراحی تایر

پیرلی در نسل جدید تایرهای خود، ابتدا نسخه ژنریک بر پایه تحقیقات بازار و تست‌های داخلی و خارجی می‌سازد. سپس با خودروسازها همکاری می‌کند و این روند باعث تولید محصولاتی با کارایی بهتر در بازار افترمارکت می‌شود.

معرفی خانواده جدید تایرهای P Zero

خانواده تایرهای تابستانی P Zero اکنون شامل چهار مدل است:

  • P Zero PZ5: مدل پایه
  • P Zero E: مناسب خودروهای هیبریدی و برقی
  • P Zero R: با عملکرد بهینه در پیست
  • Trofeo RS: تایر مخصوص پیست و بالاترین مدل این خانواده

برخی از این تایرها پیش از این به‌عنوان تجهیز فابریک خودروهای خاص عرضه شده بودند. اما اکنون، با رونمایی کامل این خانواده، پیرلی از خبرنگاران و رسانه‌ها دعوت کرد تا PZ5، P Zero R و P Zero Trofeo RS را در ایتالیا بررسی کنند.

P Zero PZ5

تجربه رانندگی در جاده

ما فرصت کوتاهی داشتیم تا PZ5 را در یک رانندگی از پیست مونزا تا دریاچه کومو، پشت فرمان مرسدس بنز GLE450d تجربه کنیم. البته تجربه قبلی من در Lucid Gravity که تایر فابریک ۲۳ اینچی‌اش PZ5 بود، مزیت خوبی بود.

کیفیت سواری در PZ5 فوق‌العاده است؛ قابلیتی که در PZ4 هم همیشه نقطه قوت بود. با اینکه GLE450d ما تایرهای ۲۱ اینچی پهن ۳۱۵ میلی‌متری داشت، در جاده‌های ناهموار ایتالیا انگار روی تایرهای ۱۹ اینچی بودیم! حتی در لامبورگینی اوروس SE با تایرهای ۲۳ اینچی هم سواری نرم و باکیفیت باقی می‌ماند.

حس فرمان و اولویت‌های مهندسی

در مرسدس، حس فرمان هم بی‌نظیر بود. پیرلی توانسته حس سطح جاده و سنگینی طبیعی فرمان را به‌خوبی در تایر بگنجاند. یکی از مهندسان بعداً گفت این موضوع در طراحی PZ5 اولویت ویژه داشته است، چون صرفاً رسیدن به شاخص‌هایی مثل مقاومت چرخشی، عمر آج و چسبندگی کافی نیست، بلکه تایر باید «حس درست» هم بدهد.

PZ5 در تست‌های مقایسه‌ای Tyre Reviews موفق شد میشلن Pilot Sport 4S را شکست دهد و در بین مهندسان Lucid هم بازخورد بسیار مثبتی داشت.

P Zero R

تست در پیست مونزا

پیست افسانه‌ای مونزا، کمتر از یک ساعت با دفتر مرکزی پیرلی در میلان فاصله دارد و بهترین محل برای آزمایش تایرهای پرفورمنس است. پیستی با پیچ‌های سریع، مسیرهای طولانی و سطوح پر استهلاک.

ما در خودروهایی مثل آئودی RS3، بی‌ام‌و M5 و پورشه 911 کاررا 4 GTS، همگی با تایر P Zero R رانندگی کردیم.

عملکرد تایر در شرایط سخت

بسیاری از تایرهای پرفورمنس در فشار و دمای بالا به سرعت افت می‌کنند. پیست مونزا هم به‌دلیل سرعت بالا و بار ترمز شدید، معروف به High-Deg است. اما تایرهای P Zero R حتی بعد از فشار سنگین روزنامه‌نگاران، چسبندگی یکنواختی را حفظ می‌کردند و خبری از افت ناگهانی نبود.

مقایسه خودروها

در RS3، عملکرد ترمز در سرعت‌های بسیار بالا کمی سست بود که البته به‌دلیل طراحی جلو سنگین این خودروست. در M5 با آن وزن و قدرت بالا، تنها در پیچ‌های کند اندکی آندر استیر ظاهر می‌شد. و در پورشه 911، تایر کاملاً در هماهنگی با ذات چابک و تعادل بی‌نقص خودرو عمل می‌کرد.

P Zero R هم تعادل بین تایر جاده و تایر پیست را حفظ می‌کند، گرچه فرصت تست جاده‌ای این تایر را نداشتیم.

P Zero Trofeo RS

رانندگی با پورشه 911 GT3 RS

رانندگی با پورشه 911 GT3 RS در مونزا، ماجرای ویژه‌ای است که به‌تنهایی یک مقاله می‌طلبد. در مورد خود تایر، Trofeo RS نسبت به میشلن Pilot Sport Cup 2 سریع‌تر نیست، اما بسیار قابل پیش‌بینی‌تر و دلپذیرتر است.

هندلینگ و چسبندگی

این تایر، به لطف طراحی خاص، حتی در سرعت‌های پایین (که آیرودینامیک خودرو هنوز مؤثر نیست) چسبندگی مکانیکی بسیار بالایی دارد. در پیچ Lesmo 1، کافی بود کمی سریع‌تر فرمان بدهی، و خودرو با قدرت می‌چسبید.

Trofeo RS ضمن حفظ ویژگی‌های خانوادگی تایرهای پیرلی، همه چیز را چند برابر تقویت کرده است. در تست قبلی من با تایکان Turbo GT، اختلاف قدرت چسبندگی مکانیکی بین P Zero R و Trofeo RS واقعاً شگفت‌انگیز بود.

جمع‌بندی؛ یک تغییر الگو در صنعت تایر

تست‌های انجام شده هرچند قطعی نیست، اما به‌وضوح نشان می‌دهد که پیرلی با نسل جدید تایرهای P Zero گام بزرگی به جلو برداشته است. روند توسعه تایر به کلی تغییر کرده و این خانواده جدید، تجسم همین تحول است.

میزانی درست می‌گوید؛ این یک تغییر الگو است.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *