شفقنا – نتایج یک نظرسنجی جهانی گسترده نشان میدهد که نگرش عمومی نسبت به ظهور هوش مصنوعی در سراسر جهان به شدت متفاوت است و این تفاوت به طور قابل توجهی با سطح اعتماد به دولتها در زمینه تنظیم این فناوری مرتبط است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از گاردین، در حالی که کشورهای انگلیسیزبان مانند بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا و کانادا، نسبت به گسترش هوش مصنوعی نگرانیهای بیشتری دارند، کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا و آسیای جنوب شرقی، هیجان بالاتری از خود نشان میدهند.
این نظرسنجی از ۲۳,۰۰۰ بزرگسال در ۳۰ کشور، توسط Ipsos Mori انجام شده و تصویری از «شگفتی و نگرانی» نسبت به هوش مصنوعی را به نمایش میگذارد.
مت کارمایکل، معاون ارشد Ipsos Mori، میگوید: در آنگلوسفر (آمریکا، بریتانیا، کانادا، ایرلند و استرالیا) نگرانی بسیار بیشتری نسبت به هوش مصنوعی وجود دارد. او در مقابل اشاره میکند که در بازارهای اروپایی، نگرانی کمتری وجود دارد، اما هیجان نیز در حد متوسطی است.
برخی از بازارهای آسیای جنوب شرقی مانند اندونزی، مالزی و تایلند، بالاترین سطح هیجان را از خود نشان میدهند، جایی که اعتماد به تنظیمگری دولتی نیز در بالاترین حد خود قرار دارد.
تنها آمریکاییها، ژاپنیها و مجارستانیها کمتر از بریتانیاییها به دولت خود برای تنظیم هوش مصنوعی اعتماد دارند. این در حالی است که اتحادیه اروپا در ژوئن گذشته قانون هوش مصنوعی خود را تصویب کرد که استفاده از هوش مصنوعی با «ریسک غیرقابل قبول» را ممنوع میکند و سیستمها را ملزم میسازد تا در صورت استفاده از هوش مصنوعی برای دستکاری یا تولید محتوا، آن را اعلام کنند. این در تضاد با رویکرد بریتانیا و ایالات متحده است که در حال حاضر رویکرد نظارتی کمتری دارند.
نظرسنجی همچنین نشان میدهد که یک چهارم مردم جهان هنوز درک خوبی از هوش مصنوعی ندارند. با این حال، با وجود تمایل کم به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در خبرها، فیلمها و تبلیغات، مردم جهان به طور گستردهای پذیرفتهاند که هوش مصنوعی در هر صورت به تولیدکننده اصلی این محتواها تبدیل خواهد شد.
نگرانیها در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار نیز مشهود است؛ نزدیک به یک سوم مردم بریتانیا نگران جایگزینی کامل شغل خود توسط هوش مصنوعی هستند.
در سطح جهانی، تنها ۳۱ درصد مردم معتقدند که بازار کار کشورشان به دلیل هوش مصنوعی بهبود خواهد یافت، در حالی که ۳۵ درصد فکر میکنند بدتر خواهد شد.
این خبر را در گاردین ببینید.
source