به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در آذر ۱۳۳۳، پیشنهاد تأسیس دانشگاه ملی به عنوان راهکاری برای جلوگیری از خروج جوانان ایرانی از کشور برای تحصیل ارائه شد که مورد موافقت قرار گرفت. بر این اساس در سال ۱۳۳۸ در دیداری که بین محمدرضا پهلوی و چند تن از استادان دانشگاه که در رأس آنها جهانشاه صالح،  رئیس دانشگاه تهران قرار داشت صورت گرفت، بار دیگر پیشنهاد تأسیس دانشگاه مطرح شد. در همین سال شیخ‌الاسلام به ایران بازمی‌گردد و با کسب موافقت نهایی محمدرضا پهلوی دهم آذر ۱۳۳۸دبیرخانه دانشگاه ملی را در خانه خود در خیابان رامسر به طور غیررسمی به‌راه می‌اندازد.

در ادامه هیئت مؤتمنین دانشگاه با عضویت وزیر دربار شاهنشاهی، که در آن زمان حسین علا بود، مدیر عامل بنیاد پهلوی، وزیر فرهنگ، یک نفر از نمایندگان مجلس سنا، دو نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی، مدیر کل بانک ملی ایران، رئیس اتاق بازرگانی، رئیس دانشگاه ملی ایران و حداقل سه نفر از شخصیت‌های علمی اقتصادی کشور تشکیل شد. در سال ۱۳۳۹ اساسنامه دانشگاه را هیئت مؤتمنین تصویب کرد. در ۸ آبان ۱۳۳۹ این اساسنامه مورد تصویب شورای عالی فرهنگ قرار گرفت. روز ۲۵ بهمن ۱۳۳۹ دانشگاه به طور رسمی افتتاح شد.

پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به موجب قانونی که در شورای انقلاب تصویب شد، این دانشگاه، دانشگاهی دولتی اعلام شد و در خرداد ۱۳۶۲ ستاد انقلاب فرهنگی وقت با تغییر نام ازدانشگاه ملی ایران به دانشگاه شهید بهشتی موافقت کرد.

دانشگاه شهید بهشتی که در ابتدا با نام دانشگاه ملی ایران شناخته میشد، از زمان تاسیس (۱۳۳۹) تا کنون (۱۴۰۳)، ۲۰ مدیر داشته است که اسامی آنها به ترتیب سال‌های مدیریت شامل علی شیخ الاسلام، عبدالعلی جهانشاهی، علی اکبر بینا، محمد علی مجتهدی، انوشیروان پویان، احمد هوشنگ شریفی، عباس صفویان، احمد قریشی، عبدالعلی جهانشاهی، عبدالصمد تقی زاده، احمد اصغریان جدی، محمد حسن احمدی، احمد فرمد، هادی ندیمی، حمید لطیفی، احمد شعبانی، محمد مهدی طهرانچی، سید حسن صدوق، سعدالله نصیری قیداری، سید محمود‌رضا آقا‌میری است.

دانشکده‌ها و مراکز دانشگاه شهید بهشتی

در حال حاضر دانشگاه شهید بهشتی، دارای ۵۷ ساختمان اصلی، ۳ پردیس، ۵ معاونت، ۲۰ دانشکده، ۱۱ پژوهشکده، ۱۱ مرکز تحقیقاتی، ۲ موسسه تحقیقاتی و ۹ قطب علمی است.

دانشکده‌ها

دانشکده معماری و شهرسازی

دانشکده فناوری‌های نوین و مهندسی هوافضا

دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی

دانشکده مهندسی برق (الکترونیک و مخابرات)

دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر

دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست

دانشکده مهندسی هسته‌ای

دانشکده مهندسی برق (کنترل – قدرت)

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

دانشکده الهیات و ادیان

دانشکده حقوق

دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی

دانشکده مدیریت و حسابداری

دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی

دانشکده علوم ورزشی و تندرستی

دانشکده علوم و فناوری زیستی

دانشکده علوم زمین

دانشکده علوم ریاضی

دانشکده فیزیک

دانشکده علوم شیمی و نفت

پردیس‌های دانشگاه شهید بهشتی

پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور

پردیس علمی، تحقیقاتی زیراب

پردیس دانشگاهی بین المللی (اکباتان)

امکانات آموزشی و رفاهی دانشگاه شهید بهشتی

امکانات ورزشی

وبگاه رایانه

پارک علمی تحقیقاتی پردیس زیرآب

صندوق رفاه دانشجویان (در جهت کمک به وضع تحصیلی و معیشت دانشجویان مستعد و کم بضاعت)

پارک علم و فناوری پردیس مرکزی

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد رسمی

آزمایشگاه‌های مجهز

مجتمع خوابگاه‌های کوی دختران

مجتمع خوابگاه‌های کوی پسران

مرکز خدمات مشاوره‌ای

کانون‌های دانشجویی

تشکل‌های دانشجویی

نشریات دانشجویی

انجمن‌های علمی دانشجویی

ستاد‌های فرهنگی

دانشگاه در کدام مقاطع دانشجو می‌پذیرد؟

دانشگاه شهید بهشتی در مقاطع مختلف تحصیلی مانند مقطع کارشناسی (لیسانس)، مقطع کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد. علاوه بر این، متقاضیان می‌توانند از دو طریق با آزمون سراسری و بدون آزمون به این دانشگاه وارد شوند؛ اما از آنجا که رتبه دانشگاه شهید بهشتی در ایران بسیار خوب است، دانشجو‌های ورودی بایستی از تراز علمی بالا و شرایط در نظر گرفته شده برخوردار باشند.

رتبه علمی دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی با داشتن بیش از ۱۹ هزار دانشجوی در حال تحصیل، ۲۳۹ دانشجو بین‌الملل و ۳۷۵ رشته تحصیلی یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور به شمار می‌رود. طبق جدیدترین آمارها، این دانشگاه توانسته است ۱۴۱۹۱ مقاله ISI و به طور کلی ۵۰۷۹۳  مقاله معتبر را به انتشار برساند. در جدیدترین آمار رتبه بندی جهانی موسوم به QS نیز، دانشگاه شهید بهشتی جزو ۵ دانشگاه برتر ملی در جهان به شمار میرود.

نحوه ارائه دروس در دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی نیز مانند بسیاری از دانشگاه‌های دیگر جهان، علاوه بر آموزش حضوری، از آموزش مجازی و آنلاین نیز بهره می‌برد.

دوره‌های آنلاین دانشگاه شهید بهشتی، یکی از گزینه‌های بی‌نظیر برای افرادی است که دوست دارند به تحصیلات خود ادامه دهند، اما به دلایل مختلف نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند. این دوره‌ها، در مقطع کارشناسی ارشد و رشته‌های مختلف ارائه می‌شوند و به دانشجویان علاقه‌مند به رشته‌هایی مانند مهندسی، حسابداری و علوم کامپیوتر فرصتی عالی برای یادگیری فراهم می‌کنند.

همچنین، کادر علمی و پژوهشی این دانشگاه از جمله برترین‌ها در کشور است و خوابگاه‌های دانشجویی نیز برای دانشجویان شهرستانی و غیر بومی، امکانات راحتی فراهم کرده‌اند. به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور، دانشگاه شهید بهشتی از امکانات بسیاری برخوردار است که به دانشجویان کمک می‌کند تا بهترین تجربه تحصیلی را داشته باشند.

چهره‌های برتر دانشگاه بهشتی

شهید دکتر مجید شهریاری و استاد شهید دکتر محسن فخری‌زاده از دانشمندان هسته‌ای کشور بودند که در این دانشگاه عضو هیئت علمی بودند. دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر علی رضائیان، دکتر فرامرز رفیع‌پور، دکتر رضا شعبانی، دکتر کوروش فتحی واجارگاه از چهره‌های ماندگار و استادان نمونه کشوری این دانشگاه هستند.

وضعیت دانشگاه شهید بهشتی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی

نتایج رتبه بندی سال ۲۰۲۲ کیو اس منتشر شد که در این رتبه بندی ۱۳۰۰ دانشگاه از سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفتند که ۶ دانشگاه از ایران نیز در این جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا حضور دارند.

رتبه بندی QS توسط مؤسسه “کاکارلی سیموندز” در کشور انگلستان صورت می‌گیرد  و عملا از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاه‌های دنیا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های دانشگاهی طراحی شده است. دانشگاه‌ها توسط ۶ شاخص در قالب ۴ حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین‌المللی سازی ارزیابی می‌شوند. در رتبه‌بندی جهانی کیو اس،   بررسی شهرت دانشگاه با وزن ۴۰ درصد، ارزیابی کارفرمایان با وزن ۱۰ درصد، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی با وزن ۵ درصد، نسبت دانشجویان بین‌المللی با وزن ۵ درصد، میزان استنادات به ازای هر عضو هیات علمی با وزن ۲۰ درصد و نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو با وزن ۲۰ درصد جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها بهره برده است. همچنین، پایگاه رتبه‌بندی کیو اس در ارزیابی خود در شاخص‌های مربوطه بخصوص اندازه‌گیری تاثیر پژوهش، اطلاعات ۵ ساله موجود دانشگاه‌ها را در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد بررسی قرار می‌دهد. ​​​​​​​

دانشگاه شهید بهشتی موفق به کسب رتبه جهانی  ۶۲ از میان ۱۹۶۳ دانشگاه از سراسر جهان و رتبه دوم در بین ۲۹ دانشگاه ایرانی شرکت‌کننده شده  در «شاخص ایجاد زیرساخت‌های انعطاف پذیر، ترویج صنعتی شدن فراگیر و پایدار و تقویت نوآوری (SD۹)»  رتبه‌بندی تایمز -تاثیر ۲۰۲۴ شده است.

همچنین رتبه دانشگاه شهید بهشتی از جایگاه  ۱۰۰۱-۱۲۰۰ در سال ۲۰۲۳ میلادی به رتبه ۹۵۱-۱۰۰۰ در سال ۲۰۲۴ ارتقا یافت.

ویژگی‌های خاص دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایران است که با بیش از ۶۰  سال سابقه فعالیت در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی موفقیت‌های بزرگی کسب کرده است. این دانشگاه دارای اساتید برجسته، تجهیزات پیشرفته و امکانات ورزشی و فرهنگی متنوع است.

دانشگاه شهید بهشتی رشته‌های متنوعی را در شاخه‌های فنی مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و علوم اجتماعی ارائه میکند. همچنین دانشگاه شهید بهشتی در دو بخش مهم دارای ویژگی‌های منحصر به فرد در کشور است. داشتن ابتکار عمل در ایجاد دانشکده‌های مدرن برای رشته‌هایی که با توجه به فن آوری نوین به آنها نیاز است. کادر علمی پژوهشی از نظر سابقه علمی و فراوانی کار‌های پژوهشی این دانشگاه را در رتبه‌ای ممتاز در سطح کشور قرار داده است.

از طرفی، دانشگاه شهید بهشتی با توجه به جایگاه علمی که دارد، به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان خارجی نیز شناخته می‌شود. این دانشگاه با ارائه بورس‌ها و فرصت‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی، به ارتقای همکاری‌های بین‌المللی و تبادل دانش میان دانشگاه‌ها کمک می‌کند.

source

توسط argbod.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *