برترین آثار بخش هوش مصنوعی جشنوارۀ فیلم مقاومت معرفی شدند

آیین اختتامیۀ هجدهمین دورۀ جشنوارۀ فیلم مقاومت در بخش تولیدات ساخته شده با کمک هوش مصنوعی امروز با حضور حسن حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین، جلال غفاری، دبیر این رویداد و رئیس دانشکدۀ هنر و رسانۀ شهید آوینی و جمعی از شرکت کنندگان جشنوارۀ فیلم مقاومت برگزار شد. در این رویداد برترین آثار تولید شده با کمک هوش مصنوعی در 4 قالب؛ متن، موسیقی، تصویر و ویدئو از دیدگاه هیأت داوران معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ برگزیدگان این جشنواره براساس انتخاب هیأت داوران در بخش‌های ۴ گانه به شرح زیر اعلام شد:

۱ ـ بخش متن هوش مصنوعی

اثر برگزیده: قدیسۀ پائینی، برای اثر «رشته‌های طلایی»

۲ ـ بخش موسیقی هوش مصنوعی

اثر برگزیده: علی سروری برای قطعۀ «حاج نادر»

اثر برگزیده: محمد قزان‌زاده برای قطعۀ ««راه نصرالله»»

۳ ـ بخش ویدئوی هوش مصنوعی

اثر برگزیده: «چوب مقدس» به کارگردانی محمدحسن رجبی

اثر برگزیده: «شکوفه‌های طوفان» 

۴ ـ بخش تصویر هوش مصنوعی

اثر برگزیده: فاطمه سادات موسوی برای ساخت تصویری از شهیید یحیی السنوار

اثر برگزیده: خانم خندق آبادی برای تصویر «فاطمه‌ام‌ابیها»

هوش مصنوعی در جشنواره مقاومت؛ آغاز یک جریان مستقل

سید علی شریعت‌زاده، مدیر بخش هوش مصنوعی هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، اعلام کرد که امسال برای نخستین بار بخش هوش مصنوعی این جشنواره به‌صورت مستقل برگزار شده است. وی ضمن اشاره به روند برگزاری این بخش اظهار داشت: «سال گذشته برخی جشنواره‌ها شروع به پذیرش آثار هوش مصنوعی کردند، اما جشنواره مقاومت تصمیم گرفت که بخش هوش مصنوعی را به‌صورت مستقل و تخصصی راه‌اندازی کند. هدف این بود که تولیدات صوتی، تصویری و ویدئویی با استفاده از ابزارهای نوین هوش مصنوعی، در یک چارچوب مشخص و حرفه‌ای مورد ارزیابی قرار گیرند.»

شریعت‌زاده با اشاره به ساختار این بخش گفت: «ما چهار حوزه متن، موسیقی، ویدئو و تصویر را در رقابت قرار دادیم و بر اساس معیارهای دقیق داوری، آثار منتخب را مشخص کردیم. بیشترین استقبال در بخش تصویر بود، در حالی که متن کمترین مشارکت را داشت. در بخش موسیقی ۷۶ اثر و در بخش ویدئو ۱۰۸۰ اثر مورد ارزیابی قرار گرفتند.»

وی در ادامه افزود که داوری این آثار با حضور متخصصان این حوزه صورت گرفته و معیارهای هر بخش مشخص بوده است. از میان آثار ارائه‌شده، شش اثر به مرحله نهایی راه یافتند. در بخش متن، پس از بررسی چت‌های هوش مصنوعی و نحوه تعامل نویسندگان با این فناوری، برگزیده این بخش معرفی شد.

شریعت‌زاده همچنین بر اهمیت داوری منصفانه و بررسی آثار بر اساس معیارهای استاندارد تأکید کرد و گفت: «در بخش موسیقی، تولیدات باید از کیفیت مطلوب برخوردار باشند و ویژگی‌های صوتی آنها طبیعی و غیررباتیک باشد. همچنین در بخش ویدئو، ابزارهای مختلف هوش مصنوعی در تولید آثار به کار گرفته شده‌اند که به رقابت جذابی در این حوزه منجر شده است.»

وی ضمن قدردانی از تمامی شرکت‌کنندگان ابراز امیدواری کرد که این بخش مستقل بتواند زمینه‌ای برای شکل‌گیری یک جریان جدید از فعالان هوش مصنوعی در رسانه باشد و در آینده شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این حوزه باشیم.

برترین آثار بخش هوش مصنوعی جشنوارۀ فیلم مقاومت معرفی شدند

هوش مصنوعی؛ آینده سینما و هنر در جشنواره مقاومت 

جلال غفاری، دبیر هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، در مراسم اختتامیۀ بخش آثار تولید شده با هوش مصنوعی این جشنواره، بر اهمیت نقش هوش مصنوعی در آینده سینما تأکید کرد. وی با اشاره به تحولات اخیر، اظهار داشت: «یکی از حوزه‌هایی که به‌طور جدی تحت‌الشعاع فناوری‌های نوین قرار گرفته، هنر و سینماست. آینده این صنعت با هوش مصنوعی گره خورده و ضروری است که فعالان این حوزه اهمیت این تغییرات را درک کنند.»

وی با اشاره به روند برگزاری اختتامیه بیان کرد که به دلیل اهمیت بخش هوش مصنوعی، تصمیم گرفته شد برنامه اختتامیه به‌صورت مفصل‌تر برگزار شود. وی در این باره تصریح کرد: «نمی‌خواستیم بخش هوش مصنوعی به یک برنامه کوتاه چند دقیقه‌ای محدود شود، بلکه لازم بود این بخش جایگاه مستقل خود را پیدا کند. با توجه به نبود برخی اعضای هیئت داوران، مقرر شد در آینده یک برنامه مستقل ویژه هوش مصنوعی طراحی شود.»

دبیر جشنواره مقاومت در پایان با تأکید بر نقش فعالان این حوزه افزود: «این مسیر تازه نیازمند تلاش و عزمی جدی است. امیدواریم با همکاری متخصصان و هنرمندان، گام‌های مهمی در جهت توسعه هوش مصنوعی در سینما و هنر برداشته شود و شاهد دستاوردهای بزرگ برای کشور و انقلاب باشیم.»

برترین آثار بخش هوش مصنوعی جشنوارۀ فیلم مقاومت معرفی شدند

دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی؛ سنگ بنای توسعه هوش مصنوعی در هنر و رسانه

محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین، در مراسم هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، ضمن تأکید بر اهمیت هوش مصنوعی در عرصه هنر و سینما، عنوان کرد: «امروز شاهد ورود جدی فناوری‌های نوین به حوزه سینما هستیم. جشنواره فیلم مقاومت نیز با اختصاص بخش ویژه‌ای به هوش مصنوعی، گامی مهم در این مسیر برداشته است. این فناوری نه‌تنها سرعت تولید آثار را افزایش می‌دهد، بلکه هزینه‌های تولید را نیز به‌شدت کاهش داده و امکان خلق آثار با کیفیت بالا را فراهم می‌سازد.»

وی با اشاره به ضرورت بررسی جامع این فناوری در سطح دانشگاهی افزود: «ما هوش مصنوعی را نباید صرفاً به‌عنوان یک ابزار فناورانه ببینیم؛ بلکه این فناوری، یک مؤلفه قدرتی جدید است که به هندسه قدرت جهانی اضافه شده و نقش مهمی در نظم آینده دنیا ایفا خواهد کرد. حکومت‌ها با تحولاتی در تنظیم‌گری مواجه شده‌اند و شرکت‌های بزرگ چندملیتی در حال ورود به عرصه حکمرانی هستند. در این میان، فضای سایبری و فناوری‌های وابسته به آن نقشی تعیین‌کننده خواهند داشت.»

حسنی آهنگر همچنین بر جایگاه ایران در این مسیر تأکید کرد و گفت: «اگر ایران قصد دارد در میان ۱۰ کشور برتر جهان در عرصه هوش مصنوعی قرار گیرد، باید این حوزه را به‌عنوان یک پیش‌ران جدید قدرت در نظر بگیرد و سرمایه‌گذاری‌های جدی در زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام دهد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به استقبال گسترده از بخش هوش مصنوعی در جشنواره فیلم مقاومت اشاره کرد و گفت: «داوران این جشنواره عملکرد شرکت‌کنندگان را در چهار حوزه متن، موسیقی، تصویر و ویدئو بررسی کردند. این فناوری توانسته است زمان تولید آثار را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد و امکان خلق آثار باکیفیت را در مدت‌زمان کوتاهی فراهم سازد.»

رئیس دانشگاه جامع امام حسین در پایان، بر اهمیت توسعه مراکز علمی و آزمایشگاه‌های مرتبط با هوش مصنوعی تأکید کرد و افزود: «ما باید بستری فراهم کنیم تا این فناوری در بخش‌های مختلف هنر و رسانه کشور نهادینه شود. امیدواریم در جشنواره‌های آینده شاهد رشد و توسعه بیشتر این حوزه باشیم.» 

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *