خودروی مفهومی Mazda Iconic SP که نخستین بار حدود دو سال پیش در نمایشگاه Japan Mobility Show رونمایی شد، از همان ابتدا توجه بسیاری را به خود جلب کرد. طراحی منحنی‌دار و جذاب این کوپه موجب شد بسیاری آن را نسخه‌ای مدرن از میاتا تصور کنند.

اما آیا این واقعاً نسل بعدی میاتا است؟ با توجه به اینکه مزدا یک شرکت نسبتاً کوچک محسوب می‌شود، برخی گمان کردند توانایی تولید هم‌زمان دو خودروی اسپرت را ندارد. حتی این احتمال مطرح شد که این مدل ممکن است کوچک‌سازی شده و در ابعاد میاتا عرضه شود.

جایگاه مدل Iconic SP در کنار میاتا

تأیید رسمی از سوی مدیر فنی مزدا

ریوئیچی اوماشیتا، مدیر ارشد فنی مزدا، در گفت‌وگو با MotorTrend تأکید کرد که Iconic SP جانشین میاتا نخواهد بود. این خودرو به‌عنوان مدلی مستقل و در رده‌ای بالاتر از میاتا عرضه خواهد شد. او حتی گفت:

“می‌توانید انتظار داشته باشید Iconic SP جانشین مناسبی برای RX-7 باشد.”

اگرچه او از تأیید بازگشت نام RX-7 خودداری کرد، در عین حال شایعه نام‌گذاری آن به عنوان Cosmo را نیز رد کرد؛ نامی که به گذشته مزدا در استفاده از موتور چرخشی وانکل بازمی‌گردد.

ابعاد، طراحی و تفاوت‌ها با میاتا

مقایسه با میاتا نسل ND

  • طول: 164.5 اینچ (حدود 10.4 اینچ بلندتر از میاتا)
  • عرض: 72.8 اینچ (حدود 4.7 اینچ عریض‌تر از میاتا)
  • ارتفاع: 45.2 اینچ (حدود 3.3 اینچ کوتاه‌تر از میاتا)
  • فاصله محوری: 102 اینچ (11 اینچ بلندتر از میاتا)

با وجود بزرگ‌تر بودن ابعاد و فاصله محوری، این خودرو همچنان تنها دو صندلی دارد (حداقل در نسخه مفهومی).

وزن و ساختار

مدل نمایشی وزن نسبتاً سبکی دارد: 3,197 پوند، در حالی که میاتا RF با گیربکس دستی، 728 پوند سبک‌تر است.

جزئیات فنی: ترکیبی از الکتریسیته و موتور چرخشی

پیشرانه هیبریدی سری

نسخه مفهومی Iconic SP از موتور الکتریکی با قدرت 365 اسب بخار استفاده می‌کند و موتور درون‌سوز دوار (چرخشی) تنها به عنوان ژنراتور شارژ باتری عمل می‌کند.

مزدا تأیید کرده است که نسخه‌ نهایی از همان ترکیب موتور دوار استفاده خواهد کرد، که نسبت به سیستم تک‌روتوری مدل کراس‌اوور MX-30 توانمندتر خواهد بود. اگرچه سیستم MX-30 نتوانست مجوزهای لازم را در آمریکا بگیرد، اما فناوری جدید به‌گونه‌ای طراحی خواهد شد که با قوانین تطابق داشته باشد.

احتمال انتقال مستقیم نیرو به چرخ‌ها

مزدا در حال بررسی نسخه‌ای است که در آن موتور چرخشی مستقیماً نیروی محرکه را به چرخ‌ها منتقل کند؛ ویژگی‌ای که از زمان توقف تولید RX-8 در سال 2012 (نسخه Spirit R مخصوص ژاپن) مشاهده نشده بود.

نسخه تمام الکتریکی؟

مزدا می‌گوید تولید نسخه کاملاً الکتریکی از Iconic SP امکان‌پذیر است، اما اتفاق نخواهد افتاد؛ موضوعی که چندان هم دور از انتظار نیست.

آینده عرضه و قیمت‌گذاری

زمان عرضه قبل از نسل جدید میاتا

طبق اعلام ماساشی ناکایاما، مدیر طراحی جهانی مزدا، میاتا فعلی چند سال دیگر نیز تولید خواهد شد و در نسل بعدی، نشانه‌هایی از طراحی Iconic SP دیده خواهد شد. به گفته اوماشیتا، سیستم انتقال قدرت شامل گیربکس دستی ۶ سرعته، دیفرانسیل عقب و بدنه سبک همچنان حفظ خواهد شد.

قیمت‌گذاری: بالاتر از میاتا

با اینکه هنوز قیمت رسمی اعلام نشده است، قطعاً این خودروی اسپرت جدید قیمت بالاتری نسبت به MX-5 خواهد داشت. در حال حاضر مدل سخت‌سقف (RF) میاتا از 38,735 دلار آغاز می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود Iconic SP قیمتی بیش از 50,000 دلار، و حتی احتمالاً بیش از 60,000 دلار داشته باشد.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *