شفقنا رسانه- رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به نامه اپراتورهای تلفن همراه مبنی بر افزایش حداقل ۷۵ درصدی تعرفه‌های اینترنت همراه  از برگزاری جلسه‌ کمیسیون صنایع با اپراتورها در هفته آینده با هدف شفاف سازی ابعاد این تصمیم خبر داد.

رضا علیزاده، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون نامه اپراتورهای تلفن همراه مبنی بر افزایش حداقل ۷۵ درصدی تعرفه‌های اینترنت همراه تا یک هفته آتی گفت: «افزایش ۷۵ درصدی تعرفه‌های اینترنت به هیچ‌وجه به نفع مردم نیست و اقدامات در این زمینه، بیشتر به نفع برخی نهادها و گروه‌هاست، نه عموم جامعه».

علیزاده همچنین اعلام کرد که «کمیسیون صنایع مجلس قصد دارد هفته آینده جلسه‌ای با حضور نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت برگزار کند تا جزئیات این تصمیم بررسی و ابعاد آن شفاف‌سازی شود».

گفتنی است؛ مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه در حالی با اشاره به معضلات اقتصادی حاکم بر کسب و کارها، اعلام کرده اند که تا یک هفته آتی بسته های جدید اینترنت همراه را با افزایش قیمت حداقل ۷۵ درصدی ارائه می دهند که ستار هاشمی، وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت چهارشنبه (۲۷ فروردین ماه) در پاسخ به سوالی پیرامون افزایش تعرفه بسته های اینترنت، گفته بود «از آنجا که وضعیت اقتصادی اپراتورها برای توسعه مناسب نیست، لذا طراحی‌های انجام شده تا افزایش تعرفه‌ها در سبد هزینه های مردم قرار نگیرد و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار ندهد».

به استناد نامه ای که روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت ماه) منتشر شد، مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر کسب و کارها، رشد افسار گسیخته تورم، شرایط پرچالش اقتصادی ناشی از تشدید تحریم‌ها و افزایش شدید نرخ ارز طی سال‌های اخیر، خواستار بازنگری در قیمت‌گذاری سرویس اینترنت به عنوان یکی از اصلی‌ترین جریان‌های درآمدی اپراتورها شده و تاکید کردند که در نظر دارند تا یک هفته آتی بسته های جدید خدمات داده همراه با افزایش قیمت حداقل ۷۵ درصدی را ارائه دهند.

معتمدی: افزایش تعرفه‌ها معقول باشد

معتمدی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به درخواست اپراتورهای همراه برای افزایش ۷۵ درصدی تعرفه خدمات اینترنت، گفت: اگر افزایش تعرفه‌ها در حد ۳۰ تا ۴۰ درصدی باشد، معقول و طبیعی‌ است؛ اما اگر تعرفه‌ها ثابت بماند یا افزایش غیرمنطقی و بدون محاسبه داشته باشد، شرکت‌ها ناچار می‌شوند برای جبران این کسری درآمد، از کیفیت خدمات بکاهند، در چنین شرایطی نه تنها اپراتورها زیان می‌بینند، بلکه کاربران نیز خدمات مناسبی دریافت نمی‌کنند؛ لذا نرخ نهایی باید به گونه‌ای تعیین شود که نه به کاربران فشار بیاید و نه شرکت‌ها مجبور به کاهش کیفیت خدمات شوند.

دکتر سیداحمد معتمدی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا با اشاره به درخواست اپراتورهای همراه برای افزایش ۷۵ درصدی تعرفه‌های خدمات اینترنت، اظهار کرد: در حال حاضر هنوز افزایشی رخ نداده، اما صحبت‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ چراکه تعرفه‌ها نمی‌تواند ثابت باقی بماند، همان‌طور که قیمت کالاهای مصرفی روزمره نیز پیوسته در حال افزایش است.

معتمدی با اشاره به افزایش حقوق کارگران و کارمندان توسط مجلس، ادامه داد: هر سال حقوق‌ها افزایش پیدا می‌کند که اقدامی درست است، زیرا با تورم مواجه هستیم و این طبیعی است که هزینه‌های شرکت‌ها نیز بالا می‌رود و در نتیجه قیمت خدمات نهایی نیز باید افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر افزایش تعرفه‌ها در حد معقول مثلاً ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد، موضوع غیرطبیعی‌ای نیست؛ اما اگر تعرفه‌ها ثابت بماند یا افزایش غیرمنطقی و بدون محاسبه داشته باشیم، شرکت‌ها ناچار می‌شوند برای جبران، از کیفیت خدمات بکاهند؛ در چنین شرایطی نه تنها شرکت‌ها زیان می‌بینند، بلکه کاربران نیز خدمات مناسبی دریافت نمی‌کنند.

وزیر پیشین ارتباطات در ادامه گفت‌وگو با سیتنا تصریح کرد: قیمت‌گذاری باید منطقی و کارشناسی‌شده باشد، اگر تعرفه‌ها با منطق تعیین شود، کیفیت خدمات حفظ می‌شود و کاربران نیز متضرر نخواهند شد، اما اگر این اتفاق نیفتد، هم شرکت‌ها و هم مصرف‌کنندگان آسیب خواهند دید. در زمانی که در کمیسیون تنظیم مقررات حضور داشتم همواره تأکید بر حفظ منافع کاربران بود، اما شرکت‌ها نیز بارها اعلام می‌کردند که تعرفه‌های فعلی با هزینه‌های آن‌ها هم‌خوانی ندارد.

معتمدی با تأکید بر لزوم حفظ توازن میان منافع کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات، گفت: امیدوارم نرخ نهایی به گونه‌ای تعیین شود که نه به کاربران فشار بیاید و نه شرکت‌ها مجبور به کاهش کیفیت خدمات شوند.

وی همچنین درباره تأثیر قطعی‌های برق بر خدمات ارتباطی و زیرساخت‌های فناورانه، گفت: خوشبختانه امروز استفاده از تکنولوژی ساده‌تر شده است، کاربران معمولی با استفاده از لپ‌تاپ و پاوربانک می‌توانند تا حدی قطعی برق را مدیریت کنند؛ در مراکز بزرگ‌تری مانند مراکز داده یا ابررایانه‌ها نیز تمهیدات لازم پیش‌بینی شده است؛ از جمله استفاده از دو پست برق، ژنراتورهای پشتیبان و UPS که می‌تواند نیازهای اولیه را تأمین کند.

وزیر پیشین ارتباطات در پایان گفت: بر اساس وعده وزارت نیرو، قطعی‌های برق بیش از دو ساعت در روز نخواهد بود و برنامه‌ریزی منظمی برای آن صورت خواهد گرفت، اگر قطعی‌ها برنامه‌ریزی‌شده و با زمان محدود باشد، مشکلی جدی ایجاد نخواهد شد، با این حال، امیدوارم این مسئله به شکل ریشه‌ای حل شود.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *