1
بر اساس نظر دانشآموزان دبیرستانی، بیشترین میزان خشونت در جامعه در «فضای دیجیتال» رخ میدهد. طبق تحقیقات وزارت آموزش ملی ترکیه (MEB) که در میان دانشآموزان دبیرستانی انجام شده است، مهمترین رفتاری که دانشآموزان آن را بهعنوان خشونت تلقی میکنند، تهدید به انتشار اطلاعات شخصی و عکسها در اینترنت است.
نتایج تحقیق درباره درک خشونت در میان دانشآموزان دبیرستانی
وزارت آموزش ملی ترکیه یافتههای تحقیق درباره درک خشونت را که در میان دانشآموزان دبیرستانی انجام داده بود، منتشر کرد. در این پژوهش، دانشآموزان اظهار داشتند که بیشتر در فضای دیجیتال در معرض خشونت قرار میگیرند.
این نظرسنجی در ۲۶ استان ترکیه با مشارکت ۷,۵۱۱ دانشآموز دبیرستانی انجام شد. در این نظرسنجی، از دانشآموزان پرسیده شد: «خشونت چیست؟» و بیشترین پاسخها مربوط به رسانههای مجازی و اینترنت بود. در صدر پاسخها، «تهدید به انتشار اطلاعات و عکسهای شخصی در اینترنت» قرار داشت، بهطوری که ۹۲.۳ درصد از دانشآموزان این اقدام را خشونت تلقی کردند.
خشونت بیشتر در فضای دیجیتال رخ میدهد
۳۷.۱ درصد از دانشآموزان معتقدند که بیشترین میزان خشونت در فضای دیجیتال اتفاق میافتد. همچنین ۱۵ تا ۲۰ درصد از شرکتکنندگان مواردی مانند عمدی لایک نکردن محتواهای به اشتراک گذاشتهشده، پس گرفتن لایکها و دعوت نشدن به گروههای دیجیتالی را نیز بهعنوان اشکالی از خشونت دیجیتال در نظر گرفتند.
از سوی دیگر، ۴۰ درصد از دانشآموزان اذعان کردند که عمداً پستهای دوستان خود را لایک نمیکنند و ۲۹.۸ درصد از آنها گاهی بهعمد لایکهای خود را پس میگیرند.
همچنین ۷۳.۵ درصد از دانشآموزان گرفتن اسکرینشات از یک پست و انتشار آن را خشونت دانستند. از سوی دیگر، ۷۲.۸ درصد دانشآموزان نیز معتقد بودند که تحقیر کردن افرادی که با یک نظر محبوب مخالف هستند، نوعی خشونت است. علاوه بر این، ۶۱.۳ درصد از شرکتکنندگان یافتن و نقد یک پست قدیمی در رسانههای اجتماعی را شکلی از خشونت تلقی کردند.
بیش از نیمی از دانشآموزان حداقل یکبار مورد توهین قرار گرفتهاند
۵۳ درصد از شرکتکنندگان اظهار داشتند که حداقل یکبار در شبکههای اجتماعی مورد توهین یا سخنان نامناسب قرار گرفتهاند، در حالی که ۴۰.۸ درصد از آنها نیز اعتراف کردند که حداقل یکبار در زندگی خود در فضای مجازی به دیگران توهین کردهاند یا از الفاظ نامناسب استفاده کردهاند.
هم قربانی، هم شاهد، هم عامل خشونت
۳۳.۵ درصد از دانشآموزان گفتند که حداقل یکبار به دلیل رفتار متفاوت از دیگران تحت فشار قرار گرفتهاند. در همین حال، ۳۸ درصد اعلام کردند که به دلیل مخالفت با یک دیدگاه محبوب، تحقیر شدهاند.
جالب اینجاست که ۲۲ درصد از شرکتکنندگان نیز اعتراف کردند که دیگران را به دلیل دفاع از یک دیدگاه محبوب تحقیر کردهاند.
نتایج این تحقیق نشان داد که خشونت دیجیتال فقط به بُعد قربانی بودن محدود نمیشود، بلکه دانشآموزان میتوانند هم قربانی، هم شاهد و هم عامل این خشونت باشند.
source