سعید موتمنی درخصوص وضعیت بازار خودرو می گوید: بازار خودرو به خواب عمیق رفته و در هفتهای که گذشت اصلا خبری در بازار نبود. از چهارشنبه هفته گذشته به این طرف، بازار در رکود مطلق به سر میبرد و به آن صورت خرید و فروشی انجام نمیشود و مراجعهکنندهای وجود ندارد. معامله در بازار خیلی ضعیف است و قیمتها تقریبا ثابت ماندهاند.
به گفته او، در هر صورت ممکن است موفقیت مذاکرات ایران و آمریکا در روزهای اول، اثر روانی خودش را بگذارد و قیمتها کمی پایین بیاید، اما بعد از آن مشخص نیست که چه اتفاقی بیفتد و به سیاستهای اقتصادی دولت بستگی دارد. در سال گذشته، آنطور که باید ثبت سفارش خودروهای وارداتی انجام نشده است و از طرف دیگر هم عرضه خودروهای داخلی، ضعیف است. در این یکی دو ماه، محصولات سایپا و ایرانخودرو چه خودروهای مونتاژی و چه داخلی، آنطور که باید به بازار عرضه نشده است.
موتمنی متذکر میشود: نمیتوان به طور دقیق گفت که در صورت موفقیت در مذاکرات قیمت خودرو چقدر پایین میآید. فکر نمیکنم قیمت خودرو خیلی پایین بیاید. ممکن است در روزهای اول اثر روانی خودش را بگذارد و چند درصدی کاهش پیدا کند، اما در ماههای بعد دوباره بالا میرود؛ چرا که نرخ تورم در کشور بالا است و زمان میخواهد تا اوضاع اقتصادی ما بهبود پیدا کند.
به گفته وی، نرخ تورم بالا است، هزینهها بالا رفته و قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است. همهی اینها دست به دست هم دادهاند و باعث شده تمام بازارها از جمله خودرو در یک خواب عمیق فرو برود.
وی به اقتصادآنلاین توضیح میدهد: از طرف دیگر در عرضه خودروهای داخلی محدودیت وجود دارد که علت آن انحصار است. تا زمانی که انحصار در بازار خودرو وجود دارد نباید انتظار داشته باشیم خودروسازان بیشتر از نیاز بازار خودرو عرضه کنند. آنها همیشه بازار را مدیریت میکنند، چون خودروهایی که تولید کردهاند را قبلا پیشفروش کردهاند و نمیخواهند کسانی که خودرو پیشخرید کردهاند بفهمند که قیمتها کاهش پیدا میکند. اگر این اتفاق بیفتد، مردم برای گرفتن پولشان اقدام میکنند و شرکتها نمیخواهند این اتفاق بیفتد؛ بنابراین بازار را مدیریت میکنند.
آخرین قیمتها در بازار خودرو
بنا به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که روند بازار خودرو نشان میدهد، در طول ۲۴ ساعت گذشته پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۴ به قیمت ۴۰۵ میلیون تومان فروخته شده است. قیمت اطلس G دندهای مدل ۱۴۰۴ هم ۶۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
در این میان، پژو۲۰۷ دندهای TU۵ مدل ۱۴۰۴ در بازار خودرو با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۸۰۵ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ پانوراما دندهای مدل ۱۴۰۴ در بازار ۹۱۵ میلیون تومان قیمت خورد. پژو۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۴ در حدود ۱۰ میلیون تومان گران شد و یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ TU۳ مدل ۱۴۰۴ در بازار با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۷۳۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
پژوپارس ELX-XU۷P مدل ۱۴۰۳ با افزایش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۸۴۵ میلیون تومان رسید. پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۳ نیز در بازار ۵ میلیون تومان گران شد و ۹۳۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۴ LX مدل ۱۴۰۴ در بازار خودرو با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان قیمت خورد. قیمت تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ نیز با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، به یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان رسید. تارا دندهای V۱ مدل ۱۴۰۳ نیز ۵ میلیون تومان گران شد و ۸۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
گزارشها از بازار خودرو نشان میدهد دناپلاس EF۷ اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۴ در حدود یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس EF۷ اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۳ هم یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خورد.
اما راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۷۴۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. ریرا ۱.۷ لیتر توربو ۶ سرعته اتوماتیک مدل ۱۴۰۴ اما با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت خورد.
ساینا S دندهای دوگانهسوز مدل ۱۴۰۴ در حدود ۵۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است. ساینا S دندهای بنزینی مدل ۱۴۰۴ نیز ۵۰۰ میلیون تومان شده است. ساینا S اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ هم ۲۰ میلیون تومان گران شد و ۶۲۰ میلیون تومان قیمت خورد.
در این میان، سمند سورن پلاس EF۷ دوگانهسوز مدل ۱۴۰۴ در بازار با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۹۱۰ میلیون تومان فروخته شد. سمند سورن پلاس EF۷ بنزینی مدل ۱۴۰۴ نیز ۵ میلیون تومان ارزان و ۸۹۰ میلیون تومان شد. سهند S دندهای بنزینی مدل ۱۴۰۳ هم ۵۵۵ میلیون تومان شده است.
شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۴ در حدود ۹۷۰ تومان قیمت پیدا کرد. در همین حال، کوییک دندهای مدل ۱۴۰۴ در بازار با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۵۰۰ میلیون تومان شده است.
source