ساعت 24 – در سال‌های اخیر، شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای با پیامد‌های ژئوپولیتیکی مواجه شده‌اند؛ چرا که جنگ‌های طولانی‌مدت و درگیری‌های ناگهانی، ناگزیر مسیر‌های پروازی اصلی را تغییر داده و سودآوری را دوباره به محاسبه می‌کشند.

ریسک‌های چنین درگیری‌هایی از سال ۲۰۱۴ آشکار بود؛ زمانی که یک هواپیمای خطوط هوایی مالزی بر فراز بخشی از اوکراین که تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه بود، هدف قرار گرفت و هر ۲۹۸ نفر سرنشین آن کشته شدند. در دسامبر گذشته نیز ده‌ها نفر زمانی کشته شدند که یک هواپیمای خطوط هوایی آذربایجان در حریم هوایی روسیه سقوط کرد، که احتمالاً بر اثر اصابت سامانه دفاع هوایی بوده است.
 
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: زمانی که اسرائیل حملات موشکی را علیه ایران آغاز کرد و متعاقباً با حملات تلافی‌جویانه روبرو شد، کشورهای حوزه خلیج فارس آسمان‌های خود را بستند. این اقدام باعث شد بیش از ۲۴ شرکت هواپیمایی بزرگ جهان، پروازهای خود را منحرف کرده یا لغو کنند.  
در ماه مه، وقتی هند و پاکستان وارد یک درگیری کوتاه اما شدید شدند، هر دو کشور استفاده از حریم هوایی خود برای هواپیماهای یکدیگر را ممنوع کردند.
 
پس از آنکه روسیه در سال ۲۰۲۲ جنگ علیه اوکراین را آغاز کرد و آسمان خود را به روی خطوط هوایی غربی بست، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی و اروپایی مجبور شدند مسیرهای پروازی خود را بازطراحی کنند — اختلالی که همچنان ادامه دارد.  
در سال‌های اخیر، شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای با پیامدهای ژئوپولیتیکی مواجه شده‌اند؛ چرا که جنگ‌های طولانی‌مدت و درگیری‌های ناگهانی، ناگزیر مسیرهای پروازی اصلی را تغییر داده و سودآوری را دوباره به محاسبه می‌کشند.  
ریسک‌های چنین درگیری‌هایی از سال ۲۰۱۴ آشکار بود؛ زمانی که یک هواپیمای خطوط هوایی مالزی بر فراز بخشی از اوکراین که تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه بود، هدف قرار گرفت و هر ۲۹۸ نفر سرنشین آن کشته شدند. در دسامبر گذشته نیز ده‌ها نفر زمانی کشته شدند که یک هواپیمای خطوط هوایی آذربایجان در حریم هوایی روسیه سقوط کرد، که احتمالاً بر اثر اصابت سامانه دفاع هوایی بوده است.
 
بر اساس گزارش سال گذشته شرکت مشاوره ریسک «وریسک میپل‌کرافت»، بیش از ۴.۵ درصد از مساحت خشکی‌های زمین تحت تاثیر درگیری‌های نظامی قرار دارد، که این میزان نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایشی ۶۵ درصدی داشته است. 
درگیری‌ها یکی از بزرگ‌ترین عوامل اختلال در صنعت هواپیمایی غیرنظامی محسوب می‌شوند؛ صنعتی که روزانه بیش از ۱۰۰ هزار پرواز تجاری را با ۱۰ میلیون مسافر انجام می‌دهد. شرکت‌های هواپیمایی در هر پرواز باید عواملی چون تقاضای مسافران، شرایط جوی، هزینه سوخت، مقررات دولتی، و برنامه‌های خدمه پرواز را نیز لحاظ کنند.
 
مبادله اخیر حملات میان ایران و اسرائیل به‌ویژه برای خطوط هوایی جهانی مخرب بود، چرا که شهرهای خاورمیانه غالباً به عنوان توقفگاه میان مقاصد آسیایی و اروپایی عمل می‌کنند. پس از حمله ایران به یک پایگاه نظامی آمریکا در قطر در روز دوشنبه گذشته، هواپیمایی قطر مجبور شد بیش از ۹۰ پرواز را منحرف کند که سفر بیش از ۲۰ هزار مسافر را مختل کرد. با وجود آتش‌بس میان ایران و اسرائیل، شرکت‌های هواپیمایی آماده‌ بازگشت احتمالی حملات هستند. بسیاری از آن‌ها مسیرهای پروازی از خاورمیانه را معلق کرده‌اند.
 
یک هواپیمای خطوط هوایی «کانتاس» که روز سه‌شنبه گذشته از پرت به مقصد پاریس پرواز کرده بود، در میانه راه بازگشت و پس از ۱۵ ساعت پرواز به پرت برگشت. خطوط هوایی هند (Air India) که اخیراً با سقوط مرگبار یکی از هواپیماهای بوئینگ درگیر بود، هفته گذشته از مسافران خواست تا “درک و صبر” خود را به دلیل اختلالات جدید ناشی از درگیری نشان دهند. این شرکت چهارشنبه اعلام کرد که برخی از مسیرها را دوباره راه‌اندازی کرده است، همان‌طور که دیگر خطوط هوایی نیز چنین کرده‌اند.
 
خطوط هوایی می‌توانند به‌سرعت از اختلالات کوتاه‌مدت بهبود یابند — هواپیمایی قطر اعلام کرد که چند روز پس از حمله به پایگاه آمریکا، هیچ مسافری در فرودگاه‌ها سرگردان نمانده بود.
 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *